Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1890 ggr
dragonstar
2/16/12, 9:43 PM

smoothies

Jag har tänkt börja försöka äta lite smoothies.  Några recept ni gillar? Någon här inne som äter det?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[linneasandberg]
2/16/12, 10:01 PM
#1

kör lite på magkänslan! jag har i alla fall i yoghurt, bär och frukter Glad

inget socker då jag inte tycker det är gott men det får man bestämma själv Glad

jag gillar att ha i blåbär, hallon och jordgubbar och banan alltså lite det man hittar!

dragonstar
2/16/12, 10:56 PM
#2

Jag är tokig i banan så det kommer nog bli någt sådant.

Använder du frysta bär eller färska? Tänkte då på de banan och andra frukter som finns i frysdisk för just smoohie?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Aquelegia]
2/16/12, 11:20 PM
#3

Min bas är alltid banan, sedan är min favorit med äpple, päron, kanel, honung, någon sorts frö och fil (soyghurt för min del)
Såååå otroligt gott!
Annars kan man ha i kiwi, jordgubbar, hallon, mango, druvor, morot, sellerie, fänkål (smakar lite lakrits då) välj och vraka i fruktavdelningen. Brukar bli veckans frukterbjudanden för mig Tungan ute

[linneasandberg]
2/17/12, 9:34 AM
#4

#2 jag använder frysta som jag tinar upp en aning Glad

jizzy
2/17/12, 1:35 PM
#5

Banan är ett måste! Glad Sen kan man ju fylla på med nästan vad som helst, det är kul att experimentera. Och man kan få i en hel del nyttiga saker som man annars inte gillar att äta "rått", samtidigt som det blir väldigt gott…

dragonstar
2/17/12, 1:42 PM
#6

Låter superlätt och gott. Glad

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Elshira
2/17/12, 1:55 PM
#7

Frysta hallon + mild yoghyrt (ev turkisk för lite matigare) + en skvätt mjölk och sedan i med något kryddmått vaniljpulver (inte socker, utan ren torkad vanilj, prisvärt och finns på ica typ).

Det går alltid hem!

Hakuna matata!

dragonstar
2/17/12, 2:05 PM
#8

Gillar tanken på Kanel i det låter supergott.

äter ni detta till frukost?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

jizzy
2/17/12, 2:08 PM
#9

Jag äter det oftast som mellanmål, ibland typ ersättning till lunch om jag inte hinner fixa annat. Och gör man nån dunderdrink med protein i så är det bra efter träning.

dragonstar
2/17/12, 3:56 PM
#10

Protein i. Tänkte jag inte ens på!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

pyromanen
2/17/12, 6:38 PM
#11

Kör enbart bär. Oftast Jordgubbar från frysen,  tinade, inget socker och inget annat heller, bara jordgubbar. Vi odlar dom själv och det är ett sätt att spara sommarens vitaminer och smaker till vintern utan att det måste göras till sylt och liknande sötsaker. Ibland blåbär eller blåbär + hallon = drottningsmoothie. Det händer vi gör smoothie med köpt frukt också, t.ex. om det finns billig mango.  Banan tycker ett av barnen inte om, så det brukar vi inte ha med. Det blir mellanmål/"fruktstund" eller som efterrätt. Tycker inte om att blanda för mycket olika, vill känna varje smak.

dragonstar
2/17/12, 8:34 PM
#12

Sambon och jag ska göra vårat första förök nu. Har banan hallon blåbär Jordgubbar och annat i frysen som eventuellt blandas i.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Aquelegia]
2/18/12, 1:39 PM
#13

Brukade äta det som frukost men jag höll mig inte mätt på det och frukosten har jag först nu förstått skall man äta rikligt med protein för att få igång energin för resterande dagen. Inte konstigt jag blev trött så fort när jag åt så lite kalorier till frukost Skäms Försökte proppa i massa protein och kalorier men det går bara till en viss gräns ju. Så äter det som mellanmål numera, främst efter träning eller när jag jobbar som blodsockerhöjjare mellan frukost/lunch och lunch/middag.
Banan är en bra bas då det är mättande. Yoghurt eller liknande för protein, någon tesked linfrö för en glad mage, något frö för fibrer kanske. Bra när man har stressmage för att hålla magen igång och inte få magsår. Tar med mig det i en proteinshaker och dricker när det är mellanmåldags. Supersmidigt på jobbet!

Annons:
dragonstar
2/18/12, 3:46 PM
#14

Okej Glad

I går vart det vaniljyoghurt, banan och Hallon. Nam nam..

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

penphotography
2/20/12, 3:24 PM
#15

Har ofta banan eller avokado i eftersom det blir lite mera matigt.

Utöver detta jorgubbar, blåbär, hallon, björnbär, mango, papaya, apelsin, juice av morot, rödbeta päron eller äpple (kör i råsaftscentrifugen), rå kakao (pulver eller nibbs), ingefära, nyponpulver, linfrö, sesamfrö, selleri, babyspenat, citron, persika/nektarin/aprikos, ananas, solrosfrö, pumpafrö, nötter, melon, kiwi, fikon.
Inte alla på samma gång… Flört

Samt ofta yoghurt eller mandelmjölk.

Söta kan jag ibland göra med vanlijpulver, alltså pulveriserad vanlijstång, inte vanlijsocker.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

dragonstar
2/20/12, 3:29 PM
#16

Vilka ideer, hemmagjort yogurt, here i come!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

jizzy
2/21/12, 11:25 AM
#17

I Tyskland har de nån sorts "yoghurtaktig" dryck med hela linfrön i och typ mandelmassa/yoghurt-smak. Den är dock lite tjockare i konsistensen, typ som vanlig yoghurt. Jag vet att det låter jättekonstigt, men det var faktiskt väldigt gott. Skrattande Jag ska försöka mig på en hemmagjord sådan, vet bara inte hur jag ska få till mandelsmaken än.

[Aquelegia]
2/21/12, 12:16 PM
#18

Mandelsmaken får du genom att riva en halv bittermandel och här kommer det URVIKTIGA! Eftersom bittermandel innehåller mängder med blåsyra MÅSTE man skålla genom att hälla på 3 matskedar kokande vatten på det rivna.
Tror min faster berättade att bittermandlar numera är förbjudna i tyskland.
Men i alla fall det är bittermandeln som får fram den där fylliga otroligt goda mandelsmaken.
Sedan silar du bort det rivna oh använder vattnet, blir smaken för mild ta då en hel mandel.

jizzy
2/21/12, 12:27 PM
#19

Oj, det visste jag inte! Bra tips, men lite läskigt det här, så nu vet jag inte om jag vågar. Står även att det skapas via linfrö på Wikipedia, så det är ju dubbelt farligt. Tyst

Men det skulle inte förvåna mig om den tyska jag åt hade syntetiska smakämnen i sig.

Häftigt att du är så påläst! Älskar också mandelsmak, det är väldigt speciellt.

[Aquelegia]
2/21/12, 2:07 PM
#20

#19 Inte påläst uppväxt med detTungan ute Bittermandlar var vardagsmat när vi var små och gjorde våra egna marsipangodisar!

Kom på en grej angående smoothies, hade i björnbär en gång men jisses vad jobbigt det var att dricka/äta. Kändes som massa småsten i så det är inte att rekommenderaSkäms

Annons:
jizzy
2/22/12, 11:27 AM
#21

Ja björnbär är ingen höjdare, jag gillar inte hallon heller.

dolfen
12/29/13, 8:24 PM
#22

För några dagar sedan gjorde jag en (som jag tror man kallar för) smoothie. Jag filéade två apelsiner och en blodgrape + en banan. Mixade med stavmixern. Resultatet (av detta pilleri (filéandet)) blev lyckat. :) Jag kan dock tänka mig att de som kräver mer sötma kanske skulle ha haft i en banan till, alternativt tillfört annan sötma.

squat84
12/30/13, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag älskar smoothies och dricker nästan ett glas varje dag, här kommer min favorit =)

2 dl frysta hallon/blåbär

1 pressad apelsin

1 dl naturell yoghurt

0,5 banan

2 msk proteinpulver med vaniljsmak

www.theresekostresa.blogg.se

Upp till toppen
Annons: