Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7820 ggr
examynia
4/4/12, 12:13 PM

vad kan jag göra med den?

vad kan jag göra för middag med en såkallad "helgskinka" alltså ska inte ha den som påskmat utan till vanlig middag. kommer inte på nåt alls.. finns de nåt man kan göra med en färdigkokt skinka?

Annons:
DesK
4/4/12, 12:36 PM
#1

Visst gör det det! Glad

Sallad: Strimla skinka, Gör sallad av valfri krispig sallad, ruccola, tomater, gurka, majs, rödlök, oliver, hårdkokta ägg och vispa ihop en vinägrette med senap i

Pasta med skinksås: Koka valfri pasta, strimla skinka och gul lök, svamo, fräs löken och svampen i smör, tillsätt skinkan när löken blivit mjuk  krydda med svartpeppar, timjan, vitlök och salt. Häll på vispgrädde, rörom och låt koka ihop lite, sist rör du ned riven ost.

Gratinerad skinka: Skiva skinkan i inte för tunna skivor och lägg på ett ugnsfast fat, blanda samman creme fraiche med chilisås eller tomatpuré, finhacka en chilipeppar och rör ned den, bred röran över skinkan och gratinera cirka 15 minuter. Det ska ju bara bli ordentligt varmt och få lite färg. Servera valfritt tillbehör och sallad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

examynia
4/4/12, 12:47 PM
#2

tack Glad pastasås tänkte jag på men när vi inte äter pasta så blir de litekonstigt.. men det där med gratinerad lät faktiskt gott Tungan ute det ska jag nog testa, tack Glad

köpte ju skinka billigt så man får passa på Tungan ute

DesK
4/4/12, 1:47 PM
#3

Du kan göra något slags paj och fylla med pastasåsen, då måste du bara se till att koka ihop den lite mer. Likaså kan du skära ett gäng olika rot- och grönsaker och köra dem nästan färdiga i ugnen, när du har cirka en kvart kvar öser du över pastasåsen Glad Jag brukar också passa på när sån skinka är billig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
4/4/12, 5:28 PM
#4

#1 - Den där skinksåsen gjorde att det vattnades i munnen.

Jag hade tänk göra något med svamp och kassler i dagarna, men jag tycker att kassler kan ha lite för kraftig smak. Kanske bättre då med kokt skinka!?

#0 - Jag hade fastnat för att det skulle vara kassler, så tack för att du fick mig att tänka om.

DesK
4/4/12, 6:23 PM
#5

#4 Den däringa skinksåsen kan ju varieras efter tycke och smak. Jag tycker oftast det är bättre med kokt (helg)skinka därför att koncistensen är bättre och smaken mildare, precis som du säger Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

examynia
4/4/12, 7:34 PM
#6

som sagt konsistensen var ju jättebra.. å den var saftig å god inte alls torr, jag gjorde så att jag blandade creme freiche å chilisås å kryddade lite till la strimlad skinka i en form å hällde över detta la på lite nötter å bacon å in i ugnen, den ska snart smakas Tungan ute

men många bra tips Skrattande det är bra för vi köpte ju några kilo så måste ju komma på nåt till nästa gång så det är bra med olika recept Skrattande

Annons:
Anterrabae
4/4/12, 9:36 PM
#7

Sådan skinka är verkligen bra snabbnat, jag fräser den gärna med lök och ev svamp och om man vill kokt tärnad potatis, sen en äggstanning på och får en god matig omelett, Alldeles innan den är klar så lägger jag på färsk skivad tomat. Kryddat med svartpeppar och oregano

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

examynia
4/4/12, 9:55 PM
#8

de jag gjorde var jäääääätte gott så de funkar bra:P

#7 ja de lät åxå gott.. å snabbt som sagt:P

Upp till toppen
Annons: