Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2933 ggr
Honestyisdead
2012-05-23 15:34

Findus reklam felaktig?

Nog måste det väl vara en felsägning i findus reklam om kryddor. Den hemska gubben påstår att det är NYTTIGARE med frysta kryddor än med färska. Har jag missat något angående frysning?

Såvitt jag vet bevaras bara det redan finns i kryddan, det tillkommer inget nyttigt? Således kan det väl inte vara nyttigare med fryst krydda än med färsk?

Annons:
LinaK
2012-05-23 15:36
#1

Är också intresserad av ett svar angående detta, tyckte det lät väldigt mysko.

Och JA gubben är HEMSK, så himla irriterande så jag vill spy på honom varje gång Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Loveradio
2012-05-23 15:38
#2

#0,#1 Haha vadå? Gubben är ju störtskön! Älskar den reklamen Skrattande

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Honestyisdead
2012-05-23 15:41
#3

#2 Nej fy! Vill lappa säften på honom ;)

LinaK
2012-05-23 15:42
#4

#2 USCH säger jag bara och sen säger jag inget mer Flört

#3 hahaha!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Honestyisdead
2012-05-23 15:43
#5

Flört

DesK
2012-05-23 16:29
#6

Vet inte vilken reklam ni syftar på, men det finns endast en konserveringsmetod som faktiskt ökar näringsvärdet och det är mjölksyrajäsning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Chestnut
2012-05-23 16:37
#7

Tror att reklamen syftar på att färska kryddor kan ruttna efter ett tag och bli lite "fula" om de inte sköts rätt. I frysen så ändras ju liksom inget, de är lika näringsrika som de var när de skördades.

Själv tycker jag att reklamen är en riktig plåga, blir lika irriterad varje gång!

Med vänliga hälsningar
Chess

Honestyisdead
2012-05-23 17:01
#8

#6 Här handlar det bara om vanligt frysta kryddor.

#7 Om det är det som menas så säger dom det fel. för frysta kryddor är inte nyttigare som han påstår :)

dolfen
2012-05-23 19:07
#9

Jag hörde denna pratenergiske "Findus-Jedward" Skrattande i ett reklaminslag säga att "inga vitaminer förstörs".

Vilken produkt som det gjordes reklam för i just den reklamen som jag hörde vet jag inte, då jag hade uppmärksamheten på något annat.

Anterrabae
2012-05-23 22:55
#10

Nyttigare är omöjligt.

Fryst är NÄSTAN lika bra som färskt. Men faktum är att all hantering gör så näringsinnehållet minskar, även frysning.

Så sålänge man inte har avsikt att äta dåliga kryddor färska så är det inte nyttigare med fryst.

Sen kan jag inte uttala mig om reklamen, då jag inte sett den. Har inte alla kanaler och därtill tittar jag sällan på just tv (annat med inspelat, film eller så) men kommentaren i #3 är underbar! Kyss

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-05-23 23:54
#11

Tyckte den första reklamen var lite rolig men den nya fattar jag inte alls. Däremot ÄLSKAR jag fryst basilika då det faktiskt ger smak i mat vilket färsk basilika inte gör. Man kan koka med fryst basilika ett bra tag och ändå smakar det. Färsk tappar i smak liknande pepparrot.

Men visst blir det fel när han säger nyttigareObestämd

Elshira
2012-05-25 10:08
#12

Jag funderar lite över detta då jag faktiskt vet att Jamie (Den "nakne kocken") sade att frysta varor faktiskt är väldigt bra.

Han pratade inte om kryddor och dyligt då utan snarare grönsaker och liknande, och menade på att varorna ofta han tappa mer näring i transporten till affären (om det inte är lokalproducerat och i princip dagsfärskt) än vad de gjorde om de inhandlades frysta.

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, och det skiljer sig säkert mycket mellan olika varor, hur och var de produceras osv. Jamie brukar ju faktiskt vara ganska kunnig inte bara på att laga mat, utan att faktiskt veta vad han har, att det inte alltid är dåligt med "färdigprodukter" bara man ser till att köpa saker av bra kvalite och utan onödiga tillsatser osv.

Vad det gäller findusreklamen så har jag inte riktigt tänk på vad de säger (brukar stänga av ljudet…), men säger de att det är bättre än färska varor så är det ju helt klart fel… Och att utgå från att varor hinner bli gamla är ju ändå rätt dålig stil, det är ju upp till konsumenten om denne köper för mycket eller ej.

Hakuna matata!

Anterrabae
2012-05-26 15:36
#13

Jo ur den synvinkeln är fryst bra. Just för att det sparas i näst intill ursprungligt skick. Men, att påstå i en reklam att fryst är bättre än färskt blir i ändå fel i mina ögon, det blir ju som att säga att fryst skulle vara bättre än de örter jag odlar Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Honestyisdead
2012-05-26 15:41
#14

Jomen precis. Visst bevaras det bättre i frysen, men aldrig att jag går med på att fryst är bättre än färskt.

[Mairah]
2012-05-26 17:30
#15

Den reklamen har jag missat totalt!

dolfen
2012-05-26 18:02
#16

Jag kan se det som att frysta vegetabilier är bättre än färska, på det sättet att de håller längre.

* * * Förutsatt att de är förvällda. * * *

Vid förvällning förstörs enzymer, vilka annars skulle haft en negativ påverkan på bland annat vitaminhalt och smak.

Bjornen
2012-05-27 06:49
#17

All hantering och lagring påverkar olika produkter och aromer och näringsämnen minskar vartefter. I fryst tillstånd går åldrandet saktare. Skördetillfället är också mycket viktigt och aromrikast på förmiddagen, men minst skadliga ämnen på eftermiddagen efter en solig dag.

Om du plockar en växt direkt och äter den har vissa ämnen minskat redan på några sekunder och särskilt i solen.

Att frysa växter gör att vissa ämnen minskar eller påverkas och torkning gör att andra ämnen minskar.

Kryddor ska ge smak och inte ha något med nyttigheten i maten att göra. Däremot kan kryddor gömma dåliga produkter och ta bort smak som berättar att livsmedlet inte har så bra kvalitet. Det vanliga förr var att kryddorna gömde den härskna smaken på maten. Bra kryddor och starka kryddor förbättrar möjligheten att få i sig dålig mat.

dolfen
2012-05-27 18:47
#18

#17 - Ja. Förr saltade man ju kött, i vissa fall för att dölja att köttet var dåligt.

Att kryddor inte ska ha något med nyttighet att göra, kan jag absolut inte hålla med om. Men visst kryddar man ofta med kryddor som enbart förhöjer smaken.

Läste på wikipedia att lök räknas som krydda. Men inte purjolök. Förvånad

(Vid tillfälle ska jag läsa igenom denna wikipedia-artikel om medicinalväxt lite noggrannare.)

Exempel:
Att krydda en tomatklyfta med (eget) persilade och ett nyplockat  (heligt) basilikablad.
Persilade är torkat örtsalt. Här är smaken det primära.
Om basilikabladets eventuella nyttighet man läsa om här.

Bjornen
2012-05-28 08:18
#19

Innehållsdeklarationer i livsmedel tillåts att det skrivs kryddor och då innebär det små eller mycket små mängder som endast påverkar smaken. Lök och andra smakstarka innehåll kan inte inberäknas i begreppet kryddor utan det är en grönsak. Jag förmodar att det finns någon gräns i Livsmedelsverkets föreskrifter, för att bara tillåta begreppet kryddor och annars ska de skrivas ut i klartext.

Salt har alltid använts som konserveringsmedel och inte för att dölja att köttet var dåligt. Därigenom blev inte köttet dåligt. Däremot kunde särskilt fetare köttvaror bli härsket utan att bli dåligt, men smakade inte så bra. Det var mera sällan man åt färskt kött eller fläsk så det var ofta härsket och man var så van vid härsket kött. Härsken mat är inte skadlig att äta men vi anser att smaken gör den nästan oätlig.

[Aquelegia]
2012-05-28 19:57
#20

JAG HAR KNÄCKT KODEN! Iaktagit reklamen nogrannt senaste dagarna och nu förstod jag vad han syftar på.

Han syftar på att färska kryddor tappar i näring när dom står i fönstret (räkna med att dom vissnar) medans dom frysta bibehåller kvaliten i frysen.

Dumt och väldigt långsökt då det ju går att få plantorna starkare och friskare än när man köper dom.

Annons:
Anterrabae
2012-05-28 20:41
#21

Haha! Tack Aye för analysen! Flört Och det kan nog stämma att det är detta som åsyftas. Men som tidigare sagts. Dumt och långsökt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-05-29 07:26
#22

Tack Aye att du tog dig tid att kolla upp detta Glad och jag instämmer det är synnerligen dumt och långsökt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Mairah]
2012-05-29 10:26
#23

Bra att gåtan löstes Glad

MonisN
2012-05-29 14:12
#24

Den är så dålig…

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: