Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2133 ggr
Linnea
2012-03-19 13:16

Hargryta

Har olika delar av hare (inkl ben) som jag tänkte göra gryta av. Har hört att det blir bäst om man har i sånt som haren själv äter, men vad äter en hare? Äpplen vet jag men mer?

Någon som har bra tips?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
ettlitetalias
2012-03-19 18:36
#1

När jag gjorde kaningryta så hade jag i selleri, tomater, morötter, lök och vin. Lagerblad etc. Kommer inte riktigt ihåg, det var länge sedan…

Men låt den koka lääääänge. Blir väldigt segt annars. Jamie Oliver gjorde en köttfärssås med kanin och han lät den puttra över natten. Och koka med benen i. De faller lätt av när köttet är mört :)

DesK
2012-03-19 20:02
#2

Hum hum harkött och kaninkött är inte särskilt lika. Kaninkött är mycket ljust och likt kycklingkött, medan harkött är mörkt och likt viltkött. Alla de klassiska viltkryddorna som enbär, timjan och andra örtkryddor passar fint till hare, likaså lök, vitlök och svamp. Långsamstekning på låg värme i ugn ger ett mört och gott resultat. Ett mustigt rödvin i  såsen och i glasen är mycket gott till. Äpplen och /eller torkad frukt passar också fint till hare Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-03-19 22:39
#3

Jamie Oliver gjorde en bolognese på kaninkött som fick puttra i så pass många timmar att man bara pressade samman hela grytan så köttet blev i stil med "pulled beef"

fridaas
2012-03-20 11:24
#4

Svärmor brukade göra hargryta på hare som först kokades i mjölk och sen tillsammans med morötter, äpplen, timjan och enbär. Dock vet jag inte hur det smakar då det var "före" min tid och de jagar inte hare speciellt mkt längre..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: