Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1141 ggr
penphotography
2012-02-20 16:16

Fisk

Jag älskar fisk men tycker själv att det är supersvårt att variera mig. Det blir ofta samma och då blir det ordentligt tråkigt. Men nu har jag tagit mig i kragen och letat upp (och lagat) olika spännande fiskrecept. Här är mina favoriter så här långt:

Lax med medelhavssås: Skär paprikor i bitar (inte gröna, de blir bittra) och lägg på en ungsform med lite olivolja, salta och peppra. Lägg laxfiléer i portionsbitar ovanpå och baka tills fisken är klar. Mixa creme fraiche, soltorkade tomater i olja (3-6 st), färsk basilika, salt och peppar. Servera med couscous och kalamataoliver.

Asiatiska fiskkakor med het ananassås: (2 port) 300 gram vit fisk (fryst i block går bra), i kruka färsk koriander, ½ chili (finhackad, urkärnad), 3 msk fisksås, 1 ägg, 2 msk kokosgrädde (det tjocka längst upp i en oskakad burk kokosmjölk), 10-12 lättkokta vårlökar. Mixa allt till en slät färs. Forma "biffar" och stek.

Sås: Blanda 1 dl asiatisk chilisås (gärna gul) och 4 dl ananasjuice. Koka tills en tredjedel kvarstår. Servera med jasminris.

Bacon och rosmarinkryddad fiskfilé: Jag lånade Jamie Olivers recept men bytte ut fisken mot gös för det var vad jag hade hemma. Till det gjorde jag mos på ett blomkålshuvud och 4 potatisar som jag kryddade med ett par matskedar riven parmesan och ett par nävar hackad färsk bladpersilja.

Vilket är ditt favoritrecept med fisk?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Annons:
penphotography
2012-02-20 16:18
#1

I morgon ska jag prova detta med resten av gösen (det var en stooor gös Flört). Tänkte prova att göra currypastan själv, eller är det dumt?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Honestyisdead
2012-02-21 15:33
#2

Jag älskar thailänska fiskkakor, så det receptet är verkligen välkommet :)

penphotography
2012-02-21 16:59
#3

Jag med! En favorit helt klart! Det är rätt bra sting i såsen så om barn ska äta kan det var bra att göra en mildare variant vid sidan.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
2012-02-21 17:01
#4

Provade receptet i #1 idag. Sanslöst gott! Väldigt smakrikt men inte starkt. Barnvänligt alltså! Flört

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Upp till toppen
Annons: