Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1476 ggr
LaSadie
2012-02-17 18:23

Lammrecept!

Hej!

Jag har 500 gram lammfärs hemma som jag vill göra nått med. Har kollat på vissa receptsidor men de flesta är smått mysko. Jag vill ha nått mer enkelt så att säga. Typ som färsbiffar.

Så om någon har ett relativt enkelt recept som innehåller vitlök, fetoost och såklart lammfärs Skrattande

Annons:
ettlitetalias
2012-02-18 10:43
#1

Du kan antingen göra en köttfärslimpa på den. Bara göra som en vanlig. Krydda med rosmarin, timjan och vitlöken. Fyll med fetaosten och soltorkade tomater om du har det :)

Eller biffar. Krydda då generöst med mint/mynta och vitlök. Fyll mitten av biffarna med fetaosten.

Eller små köttbullar som du serverar i en baugette eller wrap. Tänk falafel! Igen generöst kryddade med mint/mynta och vitlök och med den smulade fetaosten i bullarna.

LaSadie
2012-02-18 12:56
#2

Låter bra med biffarna, ska man ha svälld ströbröd och så som man för köttbullar eller skippar man det?

ettlitetalias
2012-02-18 17:10
#3

Jag brukar glömma ströbröd. Så här blir det mest bara ägg. Ibland rör jag ner lite (någon matsked eller så) ströbröd om jag kommer ihåg. Andra gånger potatis. Couscous har jag annars kommit på fungerar utmärkt istället för ströbröd också! Smakar mindre "damm" tycker jag Glad

[Aquelegia]
2012-02-19 00:52
#4

Gissa vad jag köpte idag om inte LAMMFÄRS hihi var superbra pris på så nu följer jag denna tråden med, tror jag skall göra kebabspett som påminner om tysk dönerkebab. Annars funderar jag på rosmarinbiffar.

penphotography
2012-02-20 15:34
#5

Jag brukar göra biffar kryddade med spiskummin, vitlök och massor av bladpersilja. Salt och peppar också såklart.

Till det gör jag en sås på turkisk/grekisk yoghurt kryddad med lite citron, ganska mycket örter, brukar ta färsk timjan och bladpersilja. Salt, peppar och lite vitlök.

Kokar bulgur eller couscous och blandar med tomater i delar, fetaost, kalamataoliver, babyspenat, rostade pinjenötter/cashewnötter, gul paprika och gurka. En näve hackad färsk bladpersilja och timjan brukar jag också blanda i, äääälskar örter!
Ibland lyxar jag till det med bitar av grillad halloumiost och lite torkade tranbär och aprikoser.

När jag har iskuber med buljong i frysen så brukar jag lägga ner en sådan i bulguren/couscousen. Blir ytterligare lite fylligare smak.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

[Aquelegia]
2012-02-21 11:18
#6

Igår så gjorde jag lammfärsfyllda portabellosvampar. Kryddade med persilja, oregano och rosmarin. Mycket vitlök såklart, till en ljummen couscoussallad och sambon fick yoghurtdressing med vitlök/ persilja.

Annons:
Upp till toppen
Annons: