Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 3336 ggr
Anterrabae
3/22/12, 10:32 PM

Slemmig surkål

Jag har precis blivit klar med en omgång surkål. Jag startade den med spad från den förra. Innan jag använde det gamla spadet så smakade jag givetvis på det och allt var i sin ordning.

Surkålen stod framme i rumstemperatur i två dagar, tills det bublade fint i den. Då fick den fortsätta goa till sig i kylen. Där har den stått i ytterligare två dagar.

Idag när jag skulle ta fram min surkål och ha den till middagen så visade sig spadet vara slemmigt, ungefär som snor! Förvånad Eller slajm eller möjligtvis väldans löst tapetklister/potatismjölsredning. Ni förstår nog.

Den luktar normalt, jag smakade lite och den smakar normalt… Inte riktigt lika mycket fil som förra, men det har varierat förr… På tal om fil, den är som långfil i koncistensen.

Någon som vet vad det kan vara? Vad som har hänt?
Jag är förvirrad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
3/24/12, 9:33 PM
#1

Ingen endaste liten en som kan ha en aning om vad som hände med min surkål? Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
3/24/12, 10:07 PM
#2

Jag har tyvärr inte den blekaste Glad

Anterrabae
3/24/12, 10:17 PM
#3

vad synd.. Tungan ute

jag gissar väl på någon form av bakterie, men frågan är vad. Det ser som sagt ut som genomskinlig långfil..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
3/24/12, 10:19 PM
#4

Ja, bakterier var min tanke också, men då jag inte kan något om surkål så har jag ingen aning om kålen släpper något spännande ämne som dallrar till sig när man återanvänder spadet. Tungan ute

Anterrabae
3/24/12, 10:23 PM
#5

Nä, inte jag heller.

Jag har inte sett det förr, men vem vet. Någon gång har jag upplevt att det sista i burken varit lite som att kålen löst upp sig, och vätskan är lite tjock. Det harjag tolkat som att enzymerna och bakterierna gör sitt för den har alltid smakat bra. Jämför med vad som händer om man lägger kiwi eller annanas i samma bytta som kött, efter bara en timma har man mest köttsås.

Inte såhär..  nu är det verkligen snorkoncistens. Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
3/24/12, 10:59 PM
#6

googlade och det verkar som att det är jästsvampar som kan vara boven.

Annons:
Anterrabae
3/24/12, 11:22 PM
#7

ok, tack. Det lät ju inte så mysigt. Vill ju inte ha jäst surkål.

det kanske blir surkålsvin då Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
3/25/12, 12:15 AM
#8

haha Tungan ute

MaMaMade
3/25/12, 10:10 AM
#9

Kan kålen ha hunnit frysa vid hemhandlingen? Sådär att det inte hunnit börja märkas innan du tillredde den?

Helskumt iaf o snor låter ju aptitretanden - *NOT*! Tungan ute

DesK
3/25/12, 12:11 PM
#10

Ursäkta jag har helt missat din fråga Ida! Skäms

Du har råkat ut för en feljäsning och bör inte äta denna kål. Enligt boken: Mjölksyrejäsning av grönsaker av Annelies Schöneck beror feljäsning ofta på att grönsaken ifråga har odlats med kemikalier. Ett citat ur boken:
"Hårt drivna, konstgödslade och giftbesprutade grönsaker förstörs redan vid jäsningen. Den vanligaste orsaken till feljäsning är just att kemikalier använts vid odlingen.
Nedbrytningsprocessen känner man igen på lukten och smaken. Det bildas smörsyra. Grönsakerna blir slemmiga och luktar illa. En sådan syrning är förstörd och produkterna går inte att äta."

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
3/25/12, 3:28 PM
#11

ok tack! Jag hade tvekat starkt att äta den i alla fall, även om det inte var "farligt" Det lustiga är att den luktar inte illa, och inte smakar den illa heller. (smakade en liten bit) Hade den gjort det så hade det inte varit svårt att gissa vad som hänt.

Ut åker den i vilket fall.

Vad tror ni förresten komposten tycker om sånt? Man ska ju inte kasta mycket som möglat i komposten just för att det kan bli fel i bakteriefloran. Samma här?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
3/25/12, 7:46 PM
#12

Detta får mig att tänka på när jag la in chili och vitlök i olja, som sedan började bubbla, vilket jag skrev om i tråden Kolsyrad olja?

DesK
3/25/12, 7:54 PM
#13

Ida komposten tar nog inte illa upp! Glad

Dolfen ja där kom du med många bra tips! Och flera andra också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
3/25/12, 8:16 PM
#14

Ja just det, den tråden kommer jag ihåg. Glad

Det fick bli komposten, tillsammans med div gamla tulpaner och sånt. Jag tänkte att det inte blir så mycket dumheter så det skulle nog funka. Nu hade för övrigt surkålen börjat lukta riktigt illa.

Har skrivit upp ekologisk vitkål på handlingslistan. Nu ska det bli garanterat kemikaliefritt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[SporeDiatrymisss]
3/25/12, 8:28 PM
#15

snorkål… kålsnor… låter jättetrevligt… *blä* ;-)

Anterrabae
3/25/12, 8:29 PM
#16

Jag vet… gissa om jag var förbryllad. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: