Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2378 ggr
[Aquelegia]
3/16/12, 9:51 PM

Måltider

Hur många måltider äter du per dag och vilka tider?

Kom fram till ett bra schema som funkar toppenbra. Anpassat efter jobbtider med mera.

07.00 Frukost

09.00 Kaffe eller te med någon frukt

12.00-13.00 mellanmål

15.00 Lunch

17.00 Mellanmål

19.00 Middag/kvällsmat

Efter middagen behövs inget mer mål då jag äter jämna tider under dagen så behöver jag inget mer. Är jag sugen blir det 1-2 dadlar eller russin. Blivit förvånad över hur snabbt kroppen vänjer sig vid dessa rutiner.
Missar jag en måltid är det hus i helveteOskyldig Nejdå men märks direkt på kroppen. Att blodsockret är på jämn nivå hela tiden underlättar fantastiskt mycket.

Annons:
storost
3/16/12, 9:53 PM
#1

5.15 frukost

12.00 lunch

18.30 middag

och emellan hett vatten med kardemomma.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Aquelegia]
3/16/12, 10:16 PM
#2

Oj jisses hur håller du dig så länge? Är det gott med kardemummavatten eller är det i något hälsosyfte?

Catta-
3/17/12, 6:21 PM
#3

07.00 Frukost

12.00-13.00 Lunch

17.00-19.00 Middag

Ibland äter jag även något mellan frukost och lunchen och mellan lunch och middagen.  Är det helg/ledig dagen efter brukar jag äta något sent på kvällen också

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

storost
3/17/12, 7:05 PM
#4

Det är ingen probelm att maten håller så länge. Och, ja det är ett hälsosyfte - jag håller mig efter ayurvedisk, vegetarisk matlagningsprinciper och GL-mat och mår superbra. Gick ner i vikt 31 kilo och vikten pekar fortfarandet neråt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
3/17/12, 8:35 PM
#5

10-12 Brunch

17-19 Middag

Skäms

[Aquelegia]
3/17/12, 11:14 PM
#6

#3 Låter ju toppen, skulle helst vilja äta lunch 12-13 med men efter över 2 år som servitris så är man van att inte äta förän lunchen är över.

#4 Ja just det, hade glömt av att du äter kost som är anpassat för dig. Sedan äter man rejala måltider så håller man sig ju faktiskt!
Vad roligt att det gått bra för dig med viktminskningen. Är så härligt att se när folk vill gå ner i vikt och lyckasGlad

#5 Nähmen Tassy är du månne tro ingen frukostmänniska eller sjusovare ^^

Idag märkte svärmor av att något hade ändrats i mitt sätt att se på mat. Även sambon har flera gånger berömt mig för att jag verkar mer avslappnad vad det gäller mat. Alltid älskat mat men något har alltid hindrat mig från en "normal" syn. Insåg att enda sättet var att i förväg planera vad jag skall äta så jag slipper tänka på det.

Annons:
ettlitetalias
3/18/12, 5:46 AM
#7

Ehm… Det där med måltider har aldrig varit min starka sida…

Frukost blir allt mellan 7-13… Sen bara vad som händer… Ibland lunch ibland inte.. Middag mellan 17-21… Jobbar så oregelbundet och på konstiga tider att det liksom inte fungerar att planera :(

storost
3/18/12, 9:21 AM
#8

#6 Vad menar du med rejala måltider? Jag äter förmodligen mindre än många. Mängden jag äter per måltid går i en skål som är lika stor som när du gör "en skål" med bägge händer. Inter mer.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Aquelegia]
3/18/12, 9:36 AM
#9

#8 Ja alltså med rejäla menar jag så pass att du orkar hålla dig tills nästa måltid, inget annat. Är nyfiken på hur andra gör för att hålla energin uppe, blandar alltså inte in folk vikt i hur mycket/när man äter. Men visst blir jag nyfiken när många som jag tidigare äter sällan och kanske tom oregelbundet. När jag åt bara högst 3 gånger om dagen var jag tvungen att äta rejäla måltider, för min del tills jag var supermätt för att klara mig till nästa måltid.

Chestnut
3/18/12, 10:32 AM
#10

Jag fick ett måltidsschema av dietisten men är sorgligt dålig på att hålla det. Där var fem måltider inplanerade men i verkligheten är det snarare såhär när jag går i skolan:

05-11 Frukost, kan hända att den hoppas över helt

13-15 Lunch, kan också hoppas över helt

17-18 Middag

21-22 eventuellt kvällsmål/"pluggmat"

Är jag hemma hela dagarna flera dagar i sträck tenderar det tyvärr att bli att jag småäter lite hela tiden. Skäms

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
3/18/12, 12:36 PM
#11

Jo sannerligen är jag en frukostmänniska, men sjusovare av stora mått Oskyldig

storost
3/18/12, 7:35 PM
#12

#9 okej, då förstår jag.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Aquelegia]
3/18/12, 8:23 PM
#13

#11 När jag var sjukskriven utan arbetsträning vart jag också sjusovare. Får bestämma min tider själv till arbetsträningen och har valt 8-10 för det passar så bra med att komma igång med måltiderna. Kanske skall börja ringa till dig varje gång jag går till jobbet på morgonenFlört Är så otroligt gott med frukost <3

#12 Förstod att du mossförstod, lätt att misstolka på internet Glad Personliga påhopp är inget jag sysslar med. Vore hemskt tråkigt och desk skulle inte ha kvar mig länge som medis ^^

Annons:
storost
3/18/12, 9:03 PM
#14

Nej, jag tänkte inte på någon påhopp, jag vet att du inte gör det. Glad Jag tänkte att du tolkade att man äter mer när det tar längre tid att maten ska hålla och det är det jag inte gör. Jag som inte har Svenska som modersmål har delvis svår att hitta de rätta ord.Skäms

Jag tror att vi har förstått varandra Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
3/18/12, 9:39 PM
#15

#13 Jag har telefonen på ljudlös på grund av telefonförsäljare och annat otyg Flört

storost
3/19/12, 6:57 AM
#16

Nixtelefon är en tjänst, som de flesta telefonsäljare respekterar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Praefatio
3/19/12, 8:16 PM
#17

Är jag i stallet, vilket jag är fem dagar i veckan, så äter jag två mål mat om dagen: Lite frukost innan jag åker och sedan middag vid åtta på kvällen ungefär. Är jag inte i stallet, vid sjukdom eller av annan anledning, så äter jag bara middag. Önskar att jag kunde äta oftare men jag har ett olustigt förhållande till mat. Men laga mat är kul, och att läsa recept Glad

[Tassy]
3/20/12, 1:31 PM
#18

Jag är med i nixregistret. Men tyvärr stoppar inte det en del marodörer. Inte heller appen jag har som blockerar dem. Jag har inget val än att ha telefonen på ljudlös, vissa dagar ringer de mitt i nätterna till och med.

storost
3/20/12, 8:13 PM
#19

#18 Usch… fy vad tråkig med det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
3/21/12, 6:23 PM
#20

Har kommit på att när jag äter mat som passar mig och min kroppstyp så håller jag mig mätt längre, eftersom kroppen är nöjd och kan tillvarata maten. Men stoppar jag i mig mat som inte är till nytta så blir jag sugen, och ordentligt hungrig och äter massa otyg.

En sak jag inte kan vara utan är levande mat. Missar jag det så blir jag tokhungrig direkt. Håller mig längst på smoothiesar och sånt.

Frukost vid nio-tio om jag är hemma annars innan jag åker.

Lunch/fika/middag vid halv tre-tre, beroende på om jag är själv eller fikar med dottern eller om Maken just kommit från jobbet

Kvällsmat/Middag vid 18-19 Beroende på vad jag ätit tidigare. Middag på eftermiddagen så blir det något lättare, annars lagad mat på kvällen. Är jag inte hungrig på kvällen blir det bara kvällsfika till dottern innan nattning.

Frukt och ev någon fika där emellan, men bara om jag inte  är själv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Namiko
3/22/12, 11:20 AM
#21

Mina mattider ser otroligt olika ut beroende på om jag jobbar eller inte och hur aktiv jag är. Nu när jag är arbetslös så varierar det mellan att bara äta frukost och middag om jag är väldigt inaktiv till att äta 5-6 gånger om jag är mycket ute och rör på mig.

När jag jobbar så behöver jag mycket mer energi och det vanliga brukar bli

04.30 frukost

06.00 frukt/macka

08.00 fika

10.00 lunch

13.00 fika

15.00 frukt/macka

16.00 frukt/macka

17.00 middag

19.00 middag

20-21 fika

Trots att jag äter så ofta och även enorma portioner (följer jag recept så äter jag 2-4 portioner per måltid) så är jag utsvulten en timme efter att jag har ätit så jag skulle egentligen behöva äta oftare, vilket jag ibland gör om jag börjar få ont i magen/huvudet av hunger.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
3/22/12, 1:11 PM
#22

#21 Hur mycket fett får du i dig, äter du fettsnålt? Det kan vara en orsak till att du inte håller dig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
3/22/12, 1:24 PM
#23

#21 Hum det där känns som att du äter lite väl ofta, jag tror att du bör se över vad du äter och lägga om dina matvanor lite.

När jag tränar äter jag frukost vid 5.30-tiden, lunch vid 11-tiden och middag mellan 16 och 18, det beror på när mina döttrar kommer hem från skolan.

De dagar som jag inte tränar äter jag frukost mellan 6.30 och 7.30 vid 12-tiden blir det ibland en kopp kaffe och någon frukt och middag mellan 16 och 18 som ovan.

Då och då blir det ost och charkbricka med vin till på kvällen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
3/22/12, 4:27 PM
#24

#21 Jag hade samma problem åt HELA tiden och visade sig att hungern berodde på uppblåst irriterad mage. Tog helt enkelt fel på att det var hunger, då jag åt mer och hela tiden blev det ju knappast bättre.
När jag slutade äta det jag blev dålig utav höll jag mig plötsligtGlad
För min del är det mejeriprodukter/ gluten som är boven. Äter mycket frukt och grönt framförallt till maten så känner jag mig plötsligt nöjd med en lagom portion. Har ALDRIG lämnat mat på tallriken men har för någon månad sedan när jag började med matschema lämnat både kött sås och potatis.

Namiko
3/22/12, 7:07 PM
#25

#22 Jag brukar ha extra fett i maten just för att få i mig mer energi. Så här i efterhand så kanske en del kan bero på vete/gluten. Har inte jobbat sen jag slutade med det, men är jag aktiv 10-11 timmar per dag så går det mycket energi. Det är samma sak när jag går i skolan och hjärnan får jobba. Då måste jag också äta nästan varje timme för att inte somna.

Jag äter helt enkelt efter den mängd energi jag gör av med. Under inaktiva perioder så äter jag inte mer på hela dagen än jag gör till lunch när jag jobbar.

#23 Hur stor del av dagen är du aktiv dom dagar du tränar? Jag har alltid haft fysiskt aktiva jobb, cyklat till och från (oftast en mil enkelväg) och så har jag en hund som ska motioneras så jag rör mig nästan hela dagen då och har dessutom en hög ämnesomsättning i grunden så om jag inte äter som jag gör så skulle jag både tappa energi och troligen även vikt efter ett tag vilket jag inte vill riskera.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
3/22/12, 11:01 PM
#26

#25 Bra att du lägger till fett, med en sån aktivitetsnivå behöver du all stabil energi du kan komma åt. Jag skulle också kunna tänka mig att vete/säd skulle kunna vara en bov, då det kan snabba på tarmarna för att göra sig av med maten som irriterar. Mjölk vet jag ju att du inte äter i alla fall. Flört Kan ju vara värt att testa. Jag tror du skulle märka resultat inom två veckor, kanske redan på en om det funkar för dig.

När man stoppar i sig så mycket mat utan direkt påverkan, och att du blir mätt så tyder det på kasst närings och energiupptag. Gluten-/sädesintolerans är vanligaste orsaken till det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Namiko
3/23/12, 7:01 AM
#27

#26 Jag gick upp en del i vikt direkt när jag slutade med gluten (hade tappat lite innan och tog mig upp på normalvikt igen) men sen har det varit precis som innan och nu har jag varit utan i 3 månader. Kan fortfarande vräka i mig mat utan att det märks på mig. Iofs så tar det längre tid än 3 månader för kroppen att återhämta sig men jag har inte märkt någon skillnad alls på den biten.

Min mamma var likadan när hon var yngre och även mina systrar är som jag och kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. För mamma gick det över först när hon var 30-35 och då började hon gå upp i vikt. Jag har fått henne att testa att skippa säd under några veckor för att testa och hon fick samma resultat som mig så jag är iofs inte ensam om att inte tåla gluten/säd. Är väldigt säker på att det är samma sak med mina systrar men dom vill inte ens testa.

Mjölk vet jag ju redan att jag inte klarar i några större mängder, jag tappar vikt av kött och får ont i magen av ägg så allt sånt skippar jag utan problem.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Anterrabae
3/23/12, 9:40 PM
#28

Aha då låter det ju som ett släktdrag.. Funderar vidare om jag kommer på något som kanske kan funka. Förresten, har du/din familj kollat upp ämnesomsättningsvärdena så ni inte har giftstruma. Då får man ju alldeles för hög ämnesomsättning. Inte för att jag tror på att det är så, men det kan vara bra att veta.

En akupunktör berättade för mig att kolik hos vuxna inte nödvändigtvis gör ont, utan oftare visar sig som snabb tarm. Dvs att maten passerar för fort och man inte blir mätt, man blir underviktig och dras ev med diareer. En ganska enkel behandling med nålar, en i varje hand. Ett par gånger i veckan en månad. Klart.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Namiko
3/23/12, 10:21 PM
#29

Vad jag vet så har ingen i familjen kollat upp det, vet inte hur långt tillbaka i släkten det här går heller. Vet att mormor var likadan iaf, längre bak har jag ingen koll. Det låter inte så troligt heller för då borde väl ämnesomsättning vara väldigt hög hela tiden och inte bara när jag är superaktiv.

Snabb tarm kan jag inte påstå att jag har heller. Vad jag minns så började jag äta enorma portioner när jag började högstadiet så det är inget som har hänt nyligen om det skulle vara något fel på mig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

SaraC
3/24/12, 8:51 PM
#30

En jobbdag:

Runt 7-8 är det frukost.

Vid 10 äter jag oftast en frukt, ett ägg, lite nötter eller något annat litet mellis. På fredagar är det fredagsfika den tiden Oskyldig

Runt 12 är det lunch.

Vid 14 är det mellis igen, då blir det en macka eller en tallrik fil,

Runt 19 är det middag.

Mina dagar är hemskt inrutade när jag jobbar, tyvärr. Hade gärna velat styra tiderna mer själv.

Helgerna är ju mycket friare, då äter vi vid lite olika tider och olika mål vid olika tider beroende på vad vi gör, hur länge vi sover och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Aquelegia]
3/24/12, 9:19 PM
#31

Kan ju medge att jag funkar bäst med rutiner. Var ganska hårt uppfostrad som liten med regler och så men just maten körde vi lite hipp som happ, mitt blodsocker tål verkligen inte det så därför jag insåg att det är ännu en sak i livet jag verkligen MÅSTE ha rutiner för. Älskar rutiner för då slipper man tänka så mycket på "vardagsting" och har mer tankar över för mitt kreativa leverne ^^

Skall bli intressant dock hur jag löser det hela när jag börjar jobba heltid igen. Då kanske jag rent utav blir som dig #30. Trivas bättre med friari matrutinerGlad

Upp till toppen
Annons: