Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2030 ggr
dragonstar
2012-06-26 17:21

Snabbmatstips

Hej

Jag skriver inte här mycket men har ett prblem jag undrar om ni kan hjälpa mig med.

Det är så att jag är superdålig på att äta, jag glömmer helt enkelt bort detta med mat tills jag är vrålhungrig eller så orkar jag inte bry mig förrän jag verkligen behöver äta.

Jag behöver därför tips på saker jag kan tillaga snabbt eller helst bara slänga på tallrik och så är det klart.

Jag har förökt med att ha mat man köper i affären men klarar inte av smaken har jättesvårt för snabbmat.

Har även försökt göra mat att ha i frysen och bara tina upp men tycker oftast att maten fårr en dålig smak och äter den inte.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
HannaM
2012-06-26 18:37
#1

Olika typer av sallad går ju fort. Vill man ha en matigare bas så går couscous jättefort att tillaga. Bönor på burk och olika ostar är snabbt att ha i och lätt att förvara.

Omelett i micron, två ägg, lite vätska och kryddor blandas och hälls upp i en skål/fat där smeten blir mellan 1 och 2 cm hög och sedan kör man i micron tills den stelnat, tar ungefär 1,5 minut här hemma. Det går ju utmärkt att ha i saker också såsom klippt smörgåsskinka eller grönsaker.

Blanda tonfisk och creme fraiche (smaksatt går bra om man gillar) och lite kryddor. Koka pasta, häll av vattnet och blanda.

DesK
2012-06-26 18:52
#2

Matiga mackor med mycket pålägg är också rätt snabbgjort.

Det går också bra att göra en enkel köttfärsbiff i mikron om du har grillmöjlighet i den. Krydda och forma färs och lägg mitt på en ugnsfast tallrik, kör nästan färdig på ena sidan, vänd färsbiffen, fyll på med någon lätt tinad grönsaksblandning runt om och kör tills det är klart.

Hemgjord "varma koppen" kanske kan passa? Jag lägger frysta finstrimlade grönsaker i en stor mugg och häller på valfri het buljong, ibland tillsätter jag en äggula och eventuellt lite riven ost, men vanligen blir det bara buljong och grönsaksblandning.

Måste bara säga att jag tycker att din fråga är toppen! Glad De allra flesta av oss står nog då och då vrålhungriga mitt i köket och har ingen aning om vad vi ska få i oss blixtfort! Så nu hoppas jag att vi här kan få många tips på snabblagade rätter!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

HannaM
2012-06-26 19:04
#3

Ett annat tips som gör att du får lite mer tid är ju att inte tillåta dig att glömma bort att äta. Låter ju klart lättare än det är men det är värt att försöka.

Prova tillexempel att ställa klockan så den ringer där du ska äta och försök äta då även om du inte är hungrig. Behöver ju inte vara massor utan mest för att få rutinen och se om kroppen kanske kan vänja sig vid det och bli bättre på att säga till bättre när det är dags att äta.

[Tassy]
2012-06-26 19:56
#4

Det finns även olika hjälpmedel typ "skalmans ät och sovklocka" som kan fungera om man har svårt med matrutiner. Kanske en kombination av enkel snabb mat och larm kan vara något? (som ovan nämner)

dragonstar
2012-06-26 22:06
#5

Tack för tipsen, jag har faktiskt försökt med mer sallad och röror det funkar hyffsat men min mage är lite känslig för otillagad mat.

Tycker inte om vanlig sallad och har inte heller hittat bönor jag gillar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

HannaM
2012-06-26 22:25
#6

En så simpel sak som gröt går ju också fort. Eller fil/yoghurt med frukt och nötter i tillexempel.

Annons:
dragonstar
2012-06-26 22:27
#7

Ja gröt har funkat okej, men man tröttnar på det lätt, hade det som frukost ett tag.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

DesK
2012-06-27 07:41
#8

Beträffande bönor så kan du testa att marinera dem några timmar i en stark vinägrettesås, då får de en helt annan smak. Har du testat kikärter? De är goda att äta som de är, i sallader, rostade och att göra hummus av Glad

En viktig sak att tänka på när man köper konserverade bönor är att man måste skölja dem noga, annars kan de smaka unket.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
2012-06-27 13:55
#9

Jag har knappt testat några bönor om jag ska var ärlig, Gillar vita bönor i tomatsås som jag gör chili con karne på. De enda börnor jag ätit är de skolan gett.

Så måste ta på mig att testa dem igen. men vet inte vart jag ska börja.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

DesK
2012-06-27 17:20
#10

Börja med någon av de sorterna som finns färdigkokta på burk eller i små kartonger, då slipper du blötlägga och koka dem själv, när du sen har hittat några som du gillar kan du köpa dem torra, blötlägga och koka själv. Att göra egna vita bönor i tomatsås är superenkelt, bara att blötlägga valfri sort (vita) bönor, koka dem nästan färdiga och sedan blanda med passerade tomater, krydda och koka färdigt Glad

Var lite försiktig om du inte är van att äta baljväxter, de kan ge magknip och gaser, så ät bara lite åt gången till att börja med.

Linser och black eye-bönor behöver inte blötläggas innan kokning, det kan kanske vara bra att veta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
2012-06-27 17:43
#11

Tack för tippset ska nog göra ett försök =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Mairah]
2012-06-27 21:26
#12

Omeletter av alla de slag är också gångbart när man har bråttom och vill ha mat snabbt Glad

dragonstar
2012-06-27 22:06
#13

Ja Omelett funkar super, men har totalt tröttnat på det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
HannaM
2012-06-27 22:24
#14

En viktig sak att komma ihåg om bönor är att hemkokta smakar många gånger bättre än dom på burk så om dom bara är halvgoda på burk kan det vara värt att prova att koka egna en gång.

[yodhe]
2012-07-02 13:05
#15

Om du gillar fisk så är det väldigt lätt att laga och går fortare än kött..

jag brukar göra en gryta…på frysta grönsaker.valfri sort..och en tunn vit sås..lägg i fisken och koka med på svag värme någon minut bara..så är det klart..går ju att variera kryddningen men använda samma slags fisk fler gånger..

dragonstar
2012-07-02 13:34
#16

Jag gillar fisk, iallafall fisk i ugnen som man häller vitsås med senap på.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[yodhe]
2012-07-03 13:47
#17

Det blir ungefär samma sak om du gör den i stekpannan..som jag skrev tidigare..behöver ju inte göra mängder av det…

dragonstar
2012-07-03 14:45
#18

Okej ja jag får försöka mig på det. Problemet är ju att jag av någon anledning inte orkar laga mat. För mig är det en ansträgning.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

RobinEH
2012-07-31 21:02
#19

Makrill i tomatsås, tonfisk med majonnäs, kokta ägg, sill etc.

Paprika, broccoli och blomkål är enkla källor till Vitamin C.

Annars tar det ju inte många minuter att steka kött.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

dragonstar
2012-08-01 14:57
#20

Tack för tipset, brockoli är inte en favorit men blomkål är smaskens. Då kokt med salt och smör till Mums!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[Aquelegia]
2012-08-01 18:16
#21

#20 Testa att bryna ströbröd i smör och ha på kokad blomkål. Mer mättande och så otroligt gott!

LoAEmma
2012-08-01 18:54
#22

Du kommer garanterat bli piggare och ha mer ork att laga mat när du får till en kontinuitet i ätandet, alltså att du äter oftare än vad du gör nu. :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

lilyflower
2012-08-04 14:37
#23

Nåt som är enkelt och gott är kycklingwraps, kalla eller varma.

Du behöver bara wraps, ruccolasallad/valfri sallad, cremefraiche med lite salt och peppar och kanske nån örtblandning i.

Kycklingen kan du ha färdiglagad (kall) eller köpa frysta med chilipanering till exempel och tillaga i ugn, bara att skära upp och lägga i.

Finns mängder av varianter av snabba och enkla wraps!

dragonstar
2012-08-04 15:17
#24

Tack för tippsen.

Problemet för mig är att jag liksom bara har en viss mänd energi och jag måste bestämma vart den ska gå. äter jag mer regelbundet går energin åt att fixa mat och jag sover istället bort resten av dagen.

Ska på sömnundersökning nu nästa vecka och väntar på en bipolärutredning.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: