Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2767 ggr
Chestnut
6/17/12, 12:49 PM

Hjälp med enkel söndagsmiddag

Står helt still i skallen, vet inte vad jag ska hitta på med de råvaror jag har! Tänkte först köttfärsbiffar med ris, men då var riset slut… Följande ingredienser har jag hemma som jag skulle behöva använda (har även andra saker såsom stekfett mm så känn er inte begränsade till listan, har dock inte andra grönsaker än de uppskrivna och som sagt - inget ris och ingen potatis heller):

  • Blandfärs
  • Bacon
  • Ägg
  • creme fraiche
  • ost
  • mjölk
  • grädde
  • gröna ärtor
  • mini plommontomater
  • morötter
  • majs
  • gurka
  • fetaost i olja
  • spaghetti
  • snabbmakaroner
  • diverse frukter såsom olika meloner, äpple, banan, rabarber

Några förslag som inte är alltför avancerade? Lite högre nivå är okej men inget som tar flera timmar…Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
dolfen
6/17/12, 5:00 PM
#1

Om det finns prosciutto (Wikipedia) kan man göra en enkel förrätt med denna skinka och honungsmelon.

Biffar av blandfärs, stekt bacon, ägg och morotsriv. Kanske lägga ost på biffarna efter sista vändningen.

Använda crème fraîche med stekfettet från bacon- och blandfärs-stekningen till att göra en sås.

Den pastasort du känner för.

Sallad med ärtor, tomater, gurka, majskorn, fetaost. Använda fetaostolja i en salladsdressing.

Koka sylt av någon eller några frukter (exempelvis koka en viktdel mixad frukt och en halv viktdel socker cirka 7 minuter), som serveras till glass (om det finns).

DesK
6/17/12, 6:34 PM
#2

En enkel paté är också gott och till den serverar du en blandad sallad och självklart en hembakad baguette Tungan uteCoolFlört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
6/17/12, 8:51 PM
#3

Både #1 & 2 låter intressanta men #2 faller bort när "kreti & pleti" (yngre bröder) ska äta (som idag), då måste det vara bekant mat på något sätt, nya saker måste introduceras stegvis. Och jag har svårt för köttfärsbiffar ihop med pasta, de ska ätas med ris eller potatis - punkt slut! Flört

Hur som haver somnade jag ifrån matlagningen så när jag vaknade fanns det varma mackor med tomat, oregano, köttfärssås och ost klara. Dagens middag löst av mamma Glad

Har dock ungefär samma ingredienser att jobba med imorgon eller på tisdag. Blandfärsen måste ta slut och jag har noll inspiration (behöver inte nödvändigtvis ätas imorgon, kan göra något av färsen och lägga i matlåda i frysen).

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
6/17/12, 9:44 PM
#4

Gör en pastarätt med baconlindade miniköttbullar. Pastan med creme fraiche ärtor ugnsbakade mini plommontomater och såsen gör du på ost, creme fraiche och spadet från köttbullarna. Du blandar pastan med såsen, har i ärtorna, serverar miniköttbullarna på och tomaterna vid sidan av på tallriken så kan "kreti&pleti" välja att inte äta.

Till dessert smörstekta äpplen pudrade med vaniljsocker och glass/grädde eller varför inte citron creme fraiche till?

Chestnut
6/17/12, 9:53 PM
#5

Miniköttbullar låter intressant, det ska jag helt klart spåna vidare på!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
6/17/12, 9:57 PM
#6

#% Älskar miniköttbullar. Bra munstorlek hihi. Visst är det roligt att få idéer direkt på ens råvaror. Roligt att försöka komma på något dessutom Glad

Annons:
DesK
6/18/12, 8:21 AM
#7

#3 Du kan ju kalla patén för baconlindad köttfärslimpa Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: