Annons:
Etikettbilder
Läst 5297 ggr
dolfen
2012-05-06 19:14

Kort skörderapport

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2012 års första skörd hos dolfen blev idag
denna ovärderliga och delikata rädisa.

Cool

Om ni odlar, vad och när skördar ni i år? Kanske bild?

Annons:
MonisN
2012-05-06 22:43
#1

Vilken vacker rädisa! Grattis till så fin skördGlad Jag odlar inget direkt, men sambon satte ner några potatisar från kylen på vinst och förlust i en gammal balja vi tidigare satt potatis i med framgång. Får väl se om det blir nåt!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
2012-05-06 22:58
#2

Jag som tänkte mig ha en liten odling i år! Fick med mig en mängd fina saker från mor igår så det blir ett överfullt kalas i årets krukor. Kort kommer när skörden tar sig men vad det ser ut som nu:

Rote melbe (vet ej svenska namnet, spenatart)
Västeråsgurka
Busktomat
Sparrisört
Sallatampfer(även där vet jag ej svenska namnet)
Lila och svarta rädisor
Dylika örter däribland: Marockans mynta, pepparmynta, citrontimjan, salvia, basilika, persilja, rosmarin.

I salladshörnet har vi på gång röd plocksallad och röd romansallad. Även blandade salladssorter a´la plocksallat sått.

Jordgubbsplantor är snodda och skall sättas (hoppas det komer frukter)
Kanske försöker mig på purjolök, paprika och japansk spenat/kål?!

Allt på 6kvm önska mig lycka till! Tar kort när allt har blivit sått och planterat ^^ Eller skördat för den delen!

Riktigt fin rädisa du hade fått där inte ett maskhål så långt ögat når!

Lina R
2012-05-07 11:38
#3

Va?!!! Här ligger det fortfarande snö på backen :-(…. Jag skördar inomhusbasilika…. Kan Rote Melbe vara röd mangold?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

MaMaMade
2012-05-07 17:08
#4

Vilken otroligt tjusig skapelse dolfen!

Ingen skörd än, trädgårdslanden ligger under snö än men mina sådder är på G!

Tomater, melon, gyllenbär, bärskatta o gurka i växthuset.

Ute blir det nytt jordgubbsland i år, samt inköp av hallon, björnbär, ett till äppelträd samt förhoppningsvis 2 plommonträd om pluskan tillåter. Vildsmultron har jag redan o allåkerbär skall köpas in.

15 kg potatis skall sättas, 3 påsar bondbönor, 2 påsar spritärtor, 6-8 planor broccoli, 8 st (4 olika sorter) pumpor/squash, svartrötter, ev några blomkål om grannfrun får plantor över samt knölfänkål, majs o mangold.

Av kryddor är det citrontimjan, salvia, citronmeliss, pepparmynta o gurkört som gäller änsålänge men planerna är att köpa in fler plantor när det är dags att plantera ut (10-12 juni sisådär).

Nu håller vi tummarna för en *pangsommar* ur odlingssynpunkt! Glad

[Aquelegia]
2012-05-07 18:15
#5

#3 Nope ingen mangold mer åt spenat hållet. Tar kort på den när den vuxit till sig just nu är di palnter små och ynkliga ^^
Finns även "roter meier" som däremot är en röd spenat. Blandar jämt ihop dessa men är alltså "rote melbe" jag har som….mor inte riktigt kan svara på exakt vad det är ^^

[Tassy]
2012-05-08 00:41
#6

#3 Jag bor nästan granne med Aquelegia och skördar också bara inomhusbasilika Flört

Annons:
dolfen
2012-05-08 16:09
#7

Ja. #0-rädisan var fotogenisk. Glad (Det jag odlar ute, odlar jag på balkong.)

 #1 - Jag satte en potatis, som groddat sig, i en mindre kruka. Jag visste först inte om jag endast skulle ha den en kortare stund inomhus (som någon sorts grön konstig inomhusväxt) eller om jag senare skulle sätta ner den i en större kruka för att odla vidare ute. Den står nu ute i en inte allt för stor kruka. Glad

#2 - Oj vad mycket. Odlar du allt i kruka på dessa 6 kvadratmetrarna?
I en tysk text stod det: …"Rote melbe, Löffelkraut, das auf der Zunge eine…" Jag kan inte tyska något vidare, men tänkte att om nu rote melbe är någon sorts Löffelkraut, så heter den på svenska skörbjuggsört (Cochlearia officinalis L). Glad

#3 - De säger ju att klimatet blir varmare. Så kanske någon gång i framtiden kan man börja odla lika tidigt där det nu ligger snö, som man kan här nere. Glad Visserligen så tar det nog väldans lång tid.Obestämd
Det jag skördat inomhus är pepparmynta (Mentha piperita) och Flörtgrönmynta (Mentha spicata).

#4 - Snö hos er också. Men det måste vara kul att ha växthus, där man kan börja lite tidigare med vissa saker. Glad Bärskatta och allåkerbär känner jag inte till. Har hört åkerbär tidigare. Jag håller också tummarna för samma sorts pangsommar som du.

#6 - Skördar du hos Aquelegia? (Eftersom du bor så nära) Skrattande

[Tassy]
2012-05-08 16:30
#8

#7 Fniss, nej jag tror hon får ha sina plantor ifred Flört

Lina R
2012-05-08 18:38
#9

Allåkerbär är den "tama" varianten. Den är inte självfertil utan det krävs två sorter bredvid varandra för att få bär. Själv funderar jag på att bli kriminell och kidnappa den äkta sorten från markerna runt om där jag bor Glad

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

MaMaMade
2012-05-08 18:55
#10

#9 Det har jag gjort med smultronen, de smakar *så* mycket godare än de förädlade. Omplanterade också vilda åkerbär med gott resultat en gång i tiden. Tror att jag gör så igen, har ett ställe som alltid blir sönderkört av byns traktorer så jag ser det som en livräddning. Flört

[Aquelegia]
2012-05-08 19:44
#11

#7 Rote melbe nämns i den meningen att den har blandats med löffelkraut med mera så det är alltså tyvärr inte denna skörbjuggsörten.

Det råkade bli lite mycket i år men det skall nog gå bra, har försökt sätta det så att samtidigt som några senare grönsaker börjar ta sig så hinner tex rädisorna bli klara, när jag skördat rädisorna så får jag alltså plats att plantera isär tex sparrisärtorna och kapanska kålen.

Har inte riktigt följt jordrekommendationer för dom olika kryddorna utan blandar hej vilt och har inte heller lagt någon vidare tanke på vilka som inte bör odlas ihop. Jag fick helt enkelt med mig så mycket hem att det fick bli "där det finns så kallad plats där skall du,du och du växa"Tungan ute

Jag kommer även odla i olika omgångar så att jag hinner få 2 skördar av vissa saker, en till sommaren och en till hösten. Håller tummarna att allt går vägen!

dolfen
2012-05-16 18:57
#12

Idag tog jag sticklingar från en nyligen köpt rosmarin.
Av bladen som jag "skördade" vid sticklinghanteringen gjorde jag en liten minisats rosmarinsalt.
Jag tycker att rosmarinsaltet har en något besk smak, som dessutom sitter "i" rätt länge. Men det kanske blir annorlunda när man använder det i matlagning, än om man smakar enbart saltet!?

Potatisplantan hade jag tänkt låta stå i den något mindre krukan. Tänkte i första hand som bladväxt, och eventuell skörd som bonus. Men dels så tyckte jag att plantan ser så fin ut + att jag kunde använda jord från en kruka jag odlat i förra året, då jag hört/läst att potatis inte bör få för näringsrik jord + att då behöver jag inte slänga den jorden (än). Cool

Jag passade även på att så rädisor i den nya potatiskrukan. Jag kommer att så/skörda rädisor med ett sorts "rullande" schema.

Något år hade jag en balja där jag odlade rädisor i tre rader. Först sådde jag i rad ett. Väntade någon vecka eller så, innan jag sådde i rad 2 och så vidare.
Jag associerar växtförloppet med en våg.
"Vågodling" i "baljan" den blå. Skrattande (Jag tror att det ska finnas en visa innehållande texten "böljan den blå".)

Lina R
2012-05-16 20:07
#13

#12, kan det ha blivit lite för mycket rosmarin? Jag tycker att alla aromatiska kryddor kan bli lite beska om man tar för mycket :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
[Aquelegia]
2012-05-16 22:49
#14

#12 Testa att låta rosmarinen torka något. Kanske har saltet liknande effekt som på zuccini och aubergin att det drar ur det beska och gör det tydligare?

Bjornen
2012-05-17 13:28
#15

Allåkerbäret är en korsning mellan vår vilda åkerbär och det amerikanska åkerbäret.

Jag ska skörda lite nässlor för nässelsoppa. Jag tänkte det skulle vara uppäten redan nu, men med tanke på vädret måste jag vänta några timmar så att nitrithalten kan sjunka. Påsmörgåsen ska jag försöka hitta lite brokbladig kirskål och kanske något blad av gullvivor så jag får lite C-vitamin. Kanske jag hittar någont annat smått och gott också.

dolfen
2012-06-01 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Idag skördade jag lite pepparmynta och gjorde myntasås. (Se recept i tråden Såser:#35).

Egentligen används grönmynta till denna såsen, men det stod att det gick bra med andra myntor.

När den var klar fick jag för mig att göra gelé av den.
Gelén har lite skavanker, som ni ser, men jag känner mig rätt nöjd över att jag fick in en myntaskott inuti gelén. Cool

(Rosmarinen har jag "lagt på hyllan" tills vidare.) Skäms Men tack för tipsen. Glad

DesK
2012-06-01 19:58
#17

Dolfen det där geléet ser läckert ut Glad

Bjornen du ger många goda och inspirerande tips om vad man kan göra med det man hittar i trädgården, många tack för det! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-06-02 16:04
#18

Här hemma är det inte så mycket mer än diverse kryddor, mynta, oregano, två sorters timjan, gräslök, salvia, rosmarin, dill och persilja.

Därtill plocksallad och gröna ärter samt rädisor. men allt kom i jorden i senaste laget så jag vet inte riktigt hur det går.

Potatisen är inte satt än, de står fortfarande i fönstret på groddning. Så det lär inte bli färskisar till midsommar Flört

Har även två tomatplantor, en gul och en plommonsort samt en piripiri.

och sen det som återkommer i trädgården varje år, som jordgubbar, smultron, vinbär rabarber och så blåbären såklart. både svenska och amerikanska. Äpplena blommar för fullt och körsbärsblomningen var magnifik. Får se vad det blir av det.

Det mesta kommer ju av sig själv, men kräver viss omvårdnad.

Det enda jag skördat hittills är rabarber. Men det är inte jättelänge kvar till de tidiga jordgubbarna kommer, har fullt med kart.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-06-02 17:54
#19

Oj! Själv funderar jag på när jag kan skörda min potatis då plantan är rätt stor nu. Läste i samband med denna tråd (Matlust) att det tar cirka 2 månader från det man satt potatisen till skörd. Jag får kolla mina odlings-anteckningar.

Här ett klipp från Gomorron Sverige om årets Jordgubbspremiär.
Längd 6:46 (SVTPlay)

Anterrabae
2012-06-11 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här är premiärskörden av Rakels rädisor, hon har själv sått och skördat och däremellan vattnat. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2012-06-11 23:29
#21

Mina rädisor händer ingenting påRynkar på näsan Växte för fort i början men puttade dom längre ner i jorden. Man ser en antydan för där det skall bli rädisa men mer än så är det inte.
Gurkorna dog IGEN så nu ger jag upp. Salladen tar sig dock fint och jordgubbar har vi snart.
Myntan och persiljan växer hejvilt nu när det varit fuktigt. Tydligen gillar dom regn med små solskensglimtar!

Myntorna får jag dock omplantera i egna krukor. DI TAR ÖVER!

Anterrabae
2012-06-18 00:01
#22

Salladen är klart plockklar, och vi har skördat de första smultronen och jordgubbarna. :)

Tomatplantorna ser dock lite ledsna ut. Ska se vad jag kan göra för dem imorrn.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-06-23 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag skördade en bild på potatisblommor. Glad

[Aquelegia]
2012-06-24 01:21
#24

Mina potatis är ca 3-4cm stora har dragit bort lite av blasten för 3e gången då detta växer som ogräs men potatisarna hamnar på efterkälke. Funkat varje gång nu, kollat och varje omgång har dom fåttsig en skjuts. Tror jorden vart för mycket gödsel i. Farfar skakar på huvudt åt mig "tror du de blir nåe potäter till nästa år" säger han lite skojfriskt hihi Myntan och persiljan växer hejvilt.Likaså dillen men salladen är katatsrof alltså. Det händer inget!

dolfen
2012-06-24 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Idag mjölkade jag en tomatplanta, eller.. näe.

Idag skördade jag en mjölktomat, eller.. näe en gång till.

Idag plockade jag en tomat från en planta som växer i en mjölkkartong.
(Överblivet experiment.)

Cool

dolfen
2012-07-13 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Va larvigt! Rynkar på näsan

Skrattande

DesK
2012-07-14 07:45
#27

Guldstjärna till dig, Dolfen! Larvigt var det! Glad

Det har kommit en hel del jordgubbar och mina pepparplantor har jag sett frukt på mellan ösregnen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
dolfen
2012-07-14 19:28
#28

Hmm. Kanske man kunde lära sig något från de passionsblommearter som bildar små gula utväxter som liknar fjärilsägg, och får
fjäriljä#x%n att flyga till någon annan oäggad passionsplanta och lägga sina larviga ägg där istället. Flört

Nu vet jag inte om "min" rucolaglufsande larv kom ur ett gult ägg, men tänkte att man kanske kunde spritsa ut polenta-ägg, och kanske lyckas lura äggläggarna att flyga vidare (till grannen, typ). Oskyldig

dolfen
2012-07-18 18:03
#29

Jag klippte ner en grönmynta som blivit alldeles för yvig.

Av mynta-klippet gjorde jag mynta-té-isbitar. (Mer koncentrerad smak än vanligt té.)

Jag lägger några sådana isbitar i ett glas, häller på citronsaft och fyller på med vatten. Ibland har jag även i lite honung.
En liten kul garnering är att lägga ner en mynta"kvist" i glaset.

Edit: När isbitarna har smält, och gett ifrån sig kyla och smak, har man en svalkande sommardryck.

Potatisskörden blev förresten "hela" 741 gram. Förvånad Skrattande

Anterrabae
2012-07-18 23:18
#30

Jag håller på och plockar och fryser in massor med oregano, den håller på att ta över landet. Den marockanska myntan har fullständigt tagit över, måste snart slå den med lie eller något. Blir till att frysa och sånt också. Jag fick en glassmaskin i present, kanske ska göra myntaglass, mynta och citronsorbet? Annars blir det väldans mycket mojijito Cool

Jordgubbar har det blivit lite i år också, men dessa har ruttnat bort på plantan innan de mognat eller så har de blivit uppätna av sniglar innan jag hunnit ta dem. Omogna ena dagen och uppäta nästa.

De få röda och vita vinbären som blev iår (små buskar) tick tillsammans med lite körsbär, jordgubbar och blåbär bli upptakten till vinterns romtopf. Snart kommer den få sällskap med hallon och blåbär och senare björnbär. Skrattande

Annars har jag mest örter, lite sallad jag plockar av och äpplen på g. Transperant Blanche. Det kommer bli mos och infrysta äppelbitar till höstens pajer.

Ska försöka komma ihåg att fota..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-07-19 02:25
#31

Myntor har jag hört rykten om att man bör "hålla tama" genom att sätta dom i krukor, inte i landet Tungan ute

DesK
2012-07-19 08:11
#32

Tassy jo så kan man göra med myntorna, eller så tar man bort botten ur en stor plastkruka och gräver ned den nästan helt och sätter myntan i den. Oregano är ju ett slags mynta, heter kungsmynta på svenska, så den blir också stor och sprider sig lätt. Här har jag satt myntor och oregano på flera ställen för att på så vis få bukt med kirskålen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-07-19 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Bild: Jag var lite sen med jordgubbsplantan i år, och trodde inte att det skulle bli några bär. Men nu har det skjutit ut ett par blomstänglar och en blomfluga fixar så att jag ska få bär. (Några bär är under utveckling.)

Denna bild gjorde att jag upptäckte att blomflugor har hår längs sidan på bakkroppen.

Man skulle kunna säga att blomflugan kom med bäret. (Det är i alla fall mer sanning i detta, än att storken kom med ungen.) Flört

(Jag har editerat in en grej i #29.)

#30 - Själv har jag inga problem med sniglar (då jag inte odlar i "backen"). Bara någon larv (eller två). Något år bladlöss.

En gång odlade jag persilja i "backen" och gick ut för att hämta in till maten. Det vimlade av en massa minisniglar på persiljan. Skrikandes

Då började jag att odla persilja i balkonglådor, dit sniglarna inte orkade krypa. Cool

En annan gång, efter en måltid, upptäckte jag sniglar i påsen med de kvarvarande rucolabladen (köpe).
Jag hoppas att den som var "rucola-ansvarig" var noggrann vid sköljningen.
Alternativet skulle ju i så fall vara att sådana sniglar smakar rucola…

Anterrabae
2012-07-19 21:06
#34

#31, #32 Mina svärföräldrar har gjort just så med nåde mynta och oregano, de sprider sig till hela trädgården i alla fall Flört Dessa rabatter jag har dem i är i alla fall begränsade till ytan, men att något kunde ta död på gräslök och citronmeliss så effektivt som oreganon gjorde, bara tog över och trängde ut visste jag inte.

Jag har en massa fin timjan och salvia också, rosmarin, lagerblad och lavendel också.

Nu tänkte jag mig att jag skulle testa en variant på mojjito, med kokos och lime förutom mynta. kan det bli gott tro?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2012-07-19 21:11
#35

Det blir nog kanongott! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-07-20 02:19
#36

Vi kom inte så långt ;) sparar den till imorgon i stället. Det blev brödbak och hårfärgning istället ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-08-03 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Skördade en rejäl bunt persilja och gjorde periljepesto.

Bild: Frysta persiljepestoklickar. (Lades sedan i fryspåse.)

Anterrabae
2012-08-05 19:35
#38

Nu har jag testat min kokos, lime och mynta-mojjito. Den blev så god som jag tänkte mig Flört

Annars har jag plockat närmare en liter amerikanska blåbar, och har massor kvar, och gröna ärtor. De blev inte så många, ungefär 100g fick jag, spritae och klara. men det är ändå ganska bra utdelning med tanke på att jag satte tre stycken. Skrattande

Annars plockar vi hallon, svarta vinbär och hoppas på kantareller.

Ska försöka komma mig för att fota också.

Jag har startat en Romtopf, för att det är så gott. Har jordgubbar, röda vinbär och blåbär i. Nart kommer tillägg av hallon, svarta vinbär och björnbär.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-08-05 19:50
#39

Jag skördade min första jordgubbe idag. Den var söt, men så kom en surig smak fram. Jag skulle nog ha väntat lite till.

Det är massor med jordgubbar på gång. Ska försöka använda mig av något som heter "tålamod" framöver. Oskyldig Cool

Rabarber: Jag plockar någon rabarb lite då och då. Gott! Glad

Någon gång vill jag göra romtopf. Tror att jag har ett C Plum-avsnitt där hon gör detta.

MaMaMade
2012-08-06 08:51
#40

Det är oår här uppe, iallafall hos mig. Broccolin har dock kommit fint o jag har skördat 6 stycken jättefina buketter. Hoppas att de vill sätta mycket sidoskott! Synd att det bara bidde 6 plantor, å andra sidan kommer jag säkert att få ta "småslattarna" från grannfruns, när hon har skördat färdigt.

Potatisen är ojämn, massor av knölar men allt från 5 millimeter till 8-9 centimeter, de vita har precis börjat att blomma. Bondbönorna är ovanligt låga men har blommat o börjar få skidor nu. Spritärterna däremot är sorgligt efter, tur att det går att ge hönsen om de inte hinner ända fram. Mangolden är endast 5 centimeer hög o min största squash bara 1 deieterm o håller på att ruttna.

Tomater har jag en del av i växthuset men de vill inte bli röda. Vinbären har några veckor kvar o blåbären är sura, behövs *SOL*! Hjortron är det däremot ganska gott om, fick ihop 1½ liter på 1 timme igår. Gurkplantorna är 50 centimeter höga, de som brukar vara 3 meter! Bärskattan har däremot växt som ogräs o har en hel del bär som börjar mogna till (i växthuset). Majsen är kraftig som bara den o har börjat att blomma men jag tvivlar på att jag hinner få nån frukt. Inte ens jordärtskockan som är ett ogräs har velat växa till sig! Den enda ört som vill växa är dillen, inte ens myntan har fått fart! Förvånad

Vi har haft väldigt lite sol o ovanligt kalla nätter. En natt i början av juli var det bara 1 plusgrad o då stannade mycket av. Skrikandes Har inte vågat koppla på lingonögonen, hoppas på dem o svamp! Drömmer att nån gång få hitta gula kantareller.

DesK
2012-08-06 09:10
#41

Vad tråkigt, men det har ju varit liknande väder i i stort sett hela Sverige den här sommaren. Vad är bärskatta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MaMaMade
2012-08-06 22:36
#42

http://www.froer.nu/product/34709835/barskatta/

Sorry, kan inte länka på iFokus, funkar inte.

Det diskuterar som den som tillhörande solanum-släktet är giftig el ej men jag testar iaf! Ont blod förgås ej så lätt…el ngt sådant! Skrattande

dolfen
2012-08-11 20:05
#43

Här har det blåst väldigt några dagar, men växterna verkar ha överlevt denna omilda behandling.

Jag har hört:
Ont krut förgås inte så lätt…

Jag tror att jag ska vrida av en rabarb om en stund och skära ner stjälken i lagom stora munsbitar. Cool

SaraC
2012-08-16 17:56
#44

Har fått ganska mycket tomater men de vägrar bli röda. För någon dag sedan plockade jag in de två största som jag misstänkte inte skulle växa mer, la dem i ett soligt fönster. Idag var de röda så vi tog varsin.

Paprika har jag också fått en del, men inte vågat plocka av någon än. Vet inte hur stora man ska vänta sig att de blir Oskyldig

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anterrabae
2012-08-17 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Här har i alla fall en tomat blivit klar. Får se hur det blir med de andra. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Bjornen
2012-08-17 16:37
#46

#43

Ont krut förgås inte lätt är egentligen en felöversättning från tyska (unkraut =ogräs)

dolfen
2012-08-17 17:46
#47

#45 - Fin tomat. Glad
Har du råkat ut för en skärbrädsolycka? (Plåstret.)
Själv är det nu länge sedan jag skar mig, så det är kanske dags
igen!? Obestämd *Tar i trä* Cool

#46 - Aha. Intressant! Glad

[Aquelegia]
2012-08-17 18:34
#48

Hos mig har all odling gått åt skogen. Helt fel sida att odla på ATTANS DÅ! Grannen som har balkong åt andra sidan har många soltimmar och det regnar aldrig in på balkongen. Mina krukor har stått ut med 5-6 översvämmningar och ulakningar av jorden. Dom har flertalet gånger stannat i växten och nu skjuter dom frön istället.

Jag ger uppRynkar på näsan Lite sallad har jag fått men allt är fullt av bladlöss *arg*

Kryddorna har dött om och om igen hur mycket jag än kämpat med att skydda dom från regn och rusk. Timjan och rosmain har dock växt toppen!

Mina körsbärstomater har flyttat in nu och sätter några frukter (heter väl frukt?)
Får se om dom blir nått större än ärtor.

Potatisarna ute på torpet vart dock en höjadre! Hujedamig så stora dom vart när vi lämnade andra hälften i jorden 1 månad tillSkrattande
Har dock fått lämna ifrån oss allt då vi inte hann äta upp alla själva.

Nej nu ska jag sluta sura! Visste ju från senaste åren att våran balkong är olycksbådande ^^

Annons:
dolfen
2012-08-18 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Det jag erfarit i år, är att pepparmynta (Mentha piperita) växer bättre/kraftigare än grönmynta (Mentha spicata).

Och som jag kommer ihåg det, blev det fortare rötter på pepparmynts-stickingarna än grönmynta-sticklingarna.

Jag tycker att pepparmynta funkar bättre till mynta-isbitar och myntasåsgelé än grönmynta. (Smaksak!?)

#48 - Vilken mynta hade du? Tycker den borde trivas där.

**
Bild**: Denna jordgubbe skall snart skördas.
Ska bara låta sötman utvecklas lite till.
Tålamod, tålamod. Flört

[Aquelegia]
2012-08-19 18:55
#50

#49 Hehe missade visst att du har koll på allt. Jadu den där myntan den finns i drivor på balkongen såklart. Myntan fick flyttas till egna krukor. Har både pepparmynta och Marokansk mynta båda växer som ogräs och sätter nya skott. Älskar den marokanska myntan i drycker medans pepparmyntan är godare till te och bland annat myntayoghurt!
Jordgubbar fick jag ett 10tal på 4 plantor så det var helt okej. Nästa år skall jag förså i djupare krukor och senare då vädret är för dålig sen vår. Det är i tidig juni det är bäst att utplantera! Enligt min balkong iallafall!Glad

dolfen
2012-08-19 19:20
#51

Lagom Mynta-ingefärsté a le dolfen:

Lagom mycket ingefära (Riven. Eller, gör som jag, skär skivor, tvärs över fiberriktningen.)
Lagom mycket pepparmyntsrankor (och/eller grön-mynta. Jag har bara erfarenhet av dessa två myntor. Skäms)

Låt téet stå och dra lagom länge.

Häll i lagom mycket citronsaft och
lagom mycket honung.

Njut mer än lagom. Cool

Anterrabae
2012-08-20 00:41
#52

Mja skurit mig hade jag, men det var utan skärbräda inblandat.. Tyckte att jag kunde skala och rensa vad det nu var med äckelvassa kniven utan skärbräda ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-08-25 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Såg igår att mina väldigt sent sådda sockerärter har börjat att skida sig.

Cool

Upp till toppen
Annons: