Annons:
Etiketterrådtips
Läst 6190 ggr
ShaSha
2012-02-28 13:09

Odling av potatis på balkong

Hur gör man?

Sätter man vanlig matpotatis? typ asterix? Blir den nya potatisen "nypotatis"?

Annons:
[Aquelegia]
2012-02-28 13:15
#1

Hittade en jättebra kort och informativ film om olika varianter att odla potatis på balkong, gillar sättet att bara skära kryss i en jordsäck och sätta ner potatisen. Då behöver man inte kupa potatis för plasten runtomring skyddar mot solljuset!

Odla potatis på balkong

Fick lite egna tips nu för mina zucciniplantor skall sätta dom i jordsäckar istället för krukor!

DesK
2012-02-28 17:43
#2

Jag har hört flera som har lyckats bra med odling av potatis i jordsäck Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-02-28 20:39
#3

Just det glömde angående "nypotatis" antar du menar färskpotatis då? Det blir det ju om man tar upp dom till midsommar, potatis som klarar hela vinterna tar du först senare så skalet hinner hårdna. Ska bli så roligt att testa med odling i jordsäckar. Synd dock att jag förra hösten hann köpa in två stora baljor att odla i i år. Kommer säkert till användning ändå!

ShaSha
2012-03-20 12:27
#4

trevlig, hör av dig gärna hur det går med odlingen i jordsäckarna =) Hur vattnar du och så?

ja tanken är att det inte ska vara färskpotatis, och hur länge man då ska odla dom för att skalet ska hårdna. om det är på något annorlunda sätt än bara att låta de odlas längre..

[Aquelegia]
2012-03-20 20:41
#5

Jag kommer vattna som vanligt i hålen tror jag får se. Gurka och chili får bli första testrundan!

Anterrabae
2012-03-21 18:07
#6

Odlar man dem i spann eller typ rörliknande. Ett högre kärl så får man fler potatisar eftersom man böjrar med lite jord och bygger på efterhand det växer. Mer växt under jord ger mer rotknölar.

Vill du ha potatis till midsommar måste du välja en tidig sort. Asterix är inte tidig. den tar lång tid på sig att bli klar, men är i alla fall ny eller färsk och kräver inte skalning när den blir klar längre fram på sommaren.

Lås på om olika sorter, jag tror det finns massa bra info på trädgård.ifokus  Hittar du en som du vill ha, som finns i vanlig mataffär så går det utmärkt att grodda den i fönstret och plantera ut när risken för frost är helt över.

Jag odlade mina potatisar i stora plaströr som fanns på tomten. Av just Asterix

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
storost
2012-03-21 21:00
#7

Det går utmärkt att odla potatis på balkongen. Det går bra om du tar en murbruksbalja och borra hål i botten (så att vattnet kan rinna bort). Sen häll i först ett lager lerkulor och däröver jorden och sätt i två - tre potatissar. Jag vet faktiskt inte hur det är här i Sverige med matpotatissar - på kontinentet strö producenter över ett pulver att de inte kommer att gro.

När du kommer att köpa ekologiska potatis är det inte tillåtet med en sånt pulver (antar jag).

Lycka till med det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Bjornen
2012-04-11 06:30
#8

Bästa resultat för snabb skörd är att sätta potatisen i små krukor 9-10 cm och låt dem stå i krukorna några veckor, innan de sätts i större kärl. Bäst om man väntar till de första anlagen börjar visar sig. Undvik allt för varmt sedan de börjat grönska. Frostfritt förstås-

Upp till toppen
Annons: