Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1078 ggr
[Aquelegia]
5/14/12, 7:47 PM

Bunte Stulle - tipstråd på mackor

En klar barnfavorit och jisses så gott!
Minnena är många då det var lite exklusivt för oss att få äta FLERA pålägg på en och samma macka.

Min favorit var: Pumpernickel, smör, salladsblad, gurka, tomat, salami eller ost och skinka.

Otroligt bra kvällsmat för barnen. Inte för tung mat men ändå mättande. Vi sussade i alla fall in ganska snart efter maten. Kanske ett planerat trick från moder vad vet jagFlört

Tipsa gärna om dina smörgåsfavoriter allt ifrån enkla till invecklade mackor! Sandwichar med mera.

Annons:
Chestnut
5/14/12, 8:49 PM
#1

En riktig lyxmacka som jag gör alldeles för sällan är:

Ciabatta som hastigt steks på snittsidan i smör. På den en god röra i stil med "lyxig laxröra" där den rivna osten är utbytt mot fetaost, röran blandas med ruccola innan den läggs på smörgåsen. På kan jag också lägga ett par skivor av färsk tomat.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
5/14/12, 9:28 PM
#2

Är bunte stulle typ det som kallas dagobertmacka? Glad

[Aquelegia]
5/14/12, 9:34 PM
#3

#2 Ingen aning jag kan bar atyska vettu Flört

[Tassy]
5/14/12, 9:34 PM
#4

Och jag kan knappt tyska alls Cool

MaMaMade
5/15/12, 8:01 AM
#5

Det bästa jag vet är att gå ut en solig sommarmorgon o sätta mig med en balja te o en tunnbrödmacka (både hårt o mjukt går bra). Mackan ska ha ett jämt lager smör (inga småduttar här o där, hårt dragna…utan ett jämt lager - viktigt) ett jämt lager getost av typen caprin, gärna lite lagrad (Skärvångens Randie är *underbar*), fullt med skivade jordgubbar från landet över det - solvarma - *MMM*!

I brist på jordgubbar är det gott med gurka också men inte samma smaksensation. Tungan ute

DesK
5/15/12, 8:45 AM
#6

Bunte Stulle = färgglad macka = en envåningsmacka med mycket pålägg och grönsaker, lite som ett Danskt smörrebröd Glad Dagobertmackan är ju en macka i flera våningar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Tassy]
5/15/12, 1:02 PM
#7

#6 Tack, DesK! Glad

[Aquelegia]
5/15/12, 4:36 PM
#8

#5 Jisses det lät udda, brukar äta getost med gurka eller rödlök men jordgubbar. Det kommer ju nyfikna jag att testa!

#6 Toppen förklaring!

ettlitetalias
5/15/12, 4:59 PM
#9

Jag älskar att skiva på rödlök, getost och bacon på chiabatta och sen in under grillen! Mmmmm!

En annan snarlik version är att ha på sweet chilli-sås istället för lök. Också underbart gott.

Annars är det svårt att slå en rejäl räkmacka med sallad, lök, ägg, gurka, tomat, massvis med räkor, citron och lite majonäs.

[Aquelegia]
5/15/12, 10:53 PM
#10

#9 ÄLSKADE räksmörgåsar förr. Nu gör jag lyxräkmackor nästan dagligen så jag blir alldeles tossig. ^^

Upp till toppen
Annons: