Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2800 ggr
DesK
4/19/12, 3:06 PM

Dagens middag 31

Eftersom den gamla tråden nu är lång, fortsätter vi här med att berätta vad vi äter till dagens huvudmål Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
4/19/12, 3:26 PM
#1

Här blir det diverse rester idag Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
4/19/12, 4:04 PM
#2

Soppa säger jag igen, så jag får tråden med mig. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fridaas
4/19/12, 4:21 PM
#3

Gratinerad falukorv och potatismos

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ettlitetalias
4/19/12, 5:29 PM
#4

Igår blev det burgare på ett uteställe med guacamole, jalapenos och montery jack-ost. Mumsigt. Idag har jag ingen aning. Är trött och seg och pank.

[Aquelegia]
4/19/12, 6:58 PM
#5

Lammfärsbiffar, rosmarin/skysås med klyftpotatis för sambon och blomkål för mig.
Syster fick kidneybön/rödbets/persiljebiffar med chili/persilja/vitlökssås med klyftpotatis och blomkål.

Av någon anledning blev biffarna nått fantastiskt luftiga och så saftiga att det rann ur härlig köttsaft (ej röd) och gottade ner hela maträtten <3

[Tassy]
4/19/12, 10:51 PM
#6

Lammfärsbiffar med fetaost, vitlöksrostad sparrispotatis, mangochutneysås, rödlök/haricot verts med rödvinsvinäger olivolja och flingsalt, och matyoghurt till. Slurp! Jag äter normalt sett inte lamm, men det här var gudagott. Glad

Annons:
[Aquelegia]
4/20/12, 12:08 AM
#7

#6 Samma här med lamm, kanske något långkokt lamlägg eller någon filé men sällan. Lammfärsbiffar dock är supergott!

Anterrabae
4/20/12, 10:43 AM
#8

Idag ska jag göra en veggovariant på Zurek
Bakar även bröd, så det blir nybakat surdegsbröd till Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fridaas
4/20/12, 1:20 PM
#9

Strimlad fläskkarré kokt i creme fraîche, timjan, citronpeppar, vitlök och kantarellfond, ris till det och majs. Verkar som det blev godkänt av dottern iaf då hon bara vill ha mer och mer :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Chestnut
4/20/12, 3:22 PM
#10

Ikväll blir det rester från lunchens laxröra med pasta. Imorgon färskpotatis och fläskkotlett.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
4/20/12, 3:28 PM
#11

Tandoorikyckling med ris.

DesK
4/20/12, 3:37 PM
#12

Jag får min hemgjorda pölsa, stekt ägg och min rödbetssallad Tungan ute Sambon käkar chili con carne och döttrarna hemgjord pizza. Sen blir det ost, vin och kex Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
4/20/12, 4:31 PM
#13

Idag blir det rester av lammfärsbiffarna.

Annons:
Honestyisdead
4/20/12, 6:12 PM
#14

Igår bjöd mamma på falukorv. Idag bjuder killen på något med kalv :)

ettlitetalias
4/20/12, 6:52 PM
Anterrabae
4/20/12, 10:18 PM
#16

Soppan tar jag imorrn, det blev ris, currysås, sparris, tomater och oliver till middag. Kyckling till övrig familj.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ettlitetalias
4/21/12, 7:18 AM
#17

Ikväll blir det bhuna med räkor, ris och naan-bröd

Anterrabae
4/21/12, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det blev vegansk surdegssoppa. jag hade i lite för mycket surdeg så den blev mer som gryta än som soppa. Men HUR GOD SOM HELST!

Jättetack Dessan för det receptet!!

Varma mackor på surdegsbröd till, med svampstuvning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Silent_Hill
4/22/12, 4:45 PM
#19

Ikväll blir det en hederlig korvstrognanoff med ris.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anterrabae
4/22/12, 4:55 PM
#20

zurek-gryta, vegansk. Rester med andra ord. 2 olika kålsallader.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Honestyisdead
4/22/12, 5:55 PM
#21

Ikväll blir det nudlar med massor av vitlök och chili. Och lite rökt fläsk i dom.

dolfen
4/22/12, 7:09 PM
#22

Helstekt fläskfilé med bacondoftande ris och örtsås.

(Såsen var väldigt god. Jag gillade vitlöks-smaken.)

[Tassy]
4/22/12, 7:12 PM
#23

hämtmat - kinamat Glad

ettlitetalias
4/22/12, 7:21 PM
#24

Fixar sausage casserole ikväll

dolfen
4/22/12, 7:36 PM
#25

(Några Sausage casserole-recept) Glad

DesK
4/22/12, 7:43 PM
#26

Igår blev det grillrökt fläskfilé, potatisgratäng och sallad. Idag blev det grillrökt nötstek, sås, sallad, potatisgratäng och hemgjord glass till efterrätt Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ettlitetalias
4/22/12, 10:12 PM
Annons:
dolfen
4/24/12, 7:00 PM
#28

Idag tror jag att att jag ska göra en sillröra med inläggnings-sill, créme fraiche (med mera). Vad jag äter till detta är inte riktigt bestämt än.

#27 :)

ettlitetalias
4/24/12, 7:01 PM
#29
dolfen
4/25/12, 6:10 PM
#30

Wienerkorvar, makaroner, chilisauce och några skvättar worchestershiresauce.

Lite om worchestershiresauce:

Jag är rätt tacksam för att någon uttalade denna såsens namn som "worstersauce". Jag tror att det var Rick Stein som genom dennes uttal, gjorde livet lite lättare för mig att leva. Glad

Såsen härstammar från Worster, sa de i ett program som visas i Discovery 19:00-20:00 vardagar. ("Så funkar det" eller "How it´s made" turas programmet om att heta.)

Några fick (för längesedan) i uppdrag att återskapa en viss sås som någon hade smakat under en utlandsresa. De gjorde ett försök, men när de smakade på den, blev de inte alls nöjda. Såsen lades åt sidan och glömdes bort.

Långt senara hittades detta såsexperiment. Det smakades av på nytt. Lagringen hade fått såsen att ändra karaktär i positiv riktning. Så föddes denna sås. (Jag reserverar mig från eventuella faktafel eftersom jag skriver ur minnet.) Glad

Honestyisdead
4/25/12, 9:11 PM
#31

Idag gjorde jag cili con carne. Åt baguette till. Var riktigt gott. Länge sedan man åt det.

[Tassy]
4/25/12, 9:12 PM
#32

igår blev det bouillabaise och soppåsen fick ett kg musslor Obestämd

Blev pizza också då soppan inte mättade ordentligt. Idag blev det rester. I morgon blir det troligen Chestnuts laxpasta.

[Aquelegia]
4/26/12, 12:21 AM
#34

Katastrofalt stressad dag idag igen så glömde ta med matlåda till jobbet. Stekt mig en GI burgare med romansalladsblad istället för bröd annars som en klassisk burgare. Supergott faktiskt! Fanns glutenfritt bröd på jobbet men ville nyttiga till det lite ^^

Annons:
DesK
4/26/12, 6:46 AM
#35

Igår blev det lammfärsburgarare, klyftpotatis och sallad på Urban Deli i Stockholm Tungan ute. Idag blir det den där berömda rätten ni vet Oskyldig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
4/26/12, 3:00 PM
#36

Idag blir det nog grönsaksfräs med köttfärs.

dolfen
4/26/12, 5:38 PM
#37

Idag lutar det åt färdigpanerad schnitzel från frysen, som jag kommer att lägga ost på efter sista vändningen + råstekta potatistärningar + citronsaft (eller någon fil- eller gräddfils-sås).

Jag skulle nog sätta en slant på citronsaften. Persiljesmöret skippar jag denna gång.

[Aquelegia]
4/26/12, 6:20 PM
#38

#35 Oj hur kommer det sig att vi skall äta samma rätt idag! Haha jag är totalt ointresserad av att plocka fram kastruller och skräbrädor idag. Får se om sambon kommer på något. Annars så blir det en sväng till matbutiken, där om någonstans kommer man ju alltid på vad man kan laga ^^ Lite bättre utbud än hemma råvarumässigt Flört

DesK
4/27/12, 1:39 PM
#39

#38 Det var precis vad jag gjorde och de hade billig skinkstek, så jag fick med mig 2 sånna och skivade upp den ena och frös den andra hel Glad Av den skivade blev det schnitzel med svampsås, stekt potatis och sallad

Idag blir det stekta Tyska korvar, hemgjord surkål, kokt potatis och sallad = snabbmat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
4/27/12, 9:08 PM
#40

Idag åt vi tomatsoppa på resterna från gårdagens råa tomatsås, som serverades till pastasallad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
4/27/12, 9:21 PM
#41

tortellini med soltorkad tomat/mozarella och basilika/nån italiensk ost jag inte minns namnet på, riven parmesan, tomater och parmaskinka.

Annons:
Honestyisdead
4/28/12, 1:01 PM
#42

Jag blir så bortskämd!

Igår bjöd killen på egenfångad lax som fick sjuda med lite kryddor och citron, hemmagjord hollandaisesås, mandelpotatis och stekt grön sparris.

Idag bjuder bästa väninnan på sushi. Hon har löpt lax, tonfisk och hälleflundra.

[Tassy]
4/28/12, 3:35 PM
#43

Idag blir det den där berömda rätten igen, den har blivit lite utav en favorit på senaste.

ettlitetalias
4/28/12, 4:28 PM
#44

Fixar fläskbullar och serverar med tomatsås med bacon, vitlök och lök och så pasta till det. Vitlöksbröd och parmesanost.

DesK
4/28/12, 5:19 PM
#45

#44 Vad är fläskbullar?

Idag har vi grillat marinerad fläskfilé, till det blev det grönsaksgratäng och smörstekt grön sparris toppad med riven parmesanost.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ettlitetalias
4/28/12, 5:22 PM
#46

#45 Köttbullar på fläskkött, blir oftast på korvkött :)

DesK
4/28/12, 5:25 PM
#47

#46 Aha tack, men vad menar du med korvkött? Ursäkta min okunnighet Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ettlitetalias
4/28/12, 5:35 PM
#48

#47 Korvkött finns att köpa här, vet inte hur det är i Sverige… Det är liksom "färdigmixat" korvkött med malet fläsk och kryddor. Bara att stoppa korvarna själv - eller göra till bullar som jag gör :)

Annons:
dolfen
4/28/12, 5:36 PM
#49

Idag "får" jag samma som i #22. Glad

På tal om korv. Ur boken "Bevingade ord":

"Ett råd kan jag ge dig, ett ord att ta med dig på livets väg: Ät aldrig korv." Korvmakarens ord till ynglingen som räddat honom från att drunkna. Strix 1900, nr 31.

[Tassy]
4/28/12, 6:59 PM
#50

det blir caesarsallad idag, med bbqmarinerad kyckling Skrattande

[sakring]
4/28/12, 7:58 PM
#51

Vi åt klyftpotatis med biff och broccoli, samt tomater och bearnaissås.

Chestnut
4/28/12, 10:11 PM
#52

Grillat kött (hamburgare, kebabspett, lövbiff och marinerad fläskfilé fanns att välja på) med strips, grönsallad och tre olika kalla såser fanns att välja på.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
4/28/12, 11:20 PM
#53

Piroger som jag gjorde igår. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
4/29/12, 11:49 AM
#54

Lagade tacos i min ensamhet igår och jisses så tokigt gott det var. Är barnsligt förtjust i denna maträtt dock inte sambon så jag passade på att äta ett stort lass Oskyldig

[sakring]
4/29/12, 7:31 PM
#55

Dagens middag bestod av stekt karrékotlett med sås gjord på skyn och mycket grädde, kokt potatis, kokt broccolli och ett par körsbärstomater samt äppelmos.

Annons:
Chestnut
4/29/12, 10:09 PM
#56

Idag blev det grillat igen..

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
4/29/12, 11:09 PM
#57

Kycklinggryta med grönsaker och cashewnötter. Glad

[Aquelegia]
4/30/12, 7:32 AM
#58

#48  Åh sådan smet är så god som små nallade vi den ur kylen från mor och hade på smörgås ^^

Igår blev det pastasallad med kyckling, bacon, tomater, ruccola, färsk basilika, fetaost och pesto.

DesK
4/30/12, 8:14 AM
#59

Igår blev det pepparrotskött, blomkålsmos, ljus sås, (kokt potatis till den som ville ha det), sallad och till efterrätt blev det Dessans snabbglass med havreflarn till

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
4/30/12, 9:26 AM
#60

Torsdag: stekta älgskivor, pommes och sås Fredag: grillad fläskkarré, potatissallad och vitlöks-creme fraîche Lördag: krossade revben, kokt potatis och sås Söndag: ungsstekt kassler, kokt potatis och sås Idag ryktas det om att vi ska grilla något, ev vildsvin

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Chestnut
4/30/12, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Idag blir det hemgjorda potatisklyftor med ljummen tomatröra och resterna av de grillade färsbiffarna från igår. Blir nog en bit bakad halloncheesecake också, den blev gårdagens efterrätt och halva finns kvar än så länge… God men mastig!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
4/30/12, 11:01 AM
#62

Ikväll blir det Fridaas revbenspjäll Glad

Annons:
[Aquelegia]
5/1/12, 11:30 PM
#63

Tacosoppa, ett hopkok av kylskåpets alla grönsaksrester med spiskummin och ett hav av vitlök. Matlusten har varit noll sedan jag förbjudit mig socker! Min sockerhjärna vill bara ha just SOCKER så att försöka tänka på mat går inte.

Honestyisdead
5/1/12, 11:36 PM
#64

Blev en hamburgare på hemkörning. Aldrig mer.

ettlitetalias
5/1/12, 11:38 PM
#65

Indisk curry med diverse småplock på sidan.

[Tassy]
5/2/12, 12:07 AM
#66

idag blev det middag på bishops arms. Glad

DesK
5/2/12, 8:01 AM
#67

Igår var det premiär att sitta på altanen och äta Skrattande Det blev tacos och samma efterrätt som i förrgår.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
5/2/12, 1:04 PM
#68

Igår blev det nötytterfilé, potatisskivor och sås Idag blir det antingen hemmagjord pizza eller tacos och en cider för att "fira" att vi köpt ny bil :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Aquelegia]
5/2/12, 2:45 PM
#69

Sambons köttbullar med mos, broccoli, gräddsås och ett hav av lingonsylt!

Annons:
Honestyisdead
5/2/12, 7:44 PM
#70

Stekt kolja med smörrtekt grön sparris. Undebart gott!

ettlitetalias
5/3/12, 10:14 AM
#71

Blev några strips på bowlingen och sen en ost- och skinkmacka när jag kom hem :P

fridaas
5/3/12, 12:46 PM
#72

Tacos blev det igår, så blir hemmagjord pizza med lufttorkad skinka på idag

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

DesK
5/3/12, 2:27 PM
#73

Igår blev det grillad fläskfilé med grillade grönsaker, blomkålsgratäng och sallad

Idag blir det baconlindad köttfärslimpa och blandade grönsaker

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
5/4/12, 7:50 PM
#74

I förrgår grillade vi, helt underbart med alla dessa grillade grönsaker och potatisar och marinerade champinjoner.

Igår blev det sushi på stan och islatte på det.

Idag blev det nudelsoppa med curry. Migrän och grådis

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
5/5/12, 7:43 AM
#75

Igår blev det ugnsstekt fansyska med potatismos, gräddsås och lingon.

Idag gifter min bror sig så vi ska äta på restaurang :)

Ratlings
5/5/12, 3:39 PM
#76

Pojkvännen är bortrest och jag har en vegetarisk kompis här över helgen så igår åt vi paneradtorskfilé, potatismos och kallsås till. 
Idag blir det laxfilé med fetaost i ugn, klyftpotatis och kallsås Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
DesK
5/5/12, 4:15 PM
#77

#76 Hum ursäkta men "en vegetarisk kompis" äter väl inte fisk?

Idag blev det ost- och bacongratinerad blomkål och sallad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ratlings
5/5/12, 4:18 PM
#78

#77 Hon äter fisk men inte kött och fågel. Hon säger vegetarisk så är van vid att skriva/säga att hon är det Tungan ute

// Lise
When nothing goes right, go left!

DesK
5/5/12, 4:21 PM
#79

Aha tack då fattar jag, ursäkta det var inte meningen att verka näsvis Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ratlings
5/5/12, 4:22 PM
#80

#79 Det gör inget, många som reagerar på det. Tycker inte heller man vegeterian om man äter fisk men några tycker ju det. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Honestyisdead
5/5/12, 4:24 PM
#81

Innan var vi och åt på restaurang. Åt Seschuan biff, extra stark. Mycket gott!

Senare ska jag göra kycklign i röd curry till killen.

fridaas
5/5/12, 9:00 PM
#82

Tacos hos svärföräldrarna igår och idag blev det grillad fläskytterfilé, potatiskroketter och vitlökssås.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

DesK
5/6/12, 3:07 PM
#83

Idag är jag portad från köket. Det blir årets första nässelssoppa med ägghalvor och hembakade oststänger till förrätt och grillad lax med grönsakspaket till huvudrätt och citronsorbet till efterrätt - Dagens kock är äldsta dottern Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
fridaas
5/6/12, 3:49 PM
#84

Viltgryta, kokt potatis och lök- och tomatsallad

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

dolfen
5/6/12, 5:36 PM
#85

Först honungsmelon med lufttorkad skinka.

Sedan grillad kyckling (köpt) och potatissallad (köpt).

Honestyisdead
5/6/12, 5:53 PM
#86

#85 Ooooh vad gott Skrattande

[Tassy]
5/6/12, 8:07 PM
#87

Hemgjorda hamburgare.

[Aquelegia]
5/6/12, 10:51 PM
#88

Vi får nog göra en artikel om vegetarian Flört Har alla möjliga sorters vegetarian vänner och familjemedlemmar. Min syster brukar säga "jag är vegetarian MEN äter fisk" så förstår folk direkt vad hon äter. Förstår att det är förvirrande när man bara säger "vegetarian" för mig som servitris kan detta vara ett jättesstort problem då alla antar att man vet exakt vilken sorts vegetarian dom är.

I alla fall idag åt vi Pulled beef med lazibröd, kidneybönor, chiliaioli, grönsaker och ett glas rött.

Anterrabae
5/6/12, 11:08 PM
#89

Idag blev det linsfärssås med spaghetti, vitkålssallad med på färsk vitkål, och div andra grönsaker till. Mycket gott må jag säga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ettlitetalias
5/6/12, 11:32 PM
Annons:
ettlitetalias
5/8/12, 12:09 AM
#91

Och idag kebab med grillat lamm, paprika och lök. Mumsigt!

[sakring]
5/8/12, 5:56 PM
#92

Bruna bönor med torrsaltat fläsk och lingondricka!

Honestyisdead
5/8/12, 6:06 PM
#93

Köttfärssås

DesK
5/8/12, 6:24 PM
#94

Igår blev det välkryddad grillad fläskfilé, ugnsbakad blomkål och potatis, gorgonzolasås, sallad

Idag blev det tonfisksallad med kokta ägg

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
5/8/12, 6:48 PM
#95

baconfärsbiffar med svampsauté

Chestnut
5/8/12, 7:05 PM
#96

Vitlöksmarinerad fläskfilé, jasminris, mangoraya och tomatsallad; denna smakexplosion komponerades fint av ett glas med smultroncider Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

fridaas
5/8/12, 7:34 PM
#97

Spaghetti och köttfärssås igår, mer sallad än spaghetti för mig dock. Idag blev det fläskkotlett, potatisskivor och sås

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
ettlitetalias
5/8/12, 9:09 PM
#98

Idag bjuder pojkvännen på gryta med fläskfile och diverse rotsaker.

[Aquelegia]
5/9/12, 8:18 PM
#99

BBQ glacerat fläsklägg, ugnsstekt, med klyftpotatis och bbqsås.

DesK
5/9/12, 8:22 PM
#100

Stekta kycklingfiléer, ugnsstekt blomkål och potatis, gorgonzolasås och sallad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
5/9/12, 8:24 PM
#101

Idag stekte jag vitkål med lite bacon och lät det puttra i lite grädde och fond.

[Tassy]
5/9/12, 8:32 PM
#102

Kebabrulle

DesK
5/9/12, 9:19 PM
#103

Dags för en ny tråd. Välkomna dit in! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: