Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 17841 ggr
Elshira
2012-06-23 14:23

Gjutjärn- eller lergryta?

Nu håller jag på att rota i förråden och snubblade över två helt nya lergrytor, en mellanstor helt utan glasyr och en stor med insidan av botten glaserad (och lite räfflad). Men jag har tyvärr dåligt med plats i mitt kök och med principen "en sak in en sak ut" som måste tillämpas. Idag har jag redan en stor fin gjutjärnsgruta (bara emalj på utsidan). Men funderar - har lergrytan så stora fördelar att jag ska byta ut gjutjärnsgrutan? Det är ju smidigt med gjutjärnet att man kan bryna kött direkt i den innan man kör in den i ugnen, ugnen behöver inte vara kall och den behöver inte läggas i blöt. Jag misstänker dock att en oglaserad lergryta kan användas till att baka fina bröd, just i och med fukten i lergrytan? Jag är för övrigt inte rädd för fett, så det faktum att lera är bra till fettsnål mat intresserar inte särskillt. Leran täpps väll igen och förlorar sin förmåga att ånga ut lite om fett sätter sig i grytan? Vad är det egentligen som är så specielt med lergrytor som inte går att återskapa med andra grytor, eller är det bara det att de är ett prisvärt alternativ till gjutjärnet?

Hakuna matata!

Annons:
Primulan
2012-06-23 17:23
#1

Min lergryta står nu i en påse och väntar på att jag ska slänga den,
använder den inte och är inte så förtjust i den.

Behöver platsen till annat…

Maria
2012-06-23 17:43
#2

Jag förstår egentligen inte fråganSkäms

Gjutjärn och lergryta är ju vitt skilda saker och går inte att jämföra tycker jag.

En gjutjärnsgryta kan man steka i och använda i princip som en vanlig stekpanna fast den då har högre kanter och den kan även användar i ugnen. Man kan göra grytor, köttfärssås, stekar och så vidare i den.

En lergryta däremot är ju enbart till för att laga mat i ugnen med och man lägger den i blöt för att den ska bli självfuktande så att säga till det som tillagas.

Man kan göra det mesta i en lergryta och man kan tydligen även baka bröd i den vilket jag aldrig har provat. Det blir liksom som en liten ugn i ugnen.

Men man kan inte steka något i den uppe på spisen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elshira
2012-06-23 17:58
#3

Det jag undrade över är varför man ska använda lergryta istället för gjutjärn. Jag menar det går ju alldelea utmärkt att använda gjutjärnsgrutan utan att steka något kött och så vidare först. Bara slänga i en kyckling med lite grönsaker och så vidare och låta det sköta sig självt. Det blir ju mycket fukt även i gjutjärnsgrytan, så det liksom "ångas" och är en ugn i ugnen. Jag menar alltså en stor gjutjärnsgryta, i samma storlek som lergrytorna, med tätslutande lock och så vidare. Liksom finns det något jag kan göra i lergryta som INTE går att göra i gjutjärnspannan?

Hakuna matata!

Maria
2012-06-23 18:06
#4

Det blir ju inte riktigt samma sak i en järngryta för där måste du tillsätta vätska medan en lergryta har legat i vattenbad och har dragit åt sig vätska som fungerar som en slags ångkokning.

Dessutom har den en förmåga att även ge färg åt exempelvis en hel kyckling.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dolfen
2012-06-23 18:15
#5

Om jag måste välja mellan en lergryta och en gjutjärnsgryta, skulle jag välja gjutjärn.

Jag har ingen erfarenhet av lergrytor,  men hållbarheten (på en välskött gjutjärnsgryta) och "mitt" sätt att laga mat passar bättre ihop med en gjutjärnsgryta.

DesK
2012-06-23 18:37
#6

Jag har både lergryta och gjutjärnsgryta och om sanningen ska fram använder jag gjutjärnsgryta oftare än lergrytan. Jag har bakat i både lergryta och gjutjärnsgryta och det funkar i båda, men ger lite olika resultat. Som Humlan säger så måste man i gjutjärnsgrytan tillsätta mer vatten än i lergrytan som varit blötlagd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Elshira
2012-06-23 18:46
#7

Jo visst får man tillsätta en skvätt vatten i gjutjärnsgrutan, men det är ju enkelt jämfört med att bötlägga lergrytan. Blötläggningen är ju inget krångligt precis det heller men i alla fall. På vilket sätt upplever ni att den ger färg annorlunda än gjutjärn? Jag är inte så mycket mer berest än att slänga in en hel kyckling, och då har jag bara tagit av locket på slutet för att få lite krispigt skinn. Men jag vill göra mer och annat, och därför vill jag såklart veta!

Hakuna matata!

DesK
2012-06-23 18:59
#8

Det blir alltid mer vätska i lergrytan än i gjutjärnsgrytan, därför blir ju även färgen på det tillagade /bakade blekare än i gjutjärnsgrytan. Några andra fördelar med gjutjärnsgrytan är att den avger viss mängd järn, vilket är bra för de flesta kvinnor i fertil ålder. + Att gjutjärn funkar i alla sorters ugnar, och även på öppen eld, vilket inte lergrytan gör. Sen är livslängden betydligt längre på en gjutjärnsgryta än en lergryta.

Jag har ju skrivit en artikel om att laga mat i lergryta och vilka fördelar det har, men jag jämförde inte med att laga mat i gjutjärnsgryta där.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2012-06-23 19:47
#9

DesK, jag hade ingen aning om att man kunde baka i gjutjärn ocksåFörvånad

Skulle jag välja så hade jag nog behållit gjutjärnsgrytan då jag använder den oftare.

(Fast jag hade hemskt gärna behållit lergrytan också)Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2012-06-23 20:03
#10

Humlan det är superenkelt, bara gör degen och jäs den som vanligt, forna ett brödämne som passar i din gjutjärnsgryta, olja eller smöra in grytan ordentligt lägg i brödämnet, låt jäsa med locket på medan ugnen blir varm och grädda i fallande ugnsvärme Glad Man kan också lägga ned brödämnet i den heta gjutjärnsgrytan, men personligen tycker jag att det är lite knepigt att få över det färdigjästa degämnet till den heta gjutjärnsgrytan.

Jag började baka bröd i gjutjärnsgryta när jag bodde i en lägenhet med en gammal gasugn och då visade det sig vara det enda sättet att få till ett vettigt bröd i en sådan ugn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2012-06-23 20:04
#11

#9 Ja, det går utmärkt, här till exempel finns ett sånt recept

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
2012-06-23 21:16
#12

Vad roligt. Ska testa om baklusten infinner sigFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2012-06-23 22:00
#13

Nää men Humlan! Så får du inte säga! Det ska klart stå NÄR baklusten infinner sig! Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
2012-06-23 22:17
#14

#13 Haha, baka är inte min grej men jag kan ju kanske få ett anfall…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

storost
2012-06-24 10:32
#15

Ska skicka dig ett anfall…. hahahahaTungan ute

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
2012-06-24 12:47
#16

#15 SkrattandeFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Aquelegia]
2012-06-24 23:11
#17

Kort och koncist tycker jag att har du lite plats så bör du spara gjutjärnen då den helt enkelt har fler användningsområden, steka med mera.

Det är dessutom enklare att bara kunna dra fram den och vips använda istället för att behöva blötlägga.

Upp till toppen
Annons: