Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1079 ggr
[Tassy]
6/19/12, 12:34 PM

OT Tvättmaskinslukt

Jag har en tvättis med knappt någon månad på nacken. Eländet började ganska snabbt att lukta illa, och jag får inte bukt med lukten!

Jag vågar väl påstå att jag inte tror det har hunnit bli massa snusk och mögel i den redan? Obestämd

Jag har luckan öppen, har kört den i 90 grader, facken är rena med mera. Jag använder parfymfritt allergivänligt tvätt och sköljmedel (ett måste helt enkelt).

Har försökt och googla men vet inte vad jag vågar testa.. Maskindiskmedel och klorin och gud vet vad! Vad rekommenderar ni kloka husgummor/gubbar här inne?

Annons:
[deen]
6/19/12, 12:55 PM
#1

Ättika är ju en gammal favorit mot alla möjliga lukter Glad Vet tyvärr inte hur man gör med just en tvättmaskin, men ättikan är ju relativt skonsam och ofarlig, för man har den ju i maten också! Jag använder den till avkalkning, städning och allt möjligt.

dolfen
6/19/12, 6:40 PM
#2

Har sett att det på en tvättmaskin fanns en liten lucka vilken man kunde öppna och plocka ut ett sorts filter, som samlar ihop textilludd. Denna fick tömmas lite då och då.

Nu vet jag inte om detta luddfilter finns på nya, men kan tänka mig att en luddsamling i ett sådant filter skulle kunna avge lukt efter en tid.

[Tassy]
6/19/12, 7:43 PM
#3

Jo, det finns ett (rent) luddfilter.

[Aquelegia]
6/19/12, 10:09 PM
#4

Vart leder vattnet någonstans? Är ganske därifrån det luktar?

[Tassy]
6/19/12, 10:32 PM
#5

Vattnet går rätt ner i en sån där avloppstratt, verkar inte komma därifrån, det luktar ur trumman.

dolfen
6/20/12, 5:17 PM
#6

Läste på familjeliv.se att någon hade glömt att ta bort säkerhetsgrejjen på remmen i maskinen och att det då luktade gummi.

Annons:
[Tassy]
6/21/12, 2:06 PM
#7

Det är ingen gummilukt. Glad Det luktar unket bara.

DesK
6/21/12, 2:49 PM
#8

Detta verkar ju helskumt! Jag har en kompis som råkade ut för att hennes nya spis luktade ättika när hon hade ugnen på. I hennes fall visade det sig vara fel på katalysatorn, jag hade ingen aning om att det finns katalysator i vissa ugnar! Förvånad

Det kan alltså eventuellt vara något fabikationsfel på din tvättmaskin, så kontakta tillverkaren och fråga om detta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
6/21/12, 3:41 PM
#9

#8 Det ska jag nog göra, den är ju såpass ny, och luktne kom väldigt väldigt fort.

Upp till toppen
Annons: