Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1285 ggr
[Aquelegia]
6/13/12, 2:09 PM

Hjälp med dagens middag!

Helt slut i huvudet vad jag skall göra för middag idag.
Det jag har hemma bland annat är:

Picanha
Skinkstek med svål
Ägg
Fetaost
Färskpotatis
Ris
Pasta
Couscous
Yoghurt
Grädde
Mängder med kryddor
Majrovor
Jordärtskockor
Lök
Frysta sojabönor
Harict verts

Sedan har jag rödvin en skvätt om så skulle krävas för just erat tips.

Är så trött på kött, sås och potatis i form av pommes, bea och standardstekt köttbitTungan ute

Kan köpas in något till om det saknas hemma för era tips. Lycka till och läska mig med era förslag!

Annons:
Honestyisdead
6/13/12, 2:12 PM
#1

Gör skinksteken i ugnen och gör en god potatissallad med jordärtskockor, lök, fetaost och färskpotatis. Dressingen till såsen kan du göra av yoghurten och kryddor.

[Aquelegia]
6/13/12, 3:00 PM
#2

#1 Hur skall jag göra skinksteken då? Med vad för kryddor, det är sånt som är svårast för mig att komma på nuförtiden. Just kryddningar ^^ Potatis/jordskocksalladen låter toppen den skall jag göra !

Honestyisdead
6/13/12, 3:16 PM
#3

Den kan du gnida in i salt, peppar och rosmarin. Häll lite vatten i botten i plåten som du har steken i så kan du ösa steken lite då och då för att få knaprig svål. Tillaga den i 175 grader. I slutet kan du öka litet för att få svålen bra, men håll koll så den inte bränns.

I potatissalladen kan man ha grillkrydda, eller vanligt salt och peppar. Men var försiktig med saltet då fetaost brukar vara ganska salt. Lite paprika pulver kan också passa i salladen.

[Aquelegia]
6/13/12, 3:38 PM
#4

#3 Rosmarin smakar parfym tycker sambon ^^ Har dock färsk salvia som jag kanske vågar testa.

Honestyisdead
6/13/12, 3:40 PM
#5

Ja salvia funkar det med :)

Chestnut
6/13/12, 3:51 PM
#6

Tänkte föreslå exakt samma som #1 med ett undantag; jag skulle nog ha kryddat med rikligt av pressad vitlök och timjan samt pressad citron alternativt lagt skivad gul lök + skivat äpple under skinksteken och ev lite salvia.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
6/13/12, 5:25 PM
#7

Alternativt kan du lägga skinksteken i en gjutjärnsgryta eller blötlagd lergryta med samma kryddförslag som ovan, för att få fin knaprig svål ta av locket från grytan cirka 15 minuter i slutet av tillagningen. Sänk gärna också värmen i ugnen så får du fint långsamstekt kött Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
6/13/12, 5:27 PM
#8

#7 Jag har en sådan där ugnsgryta av något lätt material. Kanske är aluminuim? Vet faktiskt inte men DEN är på tiden jag använder igen. Hade glömt av den till och medSkäms Då slipper jag oroa mig över att köttet blir torrtGlad

Honestyisdead
6/13/12, 8:31 PM
#9

#6 Nu fanns ju varken vitlök, citron eller äpple med på listan över vad som fanns :P

[Aquelegia]
6/13/12, 8:57 PM
#10

#9 Skrev ju att det som inte finns går att införskaffa, äpplen vitlök och citron är dessutom något jag alltid har hemma. Tänkte skriva "huvud"ingredienserna. Skulle jag räkna upp allt jag har hemma blir ni snurriga ^^ Dom grejjerna jag skrev är akuta att bli uppätna Glad

Honestyisdead
6/13/12, 9:09 PM
#11

Haha, det missade jag :)

[Aquelegia]
6/13/12, 9:19 PM
#12

#11 Ingen fara, synd bara att jag kom på att sambon kommer hem först vid 23 så blir ingen middag idag. Kanske på lördag! Lagar aldrig finmat till mig själv Tungan ute

Honestyisdead
6/13/12, 9:38 PM
#13

Det var ju lite tråkigt :) Men hoppas det blir gott på lördag då :)

Annons:
[Aquelegia]
6/14/12, 12:58 PM
#14

Åh sambon skall ställa till det då, han ringde 22.00 igår på vägen hem och frågade lite fösynt "finns det någon mat hemma"
Var bara att slänga på kastrullerna och vispa ihop lite hastigt. Han fick salviastekt skinkstek med färskpotatis och limeyoghurt haha jag åt smörslungade jordätrskockor och majrovor. Så var det med den finmiddagenObestämd

Upp till toppen
Annons: