Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 11551 ggr
dolfen
2012-03-10 18:56

Hur färga mat?

Har läst någonstans att man använder bläckfiskbläck för att få svart pasta.

Idag så tänkte jag göra pizzasallad på rödkål, så jag kokte upp strimlad rödkål och vattnet blev rött NEJ. Det blev blått! Jag var ju tvungen att testa om jag kunde använda rödkålens blåvatten till att färga pasta. Pastan fick en svag blålila nyans.

Tror man kan få liknande blåvatten av rödlök. Om man gör gubbröra på rödlök ser de kylskåpsförvarade resterna giftigt blålila ut.

Har ni tips på hur man kan färga "vad" med "vad"?

Annons:
[Tassy]
2012-03-10 20:49
#1

hmm, bra fråga. Rödkålen färgar efter pH, så det är en billig pH indikator där du fick Flört men tips på hur man färgar? nej jag hade bara kuriosa att bjuda på tyvärr.

[Aquelegia]
2012-03-10 22:05
#2

Rödbetsjuice. Köra rödbetor genom en centrifug och använd juicen dock inte till mat i långkok då tappar det i färg. 
Man tillverkar ju grön "färg" till pasta genom att mixa persilja och koka upp snabbt. Skumma av och låte rinna av. Detta måste göras ganska snabbt annars tappar persiljan i färg och blir brun istället. Var något med klorofyllen man skulle separera. Såg det på Australian masterchefTungan ute

[sakring]
2012-03-10 23:00
#3

Karamellfärg.

Maria
2012-03-11 07:37
#4

Pasta och liknande färgas ju vid själva tillverkningen och inte när man kokar den så det tror jag är svårt att få till. Själv köper jag färdig svart pasta (bläckfiskfärgad) som jag blandar med vanlig.

Maträtter med curry eller annat som man vill ha gult då kan man använda gurkmeja som färgar mer än vad det smakar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
2012-03-12 23:32
#5

Blåbär färgar ju också den efter ph, röd-rosa-lila för surt och blå-svart-lila vid basiskt.

Rotmos på lila morötter blir rosa Flört

Annars har jag nog använt rödbetor mest, de är så intensiva.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-03-13 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bilden: Kyklingbiffar, guacamole och "vit" pasta.

Pastan hör egentligen inte till. Men la med den då jag nyss hade gjort ett pastafärgningsexperiment. Smaken var väl höjdare då jag även hade vinäger i rödkålsvattnet.

#1 - Aha! Testade med vinäger i rödkålsvattnet? Resultat: Den kylskåpsförvarade rödkålen höll sig mycket mera röd, än den utan vinäger.

Hmm? Undra om det funkar likadant med rödlök? Tänker på gubbröran. Om man först kokar upp rödlök med vinäger i vattnet, innan man kör den i pannan?

#2 - Ja, just det. Rödbetor. Kom på att jag brukar ju använda engångshandske då jag gör sillsallad.

Persilja: Så det är inte vattnet som används, utan persiljehacket. Använder man typ kaffefilter?

#3 - Ja, karamellfärg kan ju vara en snabb "genväg".

#4 - Gurkmeja har jag aldrig använt. Blir det gulare än med curry?

#5 - Och på tal om att göra "rotmos på lila morötter", så har jag några gånger gjort potatismos på blå Kongo, kom jag på.

Annons:
ilsebilse
2012-03-14 12:25
#7

Gurkmeja borde ju bli gulare än curry eftersom den är "ren", Curry är ju flera olika kryddor blandat däribland gurkmeja och gurkameja är ju bara gurkmeja.

Jag tycker att det är jättehäftigt att man kan få annan färg på maten på ett mer naturligt sätt än livsmedelsfärger och liknande men jag tycker det är ännu häftigare att du kan äta det, jag har försökt färga saker men jag klarar inte av att äta det, får alltid för mig attd det smakar konstigt.

dolfen
2012-03-14 16:44
#8

Den pastan jag använde var 3-minutare. Kanske pasta med längre koktid tar in mer färg? Sedan kunde jag ju testa att reducera ner vätskan (så att färgen blev mer koncentrerad), istället för att hälla ut överflödigt rödkålsvatten.

#7 - När det gällde makaronerna på bilden, där jag hade vinäger i rödkålsvattnet, så smakade de konstigt. Men makaroner utan vinäger funkar bra. Glad

Anterrabae
2012-03-18 21:01
#9

Kokar du rödlöken normalt innan du lägger ner den i gubbröran? Spontant tycker jag det borde räcka med att den ligger ihop med det som är surt/syrligt för samma effekt. Obestämd

Saffran ger också en fin gul färg, men vill man inte att det ska smaka massa saffran så får man ta väldans lite. Där är ju fördelen med gurkmeja den smakar inte så mycket om man inte tar massor. Gult ris är fint.

Jag trodde grön pasta var färgad med mixad spenat i pastadegen, men jag kanske har fel..

Potatismos, chips och ugnsrostade rotsaker med blå kongo är underbart. Det blir en så cool effekt. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-03-20 18:04
#10

#9 - Jag steker löken till gubbröran, och har noterat att kylskåpsförvarade rester blir (giftigt) blålila, när jag använder rödlök.

Det jag funderade på (fast glömde skriva Skäms) i #6 var, om jag kunde minska blålilefärgningen av gubbröran. Eftersom rödkålen höll sig röd då jag använde vinäger i vattnet och blev blålila utan vinäger, så tänkte jag att det kanske fungerar liknande med rödlök. Glad

Anterrabae
2012-03-20 22:50
#11

det kan det nog göra, du får testa och berätta hur det blev. Risken är ju att löken blir syrlig, istället för söt..

Det går med andra syror än vinäger också, allt som är surt i ph.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-03-21 15:35
#12

#6 Dom mixade örterna/spenaten eller vad det nu var till fin purré och kokade sedan snabbt upp det med lite vatten, själva skummt hivade dom av och som var klorofyllet/färgen. Skall kolla om det finns något klipp om detta!

Anterrabae
2012-03-21 17:14
#13

Intressant!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2012-03-21 23:11
#14

JIPPI, jag hittade receptet!Cool

Chlorophyll paste

Var inte helt ute och cyklade!

Anterrabae
2012-03-22 13:18
#15

Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-03-22 13:31
#16

När man färgar ägg till påsk kan man använda lökskal, det blir faktiskt riktigt tjusigt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: