Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 2633 ggr
dolfen
2012-04-27 18:59

Moqueca

Jag tittade på ett avsnitt av serien "Planet food" som handlade om Brasilien.

Bland annat gjorde de en sorts fisk/kokos-gryta som hette Moqueca.

Först blandade de till "marinaden": I en skål la de ner vitlök, salt, hackad lök, hackad grön paprika, tomathack, vårlök, koriander (som är väldigt populärt där) och persilja. Detta "stampades" med en mortelliknande "stomp". Därefter klämde de i hyfsat mycket limejuice.

En hummer delades och en urtagen fisk skårades på sidorna.
Fisken skårades ända ner till ryggbenet, till skillnad från de kockar jag sett, som bara har snittat lite ytligt.

Marinaden lades i fisken och på hummerns "snitt"-sida. Dessa vattendjur lades sedan i en form (som stod över "värme") med olivolja i, och så hälldes det på kokosmjölk.

Detta fick koka 5-10 minuter, innan man vände på vattendjuren.

Garnering: Paprika, salladslök, persilja och sist men inte minst… dende-olja.

En annan fiskrätt som verkade typ dölätt, gjordes på följande sätt:

Skåra fisken (som ovan) och pressa över limejuice. Gnid sedan in salt. Ni som kan, går ut och knipsar av ett bananblad som ni virar in fisken i. Vi andra får använda ugnsfolie. Paketet lades ovanför glöd.

Annons:
dolfen
2012-04-27 19:10
#1

Glömde en sak. Denna goa Merrilees Parker Flört Flört Flört (jag flörtar med Merrilees) som var med i detta avsnitt, smakade även räkor som hade kokat i en pumpa i mangosås.

DesK
2012-04-28 09:22
#2

Låter mumsigt! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2012-04-28 13:54
#3

Önskar att jag hade bananplantor utanför fönstret jag…o min önskar sig Merrilees han… Flört Skrattande

dolfen
2012-04-28 17:25
#4

#3 - Jag önskar mig bägge "sakerna", jag. Cool Fast, den som gapar efter mycket… Rynkar på näsan Flört Skrattande

Upp till toppen
Annons: