Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 1717 ggr
dolfen
4/5/12, 11:21 AM

Ugnsbakade (deg-)chips?

Jag gillar de ugnsbakade chips man numera kan köpa, och funderar på om man kan göra sådana själv.

Det gäller alltså att få ihop en deg som sedan kavlas tunnt och sedan körs i ugnen.

I ingredienslistan på påsen står bland annat "Potatispulver (62%), stärkelse (majs), solrosolja, kryddblandning" med mera.

Eftersom majs ingår kanske man kan använda sig av polenta i degen?

Sedan tänker jag att det kanske blir svårt att kavla degen tunnt. Kan en pastamangel vara lösningen? Eller att kavla degen mellan ugnspapper (fast kan det bli svårt att få bort ugnspappret?)? Eller det kanske funkar att kavla ut utan överliggande ugnspapper.

Sedan kanske "sporra" ut något nätmönster (så att det går lättare att dela), eller kanske ta ut rundlar med exempelvis ett glas?

Jag kom precis på att man kanske kunde använda en kam för att åstadkomma räfflor?

Annons:
DesK
4/5/12, 12:18 PM
#1

Detta är en intressant fråga! Glad Jag tror att det är bättre att använda majsmjöl, alltså inte majsstärkelse, som är mer finmald än polentan. En pastamaskin kan nog förenkla kavlingen, men vad jag vet är faktiskt de flesta pastasorter tjockare än sådna chips som du menar. Att kavla deg mellan ugnspapper kan nog funka, men det kanske är mer ekonomiskt att använda smörpapper. När man kavlar deg till Apfelstrudel gör man det traditionellt mellan väl mjölade lakan. För att åstadkomma räfflor kan man använda gaffel, kam eller randig kavel Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
4/6/12, 11:28 PM
#2

Oj, här ligger jag efter i chipshyllan. Brukar alltid ta en titt där efter nya grejer men totalt hoppat över detta senaste tiden så nu får jag allt kika på detta. Låter spännande ugnsbakade degchips?

dolfen
6/20/12, 6:12 PM
#3

Nu har jag gjort ett första försök med något som är lite åt degchipshållet.

Jag rev potatis och parmiggiano reggiano (wikipedia), blandade i mitt löksalt, vitlökspulver och (av lite oklar anledning) en skvätt sesamolja.

Gjorde tre rundlar och resten gjorde jag en stor, hel platta. Jag tänkte att det kanske kunde vara effektivare än att göra som de tre rundlarna. Tänkte att man kanske kunde skära eller bryta ner till mindre bitar sedan.

Ugnen satte jag först på 225*, efter ett parmesanchipsrecept.
Efter några minuter sänkte jag värmen.

Rundlarna (som jag fick ta ur ugnen före "plattan") blev matiga, knapriga och goda.
Plattans kantbitar var okey. Mittendelarna mjuka.

Nästa gång kör jag enbart rundlar.
Kommer bara inte ihåg exakt när jag tog ut dem. Obestämd

Anterrabae
6/20/12, 7:38 PM
#4

Oh, spännande! Detta måste jag också testa!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: