OT - Off Topic

En bra början?

2012-05-10 18:42 #0 av: [Vargöga]

Jag har haft problem med mat i flera år nu. Äter för lite och ensidigt. Fick tips av DesK att det kan finnas inspiration här inne.

Som sagt så har jag svårt med mat och jag tränar 5-6 gånger i veckan så jag äter alldeles för lite, det vet jag. Är inte hungrig helt enkelt.

Men jag tänkte få lite "spark i baken" från er och sakta öka på mitt matintag.

Tänkte att jag ökar sakta så jag inte får en massa ångest över maten och denna idé om planering äv vad jag hade tänkt mig till en början.

Frukost: Te med macka (leverpastej). Äter ett GI-bröd tydligen och den är mörk. Inget socker eller honung i teet utan bara mjölk. Ibland blir det även en yoghurt och tyvärr så är det väldigt vanligt med fettfritt här i Finland/Åland så jag har inte så mycket att välja så därför blir det så.

Lunch: Proteinkvarg eller skyr, banan och kanske ett päron. Ätes efter träningen.

Middag: Lagad, varm mat, ej potatis, ris eller pasta till utan bara köttet, kyckligen eller fisk. Om maten är panerad gör jag inte en sån stor sak av då jag behöver äta lite mer.

 

Vad tycker ni om detta upplägg för en problemätare?

Anmäl
2012-05-10 18:59 #1 av: DesK

Det är en mycket bra början tycker jag Glad Ger dig många peppkramar så att du orkar hålla igång på ett vettigt sätt. Finns det Keso /Cottage cheese på Åland? Då kan det vara ett bra alternativ till kvarg och skyr. Försök att få i dig en bättre frukost, kanske kokt ägg eller äggröra, paprika, gurka, rättika, kan ju säga att såväl gurka som rättika passar fint under leverpastej Glad Beträffande te med mjölk så är det nog helt okej under förutsättning att du verkligen tål mjölk. Om inte byt ut mjölken mot laktosfrivariant, men i vissa fall kan det räcka att använda icke homogeniserad mjölk eller ren vispgrädde.

Anmäl
2012-05-10 19:04 #2 av: [Vargöga]

Jag är inte säker om jag tål mjölk faktiskt. Har inte kollat upp det tyvärr.

Jo frukost borde bli bättre men jag är oftast för trött för att laga något annat vilket är synd. Jo keso finns på Åland men jag tycker inte om den konsistensen. Proteinkvargen är något nytt från Valio och innehåller 19 gram proteiner i varje burk.

Anmäl
2012-05-10 19:07 #3 av: [Tassy]

Du behöver få in grönsaker, kanske variera med naturella nötter ibland.

Potatis/ris/pasta skulle jag säga behöver ersättas med något och inte bara plockas bort. Som sagt grönsaker, rotfrukter, bönor och linser skulle jag välja.

Omeletter är bra att variera med, då du kan stoppa ner lite vad du vill i dem. Kött, svamp, rotsaker, lök med mera.

Tänk på att om du äter så mycket protein, så behöver din kropp hjälp att ta hand om allt. Nu är jag inte insatt i vad man kan äta för att hjälpa kroppen, men jag har för mig att kreatin hjälper? (obs, inte keratin..)

Vad har du för smak och matintresse?

Kanske kan rawfood vara ett spännande projekt att bryta av med ibland? Det finns så mycket att välja mellan.


Anmäl
2012-05-10 19:08 #4 av: [Tassy]

hoppsan, här var ni snabbare än mig, ursäkta eventuell upprepning. Tungan ute


Anmäl
2012-05-10 19:11 #5 av: [Vargöga]

Vad är kreatin? Har inte hört talas om det förut.

Jag tränar styrketräning 5-6 dagar i veckan så kanske proteinet räcker till att göras av med?

Jo mera grönsaker borde jag få i mig, är så dålig på det.

Anmäl
2012-05-10 19:11 #6 av: DesK

Försök att ta reda på om du tål mjölk, det är betydligt vanligare än vi tror att folk inte tål mjölk. Kvarg är också gott och bra! Beträffande Keso förstår jag dig, det tog många år innan jag lärde mig att äta det. Äggröra går blixtfort att göra, blanda bara ägg och kryddor med lite grädde, smält en klick smör ien liten kasstrull och häll i äggsmeten och rör runt sakta, går fortare än teet hinner dra färdigt Glad Keso går också att mixa, då blir konsistensen betydligt bättre. Valio har även många bra produkter för människor med laktosintolerans.

Anmäl
2012-05-10 19:15 #7 av: [Vargöga]

Laktos tror jag inte att det är det jag har för jag har prövat utan förbättring. Det kan troligtvis vara mjölkproteinet eller möjligtvis gluten men högst troligast mjölken.

Vill inte äta för mycket ägg för det är ingen höjdare att äta så ofta men ibland går det bra att hårdkoka ett ägg eller två. Visserligen kan jag göra äggröra med frysta grönsaker. Håller längre än färsk eftersom jag är dålig på det.

Anmäl
2012-05-10 22:05 #8 av: [Aquelegia]

Det ser ut att vara en bra bas att börja med och utgå ifrån. Det finns många råd och rön om vad som bör /inte bör ätas med mera men känn efter din egna kropp och se till att få i dig mineral och vitaminrika grönsaker/frukter, beroende på vad för matvanor/dieter man följer.

Jag åt som värsta bara en måltid om dagen då lite pommes, någon torr köttbit eller lite gurka.

Numera äter jag alltid 2 mellanmål mellan dom större måltiderna också, men det tog ett tag innan jag kunde få in mellanmål. Räknar med var 3e timma för att hålla magen igång och blodsockret i bra nivå. För även den som inte är diabetiker får blodsockerdippar/toppar vid för mycket eller för lite mat.

Anmäl
2012-05-11 08:04 #9 av: [Vargöga]

Jo det kommer nog att ta ett tag innan jag kan äta fler måltider per dag. Måste komma över mina problem.

Anmäl
2012-05-12 19:02 #10 av: [Aquelegia]

#9 Tog mig nästan 4 år att få ordning på maten så ta det med ro. Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.