Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1808 ggr
[Vargöga]
2012-05-18 19:58

Brödbak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och hemhjälpen bakade semlor idag och gu så goda dom blev. Och det doftar härligt i min lägenhet. Men det tog lite tid. 4-5 timmars jäsning.

Har lite dåligt med pengar så därav brödbaket. Så har jag något att äta tills jag får min lön.

Annons:
dolfen
2012-05-18 20:04
#1

#0 - Jag vill smaka! Glad

Jag har hört att om man jäser länge och i låg temperatur, ska det utvecklas en väldigt god smak. Men jag är inte så bra på det här med brödbak.
Hmm. Det kanske är dax för mig att baka. Det var ju längesedan jag gjorde det.

[Vargöga]
2012-05-18 20:14
#2

Ja det var i låg temp. Blandade ut jästen i kallt vatten enligt receptet.

DesK
2012-05-19 08:00
#3

Fin biild på fina småfranska Glad Jag har bakat matbröd sedan jag var i övre tonåren, så för mig är det en vana. Bakar nästan allt bröd, även kaffebröd med surdeg Glad Det var därför jag startade Matbröd Flört Det tar lite tid att baka men mesta tiden kan man göra annat. Bröd bakat med lite jäst och /eller surdeg och med lång jästid smakar alltid mer än snabbakat bröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Vargöga]
2012-05-19 12:52
#4

Ja det var någon som sa så igår också. Att längre jäsningstid ger mera smak till brödet.

Kan man byta ut en del av mjölet till tex vetekli så det kommer in lite fibrer i detta vita bröd?

DesK
2012-05-19 13:50
#5

Ja det går bra att tillsätta lite vetekli eller kanske byta ut en del av vetemjölet mot grahamsmjöl Glad Här är ett recept på rostbröd som går lka bra att baka ut som småfranska istället. Man kan byta ut mjölken mot vatten, då blir brödet frasigare. Ett enkelt sätt att ge bra arom på bröd är att först göra en så kallad poolish Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Vargöga]
2012-05-19 14:00
#6

Poolishen lät bra. Men blev lite förvirrad av det receptet och den du länkade till om grahamnsmjölet. Foten i munnen

Annons:
DesK
2012-05-20 08:13
#7

Vad är det som förvirrar dig? Vad beträffar grahamsmjölet å kan man byta ut cirka en tredjedel av vetemjölet mot graham. Vill du istället använda vetekli eller annan fibertillsats bör du dock inte ta fullt så mycket, kanske hälften.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Vargöga]
2012-05-20 11:29
#8

Det som förvirrade mig var den där länken som fanns på den sidan om någon surdeg. Vad är det som byts ut mot det receptet?

DesK
2012-05-20 11:37
#9

Du menar länken till själva poolishen. Poolish är ett slags fördeg som kan göras på jäst, vatten och mjöl, eller aktiv surdeg, vatten och mjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Vargöga]
2012-05-20 11:53
#10

Ja precis.

Upp till toppen
Annons: