Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 5931 ggr
MonisN
2012-05-29 14:05

Citronmarmelad, recept önskas!

Jag har köpt på mig lite fina citroner och skulle nu vilja göra citrusmarmelad. Problemet är att jag inte hittar något bra recept. Finns det någon som har ett att dela med sig av? Vill inte göra för stor sats.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2012-05-29 14:36
#1

Detta är ett enkelt grundrecept på citrusmarmelad. Vilken citrusfrukt man än väljer brukar den bli bra. Jag gör vanligen bara en halv sats av den.

1 kilo citrusfrukt
8 deciliter vatten
1 kilo strösocker

Tvätta frukten och skär i bitar. Kör till en grynig massa i matberdare.

Lägg över fruktmassan i en tjockbottnad kastrull och blanda ned vattnet. Koka under lock cirka 20 minuter. Tag grytan från värmen och rör sakta ned sockret, lite i taget. Koka upp och koka sedan kraftigt utan lock i cirka 15 minuter. Låt marmeladen stå en stund och ta bort eventuellt skum. Ös upp på varma burkar.

I mikron kan man göra en liten sats marmelad

500 gram citrusfrukter
1 deciliter vatten
5 deciliter socker
1 tesked citronsyra

Tvätta frukten, skär den i bitar och kör i matberedare.
Blanda fruktmassan med socker och vatten i en hög form, exempelvis en suffléform.
Kör på full effekt i cirka 12 minuter, ta ut formen och rör om, kör sedan i cirka 12 minuter till.
Häll upp på glasburka.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-05-29 19:50
#2

Här några citron-relaterade recept.

För ett tag sedan hörde jag Paul Svensson prata om att konservera citroner i salt.
Jag är lite sugen på att testa receptet på "Marockanska citroner" (se länk).

MonisN
2012-05-29 20:48
#3

Tack för tipsen!

#1 Första gången jag ser att man ska köra citronerna till en massa, men det kan nog funka om man inte vill ha stora bitar. Det finns ingen citronsyra i det första receptet. Hur mycket tror du man kan ta? Funkar det att halvera receptet? Har läst i många recept att man inte ska halvera eller dubbla.

#2 Tack för länken! Där fanns många goda saker i den!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-05-29 21:25
#4

Tack för länken dolfen! De där saltade citronerna har jag letat recept efter. Jag såg Camilla Plum göra det för något år sen I "Mat som håller"-serien. Men inte hittat igen det. Kyss Dessa citroner ska visst vara goda att klyfta och ugnsrosta med rotsaker.

Men åter till marmeladen.

Vill man ha en citronmarmelad som går fort och har tillsätt koncerveringsmedel (kaliumsorbat) så finns det ett väldans enkelt recept på baksidan av syltsockerpaketet. Men det är absolut inte nödvändigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-05-29 21:50
#5

Tack Ida, jag ska titta på paketet. Vet inte om jag egentligen vill ha konserveringsmedel. Hur länge håller den sig utan?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-05-29 22:04
#6

Ganska länge i kylen. Sockret är ju en koncerverare. Så utan tillsatt koncerveringsmedel måste man ha mer socker. en avvägning. Jag väljer sockret och tar mindre. Vill jag ha en syrligare marmelad så gör jag mindre mängd, så den går åt innan den blir dålig. Alternativt häller upp på mindre burkar och fryser.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-05-29 22:06
#7

Man kan ju ge bort några burkar i present om det blir mångaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-05-30 07:34
#8

Citronsyran funkar också som lätt konserveringsmedel och kan tillsättas i alla marmelader. Att dubblera ett marmeladrecept funkar oftast inte, men att halvera det jag skrev in ovan funkar bra.  Det där med att köra frukten till en massa är latmansvarianten, men visst blir marmeladen vackrare om man skär frukten i tunna skivor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-05-30 16:21
#9

Om jag har förstått rätt, så är skillnaden mellan marmelad och sylt, konsistensen.
När jag började göra sylt så använde jag syltsocker, vilket jag tyckte var logist. Men det blev mer som marmelad i konsistensen.
Eftersom jag ville ha mer "rinn" i sylten, så slutade jag att använda syltsocker.

#4 - Camilla Plum hade en annan variant på "saltade citroner" (från Marocko).
Citronerna skar hon i ett kryss, på längden, och ej helt igenom. (Hon "öppnade" citronerna och fyllde dem med salt, innan de lades ner i burken.
Med i burken lade hon chili, vitlök, lagerblad och färsk basilika.
Förutom det saltet som citronerna fylldes med, la hon slutligen ner en näve salt/citron. Sedan hällde hon i lite vatten innan hon hällde på ett olivolje"lock".
Låt stå 2-3 månader, beroende på skalens tjocklek, citronernas hårdhet, med mera.

MonisN
2012-05-30 16:52
#10

Jag har inte hunnit göra någon marmelad ännu, men hoppas hinna i morgon. Har heller inte bestämt om jag ska använda syltsocker, men i den finns både citronsyra, pektin och konserveringsmedel, och det kan ju vara en fördel om man vill spara den länge. Vi äter inte jättemycket marmelad.

Hittade en bra sida om sylt, marmelad och gelé, plus en hel del annat!

receptfavoriter.se

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-05-30 23:52
#11

#9 Jag får marmeladkoncistens utan syltsocker också, om jag vill. Det handlar om hur mycket vätska som får koka bort innan sockret tillsätts.

Tack för Camilla Plum-receptet.. Skrattande Jag såg ett annat program, när hon anävnde citronerna i mat, och då tror jag hon sa att de var okryddade, förutom saltet. Men hela i saltlag var de i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-06-01 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu är marmeladen klar! Fyra burkar blev det av 5 citroner. Total kostnad inklusive syltsocker 23:-. Jag tog syltsocker för att vara på den säkra sidan eftersom jag aldrig tidigare gjort marmeladOskyldig Det enda jag blev missnöjd med var att den blev lite besk trots att jag tillsatte lite extra socker. Kanske man skulle tagit bort det mesta av det vita under skalet, men det har jag aldrig läst att man ska. Någon som har en teori om varför den blev besk? Nu går den dock att äta och smakar ungefär som engelsk marmelad som brukar vara lite besk.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2012-06-01 19:20
#13

Tack Dessan för receptet Kyss

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
dolfen
2012-06-01 19:27
#14

Snygg bild! MonisN, med fokus på närmsta burken, och ingrediensen "citronerna" lite suddigt i bakgrunden. Glad

Jag gjorde doftolja av citronskal en gång och smakade på oljan.
Mindre ljuvlig smak får man leta efter. Tyst
Kom senare på att om jag vill använda citronoljan på fler sätt än enbart som doftolja, tar jag bara den gula cesten.

MonisN
2012-06-01 19:40
#15

Tack dolfenGlad

Låter kul att göra egna doftljus. Hur gör man? Jag har ett doftkrus som det ska vara eterisk olja i där man ska sticka ner pinnar som tar upp doften. Skulle man kunna göra egen citronolja och sätta pinnarna i kanske?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


dolfen
2012-06-01 20:17
#16

#15 - Jag gjorde doftolja. Aromolja heter det kanske. Obestämd

Orsaken till att jag gjorde aromolja, var att jag kunde inte hitta festivalolja, som jag brukade ha i en oljelampa. Jag tänkte att en sån här doftljusstake kanske kunde fungera som ersättning.
Jag köpte en "aromoljeljusstake", där man överst häller i vatten och aromolja.
Under sätter man ett värmeljus som värmer upp vätskan och då avges doft.
I serien Trädgårdsapoteket gjorde de aromolja. Jag testade att göra den, men den var ingen höjdare. Då testade jag med citronskal och det funkade bättre. (Tyckte jag.) Glad

Jag är osäker om detta funkar utan att hettas upp. (Pinnarna.)

Jag körde nerskuret citronskal i olja i vattenbad för att få fram aromolja.

Upp till toppen
Annons: