Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 3546 ggr
[Mairah]
2012-04-06 15:43

Köttkryddor

Vilken eller vilka kryddor tycker ni är godast att använda vid tillagning av kött? Ge mig lite förslag eftersom jag vill prova något nytt. Flört

Själv har jag fastnat i dels örtsalt, Franska örter och basilika och så vitlök då förstås. Så kom gärna med tips, idéer och förslag på vad som är gott och smakfyllt.

Tack på förhand Glad

Annons:
dolfen
2012-04-06 19:30
#1

Jag har gjort ett kryddsalt på vitlök, ingefära, kryddpeppar (och salt). Jag kan just nu bara komma ihåg att jag använt den till varma mackor. (Exempelvis bröd, skinka ost och "indi-kryddan".)

Det jag gillar med den är dels att jag har hittat på den själv Cool samt att den har en så annorlunda smak än vad jag var van vid.

Kanske den passar till annat än varma mackor!?

ettlitetalias
2012-04-06 20:57
#2

Jag gillar ingefära och vitpeppar till fläsk.
Mynta till lamm.
Lökpulver och rökt paprika till fläsk.
Soja och indiska kryddblandningar till nöt.

fridaas
2012-04-06 21:45
#3

Just nu används det väldigt mkt timjan, citronpeppar och chilipulver/chiliflakes här hemma.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Aquelegia]
2012-04-06 23:26
#4

Paprikapulver är det som används mest här hemma till kött. Det ger en lätt rökig och "djupare" köttsmak tycker jag. Har det i marinader självklart men även som idag med salt/peppar rätt på fläskkotletter och steka i smör. Mums!

Honestyisdead
2012-04-07 20:22
#5

Timjan passar väldigt bra till kött.

dolfen
2012-04-07 20:52
#6

Har sett att salvia ska funka bra med lamm.

(Jag kanske skulle köpa mig en salvia till min balkongodling i år, och liksom bekanta mig med den (som krydda)!?)

Annons:
[Mairah]
2012-04-08 15:43
#7

Tack för alla tips Skrattande Nu ska jag sätta igång och prova.

[sakring]
2012-04-09 00:07
#8

Hade lammstek i dag smaksatt med rosmarin. Det var gott.

fridaas
2012-04-09 09:44
#9

Äter vi viltkött har vi oftast rosmarin, timjan och rosépeppar

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Maria
2012-04-09 14:13
#10

Jag tycker alldeles det beror på vilket kött det handlar om när det gäller kryddor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
2012-04-09 14:31
#11

Jag gillar lök, vitlök, oregano och timjan, och så salt och svartpeppar såklart. Funkar bra till både ljust och mörkt kött. Gärna lite citroncezt om det är ljust kött.

Annars tycker jag kryddningen till slottsstek är underbar, med ättika, ansjovis och sirap förutom lök, morötter och lagerblad. salt och svartpeppar. (med reservation för att jag glömt något)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: