Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1377 ggr
fiffiluren
2012-03-04 15:19

Fruktkalender

Jag är väldigt dålig pådet här med att se och känna om frukt är tillräckligt mogen, och något luktsinne har jag inte så ingen hjälp där.

Jag tycker om frukt, men det är så himla svårt att veta vad man ska köpa när man är i affären, är det inte säsong för frukten så smakar dom ofta (ursäkta språket) skit. Dom smakar ingenting eller är beska eler vad som.

Man vågar ju inte heller prova ny frukt för man har ingen aning om när man ska köpa dom då dom smakar som allra bäst.

Så till min fråga, är det något som har en eller vet var man hittar eller vet om det överhuvudtaget finns någon typ av fruktkalender? Som säger när det är säsong för frukten (och kanske grönsakerna också) och när dom är billigast och godast.

Nu kan det ju vara en svår fråga då mycket är importerat.

Kanske har ni bara några allmäna tips till vad som är gott just nu? Och vad som är aktuellt under vissa tider på året?

(känns som om jag gav mig själv svaret medan jag skrev det här inlägget :S )

Annons:
DesK
2012-03-04 15:50
#1

Detta är en mycket bra fråga! Glad I vårt nordiska klimat kan vi ju inte odla något under vintern. Så det är väl de lagringsbara grönsakerna som kål av många slag, lök, potatis, rotsaker och äpplen som gäller. Sen har vi ju ett stort sortiment av importerad frukt och grönsaker. Där bör vi väl tänka på att ju kortare transport hit desto bättre. Jag har faktiskt funderat på om jag ska försöka skriva en artikel om just detta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fiffiluren
2012-03-04 16:00
#2

det vore ju jättebra om du kunde få ihop nåt vettigt, som man kan gå efter Skrattande

Morsan köpte plommon tidigare i veckan, och där var några supergoda och andra smakade bara tråkigt, skumt att det ska vara sådan skillnad…? Obestämd

Får hålla ett extra öga på vars grejerna kommer ifrån, just nu vet jag att det mesta vi har på coop här i stan kommer från Sydafrika, så det är ju inte lokalproducerat precis Tyst

[Aquelegia]
2012-03-04 16:52
#3

Jag håller koll på vad som är säsong genom att kolla i reklamen man får hem. Det brukar stå att "nu är det citrufest" eller något sådant. Då är det extrapris på just citrusfrukter då det bara väller in citrusfrukter i butikerna.

Dock kan det hända att det är extrapris på saker som inte är säsong men det är i alla fall en fingervisning.

fiffiluren
2012-03-04 17:32
#4

aah såklart Glad brukar vara snabb att slänga eller strimla reklamen till mössen annars XD

[Aquelegia]
2012-03-04 22:44
#5

#5 En till som tackar för reklamen för sina djur hihi, jag använder mina i understa lagret till marsvinen. Smidigt och gratis!
Följer man det som är i reklamen för veckan så blir frukt/grönsakskostnaderna inte särskilt höga heller.
Förra veckan var avokadon nedsatt och det var första gången jag köpte ett helt nät full med mogna avokadon.

Elshira
2012-03-05 08:05
#6

Här hittade jag en lite intressant sida! Sidan är förvisso under uppbyggnad och således inte komplett, men helt ok.

Säsongsmat

Försökte hitta andra listor men inga gamla länkar fungerade så det var knepigt.

Vill du ha en ordentlig lista så föreslår jag att du lånar hem boken "Den hemlige kocken". Där finns en väldigt bra lista på vad det är säsong på som du kan kopiera och ha som en lista i köket! En för övrigt ganska bra bok om du vill läsa den :)

Hakuna matata!

Annons:
fiffiluren
2012-03-05 11:46
#7

den sidan verkar bra, får ta och kolla upp den där boken också ^^

monstermash
2013-02-02 01:59
#8

Visserligen är tråden ett år gammal, men delar med mig här iallafall om vilka frukter som är i säsong nu.

Apelsin; Ibland, apelsiner ifrån Sydeuropa gäller om du vill slippa att de besprutats vid odlingen
Banan och äpple är ok.
Citron och Clementin, Kiwi, Satsumas; Precis som med apelsiner gäller Sydeuropa för att slippa besprutningar vid odlingen.

Upp till toppen
Annons: