Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 6763 ggr
Chestnut
6/20/12, 11:31 PM

Recept: tårta med rabarber, hallon & vit choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En härligt somrig tårta som två inbjudna matlustare uppskattade och tiggde recept från. Knepet är att finna balans mellan den sura rabarbern, fruktiga hallonen och söta vita chokladen. Smaka på fyllningarna innan du lägger ihop tårtan!

Jag använde köpt tårtbotten men funkar fint med hemgjord, på Bakverk iFokus finns detta recept (kommentar #1) som brukar bli väldigt bra.

Vit choklad ganache:

100 gram vit kvalitets choklad (exempelvis Lindt)
1 vaniljstång + 1 matskedar florsocker eller 1-2 matskedar vaniljsocker (gärna dansukkers som innehåller från från vaniljstång) 
1-1,5 deciliter vispgrädde

Värm grädde och vit choklad bruten i bitar ihop med vanilj(sockret) i kastrull på låg värme under omrörning tills chokladen har smält helt. Observera att det absolut inte får koka och bränner fast i botten lätt. Ställ svalt mins 3-5 timmar, gärna över natten. Vispa därefter upp till en fast kräm som sedan blandas med ytterligare 2 deciliter vispad grädde.

Hallongrädde:

150-200 gram hallon, frusna tinas genom att köras i micron. 
2 deciliter vispgrädde + en knivspets bakpulver (dvs ½ kryddmått!)
ev lite florsocker

Tina frusna hallon. Under tiden de svalnar vispas grädden och bakpulvret mycket hårt, nästan för mycket. Mosa hallonen, häll av överflödig vätska om det är väldigt rinnigt genom exempelvis en silduk. Blanda hallon och grädde, smaka av, söta vid behov och ställ i kylskåp tills monteringen.

Rabarbermousse:

7 deciliter rabarber skuren i småbitar
0,5-1,5 deciliter strösocker (beror på hur sur rabarbern är)
1 tesked gelatinpulver + 1 matsked kallt vatten eller 2 blad gelatin
2 deciliter vispgrädde + en knivspets bakpulver

Koka rabarbern i egen vätska ihop med strösocker tills den är helt sönderkokt. Blötlägg gelatin under tiden. Tag av kastrullen från plattan, rör ner gelatinet och vispa som en tok för att undvika klumpar. Låt svalna till fingervarmt eller något svalare (men inte helt kylskåpskallt, då blir det trådigt) under tiden som du vispar grädde + bakpulver hårt. Smaka av rabarbern och tillsätt mer socker vid behov innan rabarbern vänds ner i grädden. Låt stå i kylskåp för att sätta sig i någon timme minst.

Ihopläggning:

Hallongrädden på understa anslaget, fukta med lite likör om så behövs (antingen amarula eller någon hallonlikör, stänk över några droppar bara på tårtbotten innan du har på hallongrädden).

Lägg på nästa anslag och därefter rabarbermousse. Den tårtbottnen behöver i regel inte fuktas då rabarbermoussen lätt släpper ifrån sig vätska.

Sista anslaget, täck med vit chokladganache, spritsa gärna i något fint mönster. Lämplig dekor är färska hallon (lägg på i sista minuten, de missfärgar!), gelehallon eller ätbara blommor, exempelvis kanderade rosenblad.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
6/21/12, 9:10 AM
#1

Detta låter jättegott, får prova att göra den här tårtn nästa gång det är tomt i tårttarmen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[deen]
6/21/12, 12:21 PM
#2

Åhåhå, yummers! Det måste jag testa nån gång! Skrattande

[Tassy]
6/21/12, 1:06 PM
#3

Underbar tårta, tack för igår! Glad

Chestnut
6/21/12, 1:15 PM
#4

Den blev helt klart över förväntan Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

ettlitetalias
6/21/12, 8:38 PM
#5

Har du någon bild? Skrattande Har ett födelsedags"barn" att uppvakta på lördag!

Chestnut
6/21/12, 10:21 PM
#6

#5 Tyvärr inte (den försvann för snabbt Tungan ute) men tänk dig hallonröd grädde och ljustrosa rabarbermousse inuti när du skär upp. Utanpå blir den elegant vit av chokladganachen med eventuell dekor (i mitt fall gelehallon i brist på bättre), nästa gång blir det utan tvekan kanderade rosenblad jag dekorerar med!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
6/22/12, 3:42 PM
#7

#6 Häftligt, dom säger att det ska vara gott. Glad

Chestnut
6/22/12, 3:45 PM
#8

#7 är jättesugen på att göra det men ska följa ett annat recept där dom inte blir lika mörka och skrynkliga utan fortfarande är ljusa och liksom bara "sockriga". Frågan är bara vart jag har lagt receptet och varifrån det kommer ursprungligen Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

ettlitetalias
6/22/12, 7:38 PM
#9

Nu har jag varit och kopt de ingredienserna till tartan som jag inte hade hemma! Ska gora den imorrn :) Ar det nodvandigt med bakpulvret i gradden dock? Inte saker pa om vi har nagot, och orkar inte tillbaka till affaren igen…

Chestnut
6/22/12, 7:43 PM
#10

#9 Det enda bakpulvret gör är att förhindra att grädden blir grynig när man vispar den riktigt hård. Så vispa lite mindre bara Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

ettlitetalias
6/22/12, 11:22 PM
#11

Jamendåså! Lägger upp bild om den blir bra också! Flört

[Aquelegia]
6/22/12, 11:40 PM
#12

Den var alldeles sagolikt god. Vart kinkig med jordgubbs/gräddtårtan idag. Så smaklös jämfört med din. Kan ju påpeka att den tårtan idag var visst köpt.

I alla fall har jag aldrig ätit så mycket tårta på en och samma gång som när jag åt din chestnut!

Chestnut
6/23/12, 1:03 AM
#13

#11 Ser spänt fram emot rapport imorgon!

#12 Oj, det är bra kritik Skäms

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
6/23/12, 9:32 PM
#14

#11 Hur blev tårtan? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

ettlitetalias
6/24/12, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Den blev FANTASTISK!

Gjorde ett extra lager med rabarber mousse och slängde på lite på toppen av tårtan också. Gjorde även tårtbotten med hallonsmak. Garnerade med granatäpple och kanderade rosenblad. Vi hade bara en utslagen ros i trädgården dock, så det blev inte så många blad. Äger varken slickepott eller sprits, så blev en rustik finish på den :P

Pojkvännen grät!! Sa att det var den bästa tårtan någon hade någonsin gjort åt honom. Han var riktigt rörd.

Nästa gång så ska jag garnera med några myntablad också för att balansera sötman lite :)

[Aquelegia]
6/24/12, 11:13 PM
#16

#15 Vart nästan så för mig med den var så sjukt god att jag knappt kunde fatta det själv. Lät dom andra testa först då jag var MYCKET tveksam till smakerna ^^ Efter deras MUMS smakade jag en pyttebit och VIPS var första tårtbiten borta hihi

MaMaMade
6/26/12, 8:10 AM
#17

Det där låter helt underbart! Får bli till första semesterdagen…för att fira 4 v ledighet i sträck…har inte haft riktig semester på två år nu så det är värt en rejäl tårta! Tack för receptet! Kyss

DesK
6/28/12, 8:34 AM
#18

Till hur många räcker den här tårtan?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
6/28/12, 6:37 PM
#19

#18 8-12 bitar ungefär är det.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: