Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1382 ggr
Pilon
2012-04-16 03:45

Pellets och Tuggben :-)

Nu kanske ni skrattar åt en sånhär ide, men jag tror den skulle kunna sälja. Det finns så mycket människor här i vårt lilla avlånga Sverige, säkert skulle en stor grupp människor tänka sig sam_ma som jag, säkert är det många som redan har tänkt på denhär iden ;) nåväl…..

_Pellets

Ibland när jag är sådär hungrig och inte orkar laga mat och inte har så mycket som går att laga till lite snabbt med, då har jag tänkt, vad skönt det hade varit om det fanns nån form av pellest, alltså som för hundar men anpassat till människor, som man kunde få sitta o knapra på.

Att den var fullt lika bra som hundmatspelletsen är för hundarna.
Att den innehöll all den näring och annat som man behöver, nermald och torkad till små pellets. Praktiskt.

Det hade varit grymt praktiskt, Om man kunde köpa med sig hem en sån stor säck med människomat-pellets-påse :-)

Tuggben

Sen har jag tänkt på att, det finns ju tuggrullar för hund, varför finns det inte för människor?? :D
Jag gjorde faktiskt ett eget tuggben en gång, när jag köpte med mig hem en bit Oxsvans. Kokade den och torkade! Det var faktiskt rätt trevligt o sitta och gnaga på den framför TVn.

För att det ska vara nått för en människa att sitta o gnaga på så ska det gärna finnas lite kött på benet, därför funkade oxsvansen utmärkt, även om det nu var ganska fett på sina ställen.

Jag är väl lite knäpp jag, eller vad säger ni andra? ;P

Annons:
Elshira
2012-04-16 08:11
#1

Det finns ju iofs näringsdrycker som bara är att blanda med vatten/mjölk (som inte är enbart för bantning), men det är klart, något att knapra på hade väll inte varit fel. :) Kanske går näringspulver att pressa som pellets? ^^ Fast pulvret brukar vara ganska äckligt utan mjölk xD

Undra bara hur dom ska lyckas få det smakligt utan att ha 50% socker i dem. Jag menar, hundmaten är ju i princip det vi borde äta, lite annat mineralinnehåll bara. Men de är ju inte så smakliga (enligt de flesta i.af). Kanske går näringspulver att pressa som pellets? ^^ Fast pulvret brukar vara

Tuggben hade jag däremot gärna haft, idag finns ju typ "beef jerky" (torkat kött), som fungerar rätt bra. Och kalla grisfötter finns det ju dom som gillar… ;)

Hakuna matata!

DesK
2012-04-16 09:20
#2

Tja idén är ju inte så tokig, men det finns ju redan sånna däringa energybars, fast de är väl rätt söta. Torkat kött är jättegott och det kan man faktiskt göra själv hemma. Som de flesta här nog vet så förordar jag att man lagar sin mat själv från grunden, men alla behöver vi de där snabba tipsen och en och annan smart genväg ibland. Så något slags pellets eller kex som inte är söta borde kunna gå att tillverka och sälja Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-04-16 13:57
#3

Hehe knäppt, men jag har tänkt samma tanke själv.

Och alla som har sett filmen "femte elementet" vill nog ha det där pillret man stoppar i micron som förvandlas till en stor kalkon! Skrattande

Elshira
2012-04-16 14:03
#4

#3 Kalkon från piller… *gilla*

Hakuna matata!

Honestyisdead
2012-04-16 16:17
#5

Tuggben för människor? Ja varför inte :P

Pilon
2012-04-16 17:28
#6

så skoj att ni håller med, då behöver man inte känna sig knäpp ensam:) #2 jaa jag gjorde faktiskt beef jerky en gång, på vildsvinsbog, ganska gott blev det, men skulle nog ha tagit ko istället eller nått annat, försökte med hare bqklår men råkade torka för snabbt så det blev förstört. :/ jo men utöver bars och qnnan dryck finns ju välling, men jag vill ha rena pellets. :-) med olika smak, vegitqrisk, biff, eller lax, eller kyckling. :-)

Annons:
Pilon
2012-04-16 17:39
#7

hm ska försöka mig på att göra kycklingpellets en gång tror ja, kan ju inte vara såå svårt, om man till exempl kokar en hel kyckling och sen avlägsnar kötter, stoppar i en hushållsmaskin eller blender och låter maskinen riktigt finmala köttet, sen har man i mjukkokta kikärtor eller havregröt eller sönderkolt ris som man låter malas ner i blendern, om man vill kaanske man också kan mala några vitaminpiller och låta blandas ner i gröten? Det är väl tillsatta vitaminer i hundmaten också? ;)Sen tar man en liten tesked och formar små bollar av gröten och lägger på en en form med bakplåtspapper. Sen är det ju bara att låta det torka i ugnen på mycket låg värme nåra timmar? :) säkert kan manmala med annat också som skulle smaka bra som går att torka, lite kryddor o örter och kanske lite hetta? :)

Honestyisdead
2012-04-16 17:45
#8

Nja, för att få det att bli ersättning för mat måste man verkligen kolla upp mängd av mineraler och vitaminer som man får lägga till. Det ska ju vara näringsrikt och det blir det inte av kokt kyckling, kikärtor och havregryn. Sedan måste man nog krydda en del också för att det ska smaka annat än blä :)

Sedan är frågan hur mycket av vitaminerna och mineralerna som man lägger till som försvinner under torkning?

Pilon
2012-04-16 20:14
#9

#8 Så är det säkert:)

Upp till toppen
Annons: