Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2848 ggr
dolfen
2012-02-25 17:18

Grapefruktens dag (25/2)

Ja, enligt temadagar.se så är det denna goda fruktens dag idag.

När jag var liten åt jag grapefrukt med socker på. Nu äter jag den helst kylskåpskall och utan socker.

Fast, för en tid sedan fick jag ett infall att testa salt på. Testade även egengjort vaniljsocker. Intressant!

Annons:
DesK
2012-02-25 17:26
#1

Hur smakade grapefrukten med salt på?

Jag äter gärna grapefrukt precis som den är och sen är den jättegod att göra sallad på med avocado, lök och exempelvis ruccola Tungan ute Egengjort vaniljsocker låter jättegott att ha på, sen kan jag rekommendera flytande honung och en sväng under grillelementet i ugnen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-02-25 17:50
#2

#1

Jag tänkte att de som är nyfikna på att testa salt, får göra det förutsättningslöst. (Precis som jag fick.) Glad Därför väntar jag med att skriva hur jag tyckte om smaken.

Men det skulle vara kul om de som vågar Cool testa, sedan skriver sina omdöme.

Honungsgriljerad grapefrukt låter intressant. Glad Undra om det passar att lägga någon klick glass på, eller vid sidan!?

DesK
2012-02-25 19:20
#3

Då gör vi ett upprop här! Glad Testa med salt på grapefrukt och rapportera här i tråden vad ni tycker!

Glass till honingsgriljerad grapefrukt är smaskens Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-02-26 14:38
#4

Grapefrukt är så otroligt gott, som små var jag dock tvungen att häva på mer druvsocker än det var fruktkött. Tungan ute Numera är det naturell som gäller dock beskheten är så god Glad

dolfen
2012-02-26 19:53
#5

(Psst. Tips: Testa rökt flingsalt. Det är skillnad på salt och salt. Själv testade jag vanligt fint salt, flingsalt och rökt flingsalt.) Oskyldig

dolfen
2012-03-15 14:18
#6

Hmm. Nollprocentig uppslutning på uppropet. Kanske trodde ni att jag lurades? Flört

Halv-OT - Grape är ju en citrus. En annan citrus är citron. I detta svtplay-inslag som handlar om citroner, pratar Paul Svensson bland annat om insaltad citron. Cirka 2 minuter in i inslaget.

Tillgängligt till och med 12 Mars 2013.

Annons:
DesK
2012-03-15 14:30
#7

Dolfen nej då, det står på min att testa-lista, men jag har haft fullt upp hemma här och helt enkelt glömt att inhandla grapefrukt Skäms Jag lovar det blir snart test av detta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-03-15 19:44
#8

Jag har köpt flera stycken men varit för lat för att pilla med tesked och kört i juicepressen istället Oskyldig

dolfen
2012-03-16 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 - Om man kör med tesked så funkar en sådan här grape-tesked rätt bra. (Se bild.)

Jag skalar grapen som en apelsin. Skrapar bort det vita och klyftar grapen. Sedan skär jag klyftorna på mitten, vilket skapar en blöt yta där saltet (eller vad man nu vill smaksätta med) kan fästa.

Hur lägger du ner grapen i juicern? Delad med eller utan skal?

Min juicer är fortfarande oskuld. Skäms

[Aquelegia]
2012-03-16 19:57
#10

#9 Skall allt ta och leta upp en sådan sked och hoppas det underlättar.

Jag skalar alltid citrusfrukter blir för skarp smak annars, men det vita låter jag vara kvar för det innehåller pektin som är bra för magen. Sedan är inmatningsröret så pass stort att normalstora äpplen får plats och hela apelsiner (utan skal) stora grapefrukter brukar jag dela på hälften. Viktigt är att alltid ha en "hård" frukt på toppen. Av någon anledning centrifugeras mer saft ur frukterna då. Jag använder min juicer dagligen på helgerna minst 2 gångerOskyldig

dolfen
2012-05-01 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

"Härligt härligt, men (troligen) farligt farligt". (Björn Skifs-låten.)

Ja. Gott är det, men jag kanske inte bör äta detta så ofta, med tanke på saltmängden.

Bild: Delade blodgrape-båtar (vrak(?)), färdiga att doppas i det rökta flingsaltet.

dolfen
2012-06-24 20:15
#12

Har prexis käkat röda halva blodgrapebåtar (se #11)  som jag doppat i rökt flingsalt.

SLURPMUMS!

Anterrabae
2012-06-25 00:19
#13

Jag kan tänka mig att det passar utmärkt och ska prova vid tillfälle. Jag brukar annars inta min grape pressad, med citruspress. Eller delad på mitten och skivad så man kan äta ur den utan allt för mycket pill.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2012-06-26 11:53
#14

Jag har bara glömt denna tråd Skäms Jo jag har testat med både vanligt flingsalt och rökt flingsalt + att jag har gjort en liten sallad av hinnfria klyftor, rödlök och flingsalt - Det är gott! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-06-26 23:30
#15

Ja men just det, sallad.

Mamma brukar göra sallad med grapefrukt, ruccola, rostade pinjenötter, avokado och mango.

den saltas och peppras, och är sjukt god.

Klart det passar med salt. Nu har jag fått hem frukten, så jag ska testa imorrn.Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2012-08-24 21:22
#16

Ett litet "minus" med bland annat grapefrukt är det de säger i programserien "the Dr´s":

"Grapefrukt är jättenyttigt, men den metaboliserar vissa läkemedel.
Det gäller en viss sorts blodtrycksmedicin. Apelsiner kan göra det med. Därför är det viktigt att läsa bipacksedeln"

Metabolism (Wikipedia)

Bipacksedel (Wikipedia)

Anterrabae
2012-08-25 21:58
#17

Det är sant, jag har blivit tillsagd att inte äta grapefrukt tillsammans med vissa reumatikermediciner.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: