Annons:
Etikettmatprat
Läst 940 ggr
DesK
2012-06-01 07:51

Närproducerat viktigare än ekologiskt

Hur bör vi tänka kring den mat vi köper och äter? Ska den vara ekologisk? Närproducerad? Billig? Importerad? Det är många faktorer att fundera över, men vi konsumenter har både ett ansvar och makt att påverka.  Många människor har dock inte råd att köpa exempelvis ekologiskt odlad mat, maten tar en stor del av hushållsbudgeten.. En annan fråga som jag tycker att vi bör fundera en hel del över är: Är det verkligen bättre att köpa ekologiskt odlad importerad mat än att köpa närproducerad mat, oavsett den är ekologisk eller ej?

Länk till artikeln: Närproducerat viktigare än ekologiskt på svd.se

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2012-06-01 13:56
#1

Av princip tycker jag ju att rättvisemärkt och ekologiskt sen närporucerat är bäst.

Dock kom maken med en tankeväckande fundering härom dagen. Kravet för att något ska få vara rättvisemärkt är att familjen som producerar ska kunna leva på det maken får av det de producerar.

Det innehär att vi inte bör köpa svenskt, eftersom de flesta svenska män inte kan försörja sina familjer på det de tjänar på sin pruduktion. Obestämd

Det är en knivig fråga, man vill ju bidra till nättreförhållanden och en mer giftfri miljö, särksillt med tanke på att man förväntar att maten ska fortsätta innehålla den näring vi behöver och räknar med att vi får genom att äta maten. Men samtidigt måste man ju se till sig och de sina först. Man måste ha råd att ha mat på bordet, kunna lita på den maten man äter i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Vargöga]
2012-06-01 17:06
#2

Finnarna är mycket för närodlat och närproducerat har jag fått höra.

[sakring]
2012-06-02 17:50
#3

Själv köper jag framför allt grönsaker och rotfrukter som är närproducerade. Kött är för det mesta svenskt men exempelvis oxfilé köper jag gärna frusen från Sydamerika där boskapen inte utfodras med något spannmål.

Upp till toppen
Annons: