Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 5708 ggr
dolfen
2012-02-26 19:45

Kvalitets-grytor(/kastruller)

Hej!

Jag är på jakt efter en gryta modell större i bra kvalitet.

Jag googlade och fick fram denna 10.3 L, 28cm gryta men hajjade till över det dåvarande priset som var några kronor under 2800:-. Förvånad Nyss såg jag att priset var sänkt  till 2545:-.

Jag är lite okunnig om vilka märken som är bra kvalitet.

Jag tänker lite också som så att man kanske får se det som en investering, att köpa något lite dyrare, men som håller länge och som kanske gör det lite lättare att lyckas i köket, och i och med det, även gör det lite roligare.

Lägg gärna in länkar till kvalitetsgrytor.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
ilsebilse
2012-02-27 20:51
#2

Jag fick en sån härhttp://www.lecreuset.se/Sortiment/Gjutjarn/Grytor/ le cruset av min sambo i julklapp, det är ju inte riktigt en kastrull men en gryta och jag fulkommligt älskar den Glad Jag är lite partisk då jag önskat mig en i typ 2 år men jag tycker att den är praktisk och väldigt användbar. Den funkar på alla typer av spisar och går att diska med diskmedel då den är emaljerad på insidan. Jag har en rund 24 cm som är 4.2 L och den räcker i alla fall till att grta en gryta till 4-6 pers.

[Aquelegia]
2012-02-27 21:04
#3

Det enda jag kan tipsa om då jag själv inte förstått mig på bra/dålig kvalitet är att leta på second hand. Dom grytorna är oftast välbeprövade redan.
Inte så värst dyrt heller!

Dock föredrar jag vissa saker nytt, kastruller går bra att köpa på second hand men lergrytor utan emalj (heter det så den där lackade ytan?) är jag lite skeptisk mot. I-landsproblem!

ilsebilse
2012-02-27 21:11
#4

Japp emalj är de lackade, det är en sån jag har, en klar fördel med de lackade är att de går att diska med diskmedel och det kan man inte med de olackade.

[Aquelegia]
2012-02-27 22:18
#5

Ville inte säga det rätt ut men ja, det är ju då av hygieniska skäl jag vill ha emalj. Vet ju inte vad som fastnat för smaker i oemaljerade lergrytor. Hört jättebra om le creuset men inte i min prisklassCool

När det kommer till kvalitetsgrytor så vet jag en grej, att man får egentligen inte använda svinto/ hårda svampar att diska med då repar man botten och maten bränner fast lättare, och det blir svårare och svårare att diska. Undvik att bränna kastrullbottnar *bränndrottningen själv som pratar*

DesK
2012-02-28 10:09
#6

Jag slår ett slag för hederliga gjutjärnsgrytor och stekpannor, de är outslitliga och man hittar dem ofta i andrahandsaffärer till en billig peng Glad Sen behöver man ju så klart några kastruller i rostfritt, finns också ofta i andrahandsbutiker, men Ikea har nya till bra pris och kvalitet. Jag fick för många år sen en sauteuse från Demeyere och visst den är bra, men jag märker ingen kvalitetsskillnad på den och mina övriga kastruller. Emaljerad gjutjärn är säkert jättebra, man får ju fler fördelar då Glad Sen var det nån här som köpte en emaljerad stekpanna (kommer inte ihåg vem?) och den lär visst vara bra. Däremot har jag helt ledsant på alla de däringa pannorna med så kallad släpp-lättbeläggning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Aquelegia]
2012-02-28 10:46
#7

#6 Var nog jag med emaljerade stekpannan, min mamma har en sådan. Bästa stekpannan jag vet! Hon har haft den sedan senare tonår och INGA repor, inget fastnar heller något vidare om man inte glömmer värmen på Oskyldig

Ja stekpannor med non-stick börjar jag med ledsna på, kastruller med non-stick är ännu värre, man kan inte använda hårda slevar eller något då förstörs dom på ett ögonblick.

Gjurtjärn ska jag skaffa en gryta och en stekpanna. Köttbullar blir helt enkelt bäst i gjutjärn och grytstek med.

ilsebilse
2012-02-28 12:40
#8

Vi köpte en hackman traktörpanna när vi var i ullared förra året och den är helt underbar, 1000 gånger bättre än ikeas.

dolfen
2012-02-28 17:58
#9

#2 - Ja, den gjutjärnsgrytan har jag sett lite här och där. Själv är jag i nuläget inte riktigt i gjutjärns-"fas". Undra om den finns i blå (om jag någon gång framöver skulle komma in i en sådan "fas").

Tror faktiskt att jag har en liten järngryta i källaren. Enligt Leif Mannerström kan man diska (oemaljerade) gjutjärn.

#3 - Ja, bra gjutjärnspannor ska man visst kunna komma över rätt billigt på loppisar och liknande.

#6 - Det var inte en sån här stekpanna med keramisk beläggning, som jag är lycklig ägare av, du menar!? Jag undrar hur många teflonpannor som den här pannan kan klara av? (Livslängd.)

#8 - Var det en Hackman Matador?

DesK
2012-02-28 18:07
#10

#9 Nu pekar din länk på en Hackman Matador, men jag minns nu att det var bland annat du och jag som snackade om stekpannor med keramisk beläggning Glad #7 i samma tråd nämner du något om din mammas stekpannor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-02-29 13:52
#11

#10 - Tack, DesK, för att du skrev den där tråden. Annars hade jag troligen inte haft någon Matador-panna.

Jag tyckte att det "lät" så bra, det jag läste om den, att jag köpte den. I tråden "Matbilder 3" (#20) steker jag några biffar i den.

Jag gillar att den håller värmen väldigt bra. Om man ska "flippa", det man steker, sänks inte inte värmen i pannan nämnvärt. I de teflonpannor jag använt, sjunker temperaturen rätt omgående.

Jag gillar det fenomenala "glidet".

Något som kanske kan vara negativt för nya pannan är att den är tyngre än de teflonpannor jag använt.

dolfen
2012-02-29 14:00
#12

Fler Matadorer

(Jag antar att alla Matadorer har denna keramiska beläggningen.)

ilsebilse
2012-03-01 00:12
#13

Ja det är nog en matador vi har, en sån här http://www.hackman.fi/web/hackmanwww.nsf/sv/kok_och_stek_matador_delar_traktorpanna_24_cm_med_glaslock

tror jag den ser i alla fall rätt ut på bilden. Helt underbar eller så är det bara för att jag jämför med ikeas stekpannor men jag fullkommligt älskar den, eller tja den är på typ 3:e plats bland köksgrejerna Glad

Annons:
Sophey
2012-03-01 11:03
#14

Jag har haft lite varierande priser pa mina grytor och pannor men helt arligt har de dyra blivit forstorda forst medans de gamla billiga haller hela livet.

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: