Annons:
Etikettmatprat
Läst 1430 ggr
gaabriellaaa
5/22/12, 7:32 PM

fördelningen mellan kolhydrater, proteiner och fet

Hade ingen aning om på vilket sajt jag skulle posta detta på så om ni vet någon sajt som är mer lämplig för mina funderingar så skriv gärna Glad

Jag håller på med ett skolarbete och det finns en punkt där man ska skriva upp en bra fördelning mellan hur mycket kolhydrater, fett och proteiner man ska äta per dag men jag hittar olika fakta överallt.
Skulle gärna vilja ha svar på detta om någon vet, och om möjligt så skulle jag vilja ha svar på hur fördelningen ska se ut om man vill gå upp i vikt, om man vill gå ner i vikt, eller om man äter normalt Glad

Annons:
[Tassy]
5/22/12, 7:35 PM
#1

Eftersom åsikterna går isär och det är ett skolarbete så vill jag rekommendera dig att läsa hos livsmedelsverket vad deras riktlinjer ligger på. Glad

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Tallriksmodellen/

Zadeira
5/22/12, 7:44 PM
#2

Det beror ju på vilken "lära" du följer. Enligt Livmedelsverkets hemsida är dessa procenten rekomendationer vid "normal" kost: Fett 25-35%, kolhydrater 50-60% och protein 10-20% av ditt dagliga intag. Sen om du tycker att de har "rätt" är ju upp till dig själv, det finns ju ingen som har rätt och fel i den frågan.

Sen finns det ju massa olika dieter och kostråd där man ska äta enligt helt andra siffror. LCHF är ju ett exempel där man knappt äter några kolhydrater.

Om du vill gå ner/upp/behålla din vikt spelar det ingen roll hur du väljer att procent-mässigt äta fett, protein och kolhydrater. Det viktiga är ju mängden energi du får i dig sammanlagt. Generellt så ska man äta mer protein om man vill bygga muskler, och det är "lättare" att gå ner i vikt om man minskar kolhydraterna, men det är bara genraliseringar och gäller långt ifrån "sanningen".

DesK
5/22/12, 7:48 PM
#3

Precis som Tassy säger så går åsikterna isär vad beträffar detta, så du gör nog klokt i att hålla dig till livsmedelsverkets rekommendationer (se Tassys länkar) På Wikipedia kan du också läsa lite kort om näringslära

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringsl%C3%A4ra

Mitt råd är att du håller dig till dessa allmänna rekommendationer, annars får du nog svårt att begränsa dig. Möjligen kan du nämna att du känner till att det finns en hel del olika former av dieter och då nämna några av dem du har hört talas om.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

gaabriellaaa
5/28/12, 10:12 AM
#4

tack för era svar!

gaabriellaaa
5/28/12, 10:24 AM
#5

har en till liten fråga, finns det några sajter här på iFokus som är inriktade på speciella dieter? Så som t.e.x GI metoden eller LCHF metoden. Jag kunde inte hitta nått.

DesK
5/28/12, 10:44 AM
#6

Kolhydrater är en stor sajt om just LCHF

Vegan

Vegetariskt

Är 3 olika sajter här, Kost och Matlust har du ju redan hittat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
gaabriellaaa
5/28/12, 10:47 AM
#7

Tack så mycket! Skrattande

Upp till toppen
Annons: