Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1418 ggr
Anterrabae
2012-06-20 18:23

Ny Spis

Det börjar bli dags att kolla på och välja ny spis här hemma. Det är något jag aldrig behövt tänka på tidigare.

Jag söker lite tips och trix som kan vara bra att ha inför ett kommande val.

Har ni lust att hjälpa mig? Kyss

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Vargöga]
2012-06-20 18:25
#1

En med varmluftsugn kan vara bra för då kan du ha i flera saker samtidigt.

Anterrabae
2012-06-20 18:28
#2

Jo varmluftsugn har jag tänkt mig, kan man kombinera varmluftsugn med andra funktioner?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Vargöga]
2012-06-20 18:34
#3

Ingen aning

DesK
2012-06-20 18:40
#4

Vi köpte en ny spis här för några år sen och jag har även tidigare medverkat till inköp av nya spisar.

Ger här en kortfattad tillbakablick: I många år levde jag med gasspis och det är en höjdare vad beträffar värmeregleriingen på plattorna som går blixtfort, men tyvärr medför det också ökad smuts /os i köket, även om man har en bra fläkt. Man får således räkna med att tvätta väggar och tak oftare än när man har elektrisk spis. Sen är gasugn absolut ingen höjdare, men numera finns det spisar som har elektrisk ugn och gasplattor, en sådan har jag också haft och den var riktigt bra, men tyvärr kvarstod ju problemet med nedsmutsning i köket + att plattorna är betydligt svårare att hålla rena än traditionella plattor och släta hällar. När vi kom till vår nuvarande bostad fanns här en vanlig spis med glaskeramikhäll och 4 värmezoner. Den var bra och lätt att hålla ren, men föll för ålderstrecket så vi investerade i en ny liknande spis, men med unduktionsplattor - jag säger bara, här har vi den optimala varianten, lätt att hålla rent och snabbt att reglera värmen! Glad En nackdel är dock att inte alla kokkärl passar på en sån spis, så i värsta fall måste man byta ut en del av sina kokkärl om man byter till en spis med induktionshäll. En annan sak att tänka på är var reglagen ska sitta, vi har touchreglage till plattorna i nederkant uppe på själva hällen, vilket inte är 100% optimalt, för det är lätt hänt att man ställer ett kokkärl på reglagen som då stängs av eller ändrar effektläge, detta är den enda nackdelen jag har hittat med vår nuvarande spis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-06-20 20:31
#5

Jo jag har allt tänkt på induktionshäll också. Men jag är inte riktigt överens med den min kompis har Tungan ute Vad gäller kokkärl lär jag nog kunna behålla de flesta Om det bli akuellt.

Finns det induktionshäll med manuella reglage, eller i alla fall inte touch. Jag har svårt med dessa redan nu. Blir synen sämre är det jättejobbigt.

Jag vill gärna ha en gashäll, eftersom det ska vara så bra att laga mat på, men vet inte om det är en sån toppenide, just med tanke på syn. Os- och nedfettningsaspekten har jag inte ens tänkt på, tack för att du berättar det.

Det är så svårt! Tur att man inte har superbråttom Skrattande Har förövrigt sett en jättesnygg kombo med cremefärgad insatsugn, av varmluftsmodell. I 50-tals design, eller åt det hållet. med cremefärgad gashäll med gjutjärnsgaller. Såååå snygg! dessutom inte så bred som jag upplever att många gasspisar är.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: