Annons:
Etikettmatprat
Läst 3760 ggr
[Aquelegia]
2012-06-18 22:15

Era favoritostar!

Vad gillar du för ost/ostar?
Till vad, vad som tillbehör, hur, sort TÄNK OST!Cool

Annons:
Chestnut
2012-06-18 22:28
#1

Billingeost på en skiva lantbröd eller ciabatta eller varför inte foaccia… MUMS!

i matlagning tycker jag att fetaost och mozzarella är helt outstanding, kanske inte tillsammans, men de höjer rätten något otroligt.

Med vänliga hälsningar
Chess

[deen]
2012-06-18 22:33
#2

Åh, blev sugen nu, haha! Jag älskar ta mig tusan nästan all ost, ja, som jag har smakat då såklart. Det växlar nog lite vilken/vilka som är favoriter, men västerbotten är en som jag aldrig tröttnar på (kanske för att den är så dyr, så man inte köper den så ofta Glad) Det sitter aldrig fel med en grov knäckemacka, smör och västerbottenost på, mums!

fridaas
2012-06-18 23:39
#3

extra stark grevéost helt klart! Rostat bröd, smör, ost, tomat med salt på, mumma!

I matlagning är det parmesanost som gäller!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

HannaM
2012-06-19 09:29
#4

Chevre, fetaost, halloumi, mozarella, västerbotten och parmesan till matlagning och på mackan har jag helst herrgårdsost eller cheddar och då menar jag inte den där varianten man har på hamburgare=). Sen gillar jag brie också.

Gillar inte alls greve, mögelostar och ost som luktar gamla strumpor.

[Tassy]
2012-06-19 12:30
#5
  • Mozarella
  • stekt halloumi
  • fetaost
  • wästgöta kloster
  • edamer
  • parmesan
  • whiskeycheddar
  • Tryffelbrie
[deen]
2012-06-19 12:49
#6

Åh, glömde ju halloumi, ja! Den är lätt beroendeframkallande…

Annons:
ettlitetalias
2012-06-19 14:34
#7

Gör en lista som Tassy!

  • Fetaost
  • Brie
  • Stilton (och andra blåmögelostar), med och utan torkad frukt i
  • krämig getost
  • kryddost
  • svensk färskost med smaksättning (sån där som man hittar i delikatessdisken. Mjuk och i centimetertjocka skivor)
  • gräddost
  • haloumi
  • wensleydale med torkade tranbär
  • rökt ost

Jag älskar ost…. Och äter dem helst på en hembakt bröd, i sallad eller bara på ostbricka tillsammans med salta kex. Oliver och vin på sidan av ifall man tröttnar på ost. Men det händer sällan :P

Honestyisdead
2012-06-19 17:17
#8

Brie med fikonmarmelad
Vitlöksosten jag köper i Helsingörs ostbutik
Edamer
Svart Emmentaler
Och många starka ostar :)

dolfen
2012-06-19 18:51
#9

Jag har en bit parmesan som går ut imorgon (oöppnad) och som jag tror att jag ska riva ner hyffsat mycket av i salladen idag.

Kanske testa att göra parmesanchips av resten?

Tack för att jag blev påmind om den "gamla" ostbiten, Aquelegia. Glad

[Aquelegia]
2012-06-19 21:48
#10

#9 Ett bra tips till parmesan är att göra en sås på den baserad på grädde, parmesan, pressad vitlök på burk (blir för skarp smak annars) svartpeppar, grönsaksfond och salt. Reda det och servera till pasta med sotad kyckling och vitlöksbröd <3

Mina favoritostar är Standard herrgårdsost med aprikossylt eller tallegio med fikonsylt.

En chiliost från boxholm är på väg upp på favvolistan med DOCK måste förpackningen öppnas och ligga i kylskåpet och "lufta" lite då chilismaken inte kommer fram annars.

Goudaost i matlagning är outstading! Smakar mycket ost vid tillagning dock väldigt tam annars.

[Aquelegia]
2012-07-05 17:35
#11

Ny favorit sedan midsommar PRÄSTOST! Sicka grejjer!

storost
2012-07-05 18:49
#12

Peccorino Sardo och Peccorino Romano, cottage cheese till glasnudlar med currysås

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[sakring]
2012-07-05 22:20
#13

Favorit är Allerums grevé lagrad i 11 månader. Sedan älskar jag det mesta i ostväg bara det har smak. Gillar exempelvis inte hushållsost.

Annons:
MaMaMade
2012-07-05 22:37
#14

Säger som sakring, det mesta bara det smakar! Man kan nämligen inte räkna dem alla, som Ferlin sa, fast han talade väl inte om ost. Flört

Getost - caprin, chèvre, fårost - särskilt pecorino, Rösta blue, Skärvångens Randie, Stilton, vällagrad hårdost o *självklart* Wästerbotten!

Som den är, gärna i mat, stilton med fikonmarmelad eller en god vitmögelost (Castello White är både god o prisvärd) på njalla med jordgubbar eller physalis, alt på en tallrik med en rejäl skopa kolasås över!

ettlitetalias
2012-07-06 02:47
#15

nya favoriter är stilton & strawberry cream och wensleydale & rhubrarb and custard

[yodhe]
2012-07-06 11:18
#16

Älskar ALLA ostar…verkligen..jag har ostmani…kan inte leva utan…

har verkligen försökt..då jag inte tål laktos..men jisses vad svårt det är…

Visst det finns getost som är bättre för magen…men inte lika gött…

Det finns ju så många goda ostar…vad ska man välja..Brie, Ädelost..

*slurp*…dreglar redan…hehe…..

Edamer…mjukost…raketost…kryddost…

Starka ostar så tungan krullar sig…finns inget bättre…

Oj..förlåt…jag hamna i en riktigt eufori..heheh…

Maria
2012-07-06 14:03
#17

Håller med #3 En extralagrad Grevé är aldrig fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sakring]
2012-07-06 22:08
#18

Nu ska jag ta mig några kex och lite Bavaria blu och äppelciderFlört

DesK
2012-07-07 07:56
#19

Bland våra svenska ostar står Kvibille cheddar och Kvibille grönmögelostar högt i kurs hos mig, även deras andra lagrade ostar, som Herrgård, Präst och Grevé är fina. Wästerbotten är också en fin svensk ost. Glad Min egen hemgjorda färskost finns nästan alltid i kylen och kan smaksättas på många olika vis Tungan ute Parmesanost är ett måste till många rätter och finns också alltid i vår kyl. Dock ska all ost helst ätas rumtempererad, så man gör klokt i att ta fram den minst en halvtimme innan den ska ätas.Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2012-07-07 08:42
#20

Västerbottenost kallas väl ibland för svensk Parmesan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
2012-07-07 08:57
#21

Humlan japp! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2012-07-08 17:29
#22

Västerbotten, halloumi, feta till mat i olika former

Brie, vacherol och kryddiga mjukostar på ostbrickan

Hushållsost på frukostmackan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[sakring]
2012-07-08 23:41
#23

Desk din hemmagjorda färskost skulle jag vilja smaka. Hur gör du den? Har du homogeniserad och pastöriserad mjölk eller köper du från en bonde? Min mor gjorde ost till jul och det var ostmassan som jag älskadeFlört

I Spanien hittade jag sedan färskost med eller utan salt gjord på får eller komjölk gissa om jag åtGlad

DesK
2012-07-09 10:42
#24

Sakring jag gör vanligen min färskost på naturell yoghurt och gräddfil Glad Nu gav du mig en idé som jag ska testa Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring]
2012-07-09 20:14
#25

Desk. löpe köpte hon på apoteketGlad

DesK
2012-07-10 08:10
#26

Sakring jag ska till apoteket idag så jag ska fråga om de har löpe Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2012-07-10 10:39
#27

DesK, löpe finns också hos ICA Maxi!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[sakring]
2012-07-10 10:41
#28

# 27 Syntetiskt eller riktigt?

storost
2012-07-10 12:45
#29

Vad jag vet är det riktig löpe. När jag är nästa gången hos ICA Maxi kollar jag upp det - om jag kommer ihåg Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Praefatio
2012-07-11 14:40
#30

Chevre är min favorit, omöjligt att sluta äta när man väl har börjat. Annars är prästost det vi alltid har hemma för smörgåsens skull, och parmesan såklart, både i kuber till rödvinet, tunt skivad i salladen och riven i mat. Färskost, hemgjord helst, äter jag bokstavligt talat med sked. Pikantost och le Roule är köpta favoriter, äts precis som de är utan tillbehör, möjligen lite päron bara. Whiskeycheddar är svårslaget på "lyxmackan". Rent generellt så är ostarna med sprit i väldigt goda.

Jag älskar ost, det är en av få saker jag verkligen kan längta till så att jag nästan spricker. Lär mig fortfarande att äta annan mögelost än chevre, men har fått veta att jag gillar blåmögelost eftersom jag höll på att gå under av smaksensation efter att ha ätit en kräm som visade sig bestå av blåmögelost och lite creme fraiche.

dolfen
2012-07-13 16:48
#31

Länk till falbygdensost.se.

Kanske något för er som har appar-ater vilka kan ladda ner appar.

storost
2012-07-13 18:13
#32

glömde ju mozzarellaost och färskost.Skäms

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
2012-07-14 00:47
#33

#31 Mums, falbygdens ostar är såå goda!

Jalking
2012-07-15 13:37
#34

Varierar med användningsområde och vad jag känner för just för tillfället.

På pasta vill jag ha en fin Parmesan. Passar även bra med riven Parmesan på sallad.

Salami och Brie är en perfekt kombination.

I en grekisk sallad självklart Feta.

En pastasås med Gorgonzola och valnötter. Mums!

Mozzarella är jättegott på en salladstallrik med sallad, tomat, oliver, färsk basilika…

En nyrostad brödskiva (eller ännu hellre stekt i olivolja) där ett par skivor Cheddar börjar smälta. Massor av nymald svartpeppar ovanpå. Gottgott!

På en vanlig hårdbrödmacka: Prästost, Västerbotten, Kryddost, Hushållsost… Nästan vad som helst kan var gott.

Annons:
Honestyisdead
2012-07-15 18:51
#35

Danish blue är en ny favorit. Köpte den på Lidl.

lilyflower
2012-07-22 14:36
#36

Jag bor i England och här har de mest bara olika märken av cheddar ost som 'vardagsost'.. Den jag gillar mest är extra mature (vällagrad) så sen är stark och mycket smak. Sen älskar jag feta ost Ibland kan jag sakna svensk Västerbotten ost, stark herrgård/präst och till och med hushållsost att ha massor av på varma mackor..

[Aquelegia]
2012-09-03 21:44
#37

Hittat en ny favoritost. Edelweiss MUMMA! Bara som den är med gröna vindruvor och jag är i himlen!

[sakring]
2012-09-03 22:22
#38

Äter just nu ICA basic Brie som den är utan tillbehör.

Chestnut
2012-09-04 22:33
#39

Brännvinsost är en ny hit i mat eller med salta kex och marmelad!

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2012-09-04 23:57
#40

Ost saknar jag verkligen! Men tål man inte så gör man inte.. När jag åt ost så var Kvibille gräddädel, svarta Sara, danbo, och mesost av märket Tine det som oftast fanns hemma. Även Gouda, lagrad präst eller andra kryddiga ostar, alternativt greve. En dessert som är nästan oslagbar är bakad brie med rårörda hallon. Det slår vilken friterad camenbert med hjortron hur lätt som helst. I och för sig passar hjortron till bakad brie också, om man vill.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-09-05 12:18
#41

Är helt galen i brieost sedan igår HJÄLP! Skall göra pastasås med brieost idag. Imorgon vill jag ha friterad camembert och ikväll skall jag nog nalla i mig lite brieost bara sådär!

Annons:
Sophey
2012-09-05 14:59
#42

Friterad camembert, brannvinsostar, helt arligt tycker jag om de flesta ostar och jag ar helt ostgalen och jag tycker nog om det till det mesta.

Medarbetare på matlust

Zofia89
2012-09-05 19:29
#43

Alla ostar!! =D

Men favoriterna är Brie med äpple och blåmögelost med pepparkaka <3

Skulle även äta blåmögelost utan gränser, I all mat, PÅ all mat och MED all mat om det inte var så förbannat dyrt! =(

Upp till toppen
Annons: