Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 4639 ggr
Pilon
5/4/12, 10:41 PM

Vildsvin?

Om man har en vildsvinbog vad kan man laga för mat på den? Glad

Jag har hittat en underbar jägare som med glädje säljer mig massa viltkött billigt, och nu är det vildsvin som gäller.

Det får gärna vara lättare reccept, och inte alltför många knepiga ingredienser Glad

Men jag är glad för alla förslag egentligen Glad

Jag tänkte att det säkert är väldigt gott med grillat vildsvinskött, nån kanske har tips på vildsvinmarinad också? Glad

Annons:
Smullis
5/4/12, 10:42 PM
#1

Smakar inte det likadant som fläsk Tungan ute har aldrig smakat Glad

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[sakring]
5/4/12, 10:48 PM
#2

Jo det påminner om fläsk och kan tillagas på samma sätt. Karrén kan man plommonspäcka om man vill och kotletterna går bra att grilla med olika marinader eller grilloljor.

Pilon
5/4/12, 10:52 PM
#3

jag har faktiskt lagat tikka masala på vildsvinsbog förut då jag hackade köttet i småbitar och kokade i mer än 2 timmar tillsammans med benet och, då smakade det faktiskt inte anorlundare än Högrev från ko Glad
Jag kanske inte ens hade känt nån skillnad mellan ko och vildsvin om jag gjorde blindtest Skrattande Eller jag vet inte Förvånad det var så länge sen jag åt högrev från ko Förvånad, men fläsk smakar det iallafall inte, så mycket kan jag säga Skrattande Smakar mer ko Skrattande hehe

[sakring]
5/4/12, 11:00 PM
#4

# 3 Vet inte vilken gris du hade fått tag i men här smakar det i alla fall som fläsk. Vildsvin och svin är samma släkte och kan göra små kultingar tillsammans om de träffasFlört. En ko kan knappast påminna om en gris då kon är växtätare och grisen är allätare.

Pilon
5/4/12, 11:19 PM
#5

hm Okej, jag tyckte det smakade väldigt likt ko iallafall Skrattande Vilka delar har du ätit, och vad var det för recept??

Smullis
5/4/12, 11:45 PM
#6

Kossa, jaha Skrattande kan man äta tungan? Är inte det typ en delikatess? Haha! Det är sant, men kanske inte vildsvinstunga. Nån annan tunga. Tungan ute

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Pilon
5/4/12, 11:55 PM
#7

Jag har ätit fårskalle, med det ingår även tungan :) det är faktiskt gott :) Kotunga vet jag inte men kan tänka mig att det smakar snarlikt :)

Honestyisdead
5/5/12, 7:46 AM
#8

Man kan göra färs på köttet och göra biffar i gräddsås.

På tal om tunga så; rimmad oxtunga är faktiskt riktigt gott.

Pilon
5/5/12, 11:38 AM
#9

ååå biff i gräddsås….så fruktansvärt bra ide! :-)

[sakring]
5/5/12, 12:05 PM
#10

# 5 Jag har ätit samtliga delar, förutom huvud och fötter,  då min man är jägareGlad. "Recepten" har varit olika från gång till gång men inget särskilt för vildsvin.

Pilon
5/5/12, 1:18 PM
#11

#10 Aha :) ochdu tycker alltså att det smakar fläsk??? mystiskt :D

Aldrig hört från nån annan heller att dom tycker att det smakar som fläsk :)

DesK
5/5/12, 1:29 PM
#12

Jag har också ätit en hel del vildsvin och nog smakar det mer fläsk än nöt, likaså är ju konsistensen mer som fläskkött. För att få fram mer viltsmak kan man krydda med enbär, mejram, rosmarin, timjan och vitlök.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pilon
5/5/12, 1:37 PM
#13

Nu har jag köpt en fogsvans, tänkte såga vildsvinsbogen till kotletter :o Det blir lättare att tillaga då och speciellt för en som är dålig på matlagning. :D

Annons:
DesK
5/5/12, 1:41 PM
#14

Lycka till med sågningen Glad Ett litet tipssånna kotletter är jättegoda att marinera lätt och sen grilla.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pilon
5/5/12, 3:34 PM
#15

jag provade såga av en liten skiva och stekte den direkt, och alltså det var ju grymt gott :o men det var inte så lätt som jag trodde, att såga och det glider ju runt också! hm..man får fixa något att tvinga fast köttet i…

DesK
5/5/12, 4:11 PM
#16

Ett hett tips: Testa att halvfrysa köttet, då går det mycket lättare att såga. Ett annat tips är att om du har en rejäl huggkubbe så kan du hugga kotletterna istället.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring]
5/5/12, 5:48 PM
#17

Varifrån tror du våra tamsvin kommer ifrån om inte från vildsvinenSkrattande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin

Pilon
5/5/12, 11:31 PM
#18

#16 jag ska nog ta del av första tipset ;D Huggkubbe skulle jag bara förstöra köttet med haha :D

#17 Ja jo alltså dom är ju släkt, men en gris och ett vildsvin är ju ändå inte riktigt samma, dom har ju ett helt annat liv, dom äter olika, dom går långs sträckor, det påverkar smaken! :D Men vi kan säga att det smakar nåt i stil med Kogris :D hahaha, Ko och gris på samma gång :D

[sakring]
5/6/12, 5:40 AM
#19

I princip så är det samma sak. Om sedan vildsvinet rör mer på sig beror på vilken uppfödning man har av tamgrisen. Det finns tamgrisar som också rör på sig liksom det finns tamgrisar som får "naturlig  föda. Grisen är precis som människan - allätare.

Honestyisdead
5/6/12, 2:51 PM
#20

Men nu tycker Pilon som han gör :) Jag minns inte hur det smakar, så jag kan inte uttala mig om det. Men våra upplevelser är ju egna.

Annons:
Pilon
5/6/12, 3:03 PM
#21

#20 jaa…det där är ganska konstigt, jag skulle vilja smska på vildsvin som sakring äter nån gång för o få reda på varför hon tycker det smakar som gris, vore faktiskt rent intressant att få veta liksom:)

Honestyisdead
5/6/12, 3:51 PM
#22

Det är ju egentligen inte konstigt att det smakar gris ;) It´s a pig!

Men smaken e som baken, delad !

Pilon
5/6/12, 6:53 PM
#23

Jag menar alltså att det är konstigt att vi tycker så olika inte att hon tycker det smakar gris hehe - förstår du väl!! ;)

[sakring]
5/6/12, 10:29 PM
#24

# 23 Det är om sagt en gris precis som vårt tamsvin. Därför tycker jag det smakar som gris. Sedan kan det bero på hur man kryddar köttet. Jag har sagt att jag lagar vildsvin på samma sätt som jag lagar griskött.

Pilon
5/7/12, 1:35 AM
#25

#24 du får väl bju mig på ert vildsvin nån gång :D så får jag smaka hehe

Lina R
5/7/12, 11:42 AM
#26

Jag tycker att det är stor smakskillnad på gris och vildsvin. Som skillnaden mellan massproducerad kyckling och mina egna som spankulerat runt ute hela dagarna och levt på det dom hittar själv i trädgården + lite matrester. Samma art, ENORM smakskillnad.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[sakring]
5/7/12, 12:35 PM
#27

# 26 Det beror på vilka svin som man köper. De behöver inte vara massproducerade.

Annons:
Lina R
5/7/12, 1:08 PM
#28

Nej, men om de ätit enbart kraftfoder påverkas smaken (och näringsinnehållet) rejält. Djur som får leta sin föda själva har bland annat högre halter omega 3 i köttet.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[sakring]
5/7/12, 3:27 PM
#29

Det finns grisar som går och bökar, alla får inte kraftfoder.

Lina R
5/7/12, 3:30 PM
#30

#29 Jag vill gärna ha kontakt med den som har gris utan kraftfoder… Hänger mycket på Alternativ men alla där verkar ge kraftfoder. Även om grisen har bökmöjligheter så är det inte samma som att dom får all mat på det sättet. Det krävs enorma ytor för det.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Aquelegia]
5/7/12, 6:57 PM
#31

Jag ber er återgå till trådens ämne och starta en ny tråd angående smaken på fläsk dylikt!

[sakring]
5/7/12, 8:45 PM
#32

# 29 Allatorps gård utanför Karlskrona, där går grisrna ute och bökar. Jag såg dem själv ikväll när vi körde förbi.

Lina R
5/7/12, 11:43 PM
#33

#32 Att dom har bökmöjligheter är inte samma sak som att inte äta kraftfoder. Att ha häst på lösdrift är samma sak.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Honestyisdead
5/8/12, 12:10 AM
#34

#32-33 Läs #31.

Annons:
DesK
5/8/12, 7:57 AM
#35

Nu återgår vi till trådens ämne, bra receptförslag för tillagning av vildsvin!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
5/9/12, 10:25 AM
#36

personligen tycker jag vildsvin smakar fläskkött, det bara är mer smak per tugga än av tamgrisen. teksturen är lik, färgen på vildsvinet något mörkare tycker jag. Min smakstycke :)

Gällande vad man kan göra med vildsvinskött så gjorde jag en viltgryta:
bryna vild lök, vårlök, charlottlök, litegrann skivade vitlöksbåtar och vanlig gul lök i järngryta med en del smör. Tärna köttet och bryna det tillsammans med all löken, skiva svamp av eget val och bryna det sist tillsammans med lök och kött. Ha på en del grädde, grovkrossade torkade enebär (eller färska), basilika, gräslök och dill, kvarnat peppar, låt det puttra upp och koka in litet. Köttet skall bli mört men inte sönderkokad, så passa på så du inte överkokar det.
Skala en halv citron, skär bort allt det vita, finhacka fruktköttet och ha det i allra sist typ nån minut innan servering.

Serveras med lingonsylt, råriven morot och stuvade ärter hos mig, samt kanske en liten brödbit så man får med sig den goda såsen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
5/9/12, 10:27 AM
#37

en god marinad jag brukar använda vare sig det är fågel, nöt, fläsk eller hare/vildsvin: Senap och honung tillsammans. vilken senap och honung du väljer gör att du kan variera rätt mycket då du kan välja mild och söt senap och mild honung till fågel, eller mer vilt-smakande senap och honung till villt, kvarna peppar och salt i och blanda detta, marinera köttet över natten i detta.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
5/9/12, 4:05 PM
#38

Jag instämmer med dig Rita Glad Ska testa båda dina braiga recept snart, men det får bli tamgris - tyvärr.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
5/9/12, 8:16 PM
#39

Tillaga viltkött allmänt tycker jag är bäst att göra extremt långsamt. I stuk med rostbiff. För att få det riktigt mört och fint och behålla sin fina milda vitlsmak skulle jag föreslå att det tillagas såsom fiol.
Fruset in i ugnen på 75* i flera timmar, sedan lägga i en god marinad över natten.

Så fort jag får tag på vilt skall jag testa dettaGlad

Pilon
5/9/12, 9:37 PM
#40

#36 åh gud i himelen så gott detdär måste bli, måste provas!!

#39 ja, dom säger ju att ju längre ju goare blirre Skrattande

Rita-S
5/9/12, 9:46 PM
#41

det var rätt gott, Pilon ;) köpte en vildsvinsfilet en gång, och harfilet en annan gång och gjorde så med! Lovar det blev gott ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Pilon
5/9/12, 10:09 PM
#42

#41 jasså???? HARE också?! Jag har en hare i frysen!!! Och jag har inte kommit på nånting som jag kan laga på den! så då får det bli denhär grytan då! :D är denhär liksom lite mustig i smaken ?

Rita-S
5/9/12, 10:17 PM
#43

Den kan iallafall bli det om du kryddar rätt Glad
Annars har jag ett recept på hare med. Grovstyckat hare i bitar, en burk eller två med hela skalade tomater, en liter rödvin, lök och paprika i grova bitar. Glad
Bryn hare och lök i järngryta, ha över tomat och rödvin, låt det småsjuda på låg värme tills vätskan har kokat in till lagom mängd (länge), sen har du i grovdelad paprika. Serveras med grön sallad och bröd Glad Här kan du krydda med timian och rosmarin, gräslök och dill, samt litet salt och peppar med. Alkoholen från rödvinet försvinner ju inom ett par minuter efter det har kokat upp, och efter en stund har smaken blivit mildare med. Du kan dock med fördel använda ett mildare vin om du inte är så förtjust i stark vinsmak Glad Detta receptet är upprinneligen italienskt /spanskt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Pilon
5/9/12, 11:57 PM
#44

Förresten, för er som vill ha vildsvin hel eller styckad så är ni välkomna att höra av er! endast 65kr/kg Skicka ett PM till mig. Finns i Roslagen.

[sakring]
5/10/12, 12:47 AM
#45

# 44 Det fixar min man åt ossFlört

Pilon
5/10/12, 2:59 AM
#46

#45 haha, jo jag förstod det :D så gulligt av han ;D

Upp till toppen
Annons: