Annons:
Etiketterrådtips
Läst 43518 ggr
Imitra
2012-02-14 15:54

Tips på kryddning till fläskfilé..

Hejsan! Tänkte laga lite fläskfilé ikväll och äta det med ugnsbakade rotsaker. Men vad brukar ni krydda filén med, och vad ska jag göra för sås?:)

tar tacksamt emot tips!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Annons:
Chestnut
2012-02-15 09:27
#1

Citronpeppar och timjan gnider du runt om fläskfilen, sen när du steker den (hel eller i skivor) så steker du samtidigt gul lök, pressad vitlök och några tärningar äpple. Sen gör du sås av skyn genom att vispa i lite grädde och en liten skvätt soya.

Med vänliga hälsningar
Chess

Rita-S
2012-02-15 14:32
#2

Jag använder ofta honung och senap tillsammans, tycker det är gott till allt av kött och fisk. Krydda med mejram, gurkemeja och rosmarin tycker jag smakar gott med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Aquelegia]
2012-02-16 14:55
#3

Baconlindad fläskfilé är favoriten här hemma med någon sorts svampsås. 
Annars så kryddar jag det gärna i "grillanda" med paprikapulver, bbq sås eller hickorysalt, svart& vitpeppar,vitlökspulver. äter det gärna med rökig tomatsås, krossad tomat, hockorysalt, rosmarin, vitlök, lök och svartpeppar, mixa och värm.
Till rotmos passar nog dock bättre att rulla i pepparmix (eller olika sorters peppar man har hemma) Sedan gör en sås på skyn och tillsätter lite extra peppar för att få lite skjuts i såsen.

Elshira
2012-02-17 13:49
#4

Min "standardmarinad" som jag brukar göra när ideerna tryter är ganska så god. Jag marinerar i en plastpåse för att spara på ingredienser, och jag har ingen olja i efter som köttet ändå inte suger upp fett :)

Till en fläskfile:

Soya. Brukar ha den koncentredade/starka. Har jag ingen annan vätska i kan jag ha i en liten skvätt vatten (kanske 70% soya 30% vatten). Det ska vara så att man får lite spridning på kryddorna bara när man sluter påsen (ingen luft kvar i påsen).

Ev. lite rödvin (eller rödvinsersättning, fungerar bra det med - finns bland vinäker osv på ica), ½-1 dl eller så.

Är jag inte sugen rödvin så kan en liten skvätt (någon tesked) (rödvins)vinäger vara gott, citron kan fungera om man inte gillar vinäger.

Någon matsked flytande oxsfond.

5-pepparblandning (svart-, vit-, grön-, rosé- och kryddpeppar), ganska så ordentligt (kan inte bli för mycket…)

1 röd lök (gul går bra det med)

Några vitlöksklyftor som jag skivar fint eller eventuellt pressar, typ 1-4 beroende på hur mycket vitlöksmak man vill ha.

Lite timjan kan också vara gott.

Ev ett något lagerblad om man har det hemma.

Har jag tänkt ha en örtsås till kan man slänga på lite oregano, persilja och några andra gröna örter man gillar/har hemma.

Fungerar alltid!

Gör en hemmagjord rödvinssås, vill du komma undan lite alldagligare så är det gott att blanda lite rödvinsersättning och svartvinbärssaft istället (väldigt gott med svartvinbär faktiskt!) med de annars vanliga rödvinskryddorna =) Bara att fräsa lite gul lök, släng på vätskan och på med kryddorna, låt koka en snabbis, sila och red med majzena (eller vad du nu använder). Tar 5 minuter! ^^

Hemmagjord Béa är lättare än vad man tror med, det grångligate är väll att komma ihåg hur mycket det ska vara av varje bara typ. Jag brukar tänka 3 x 50 gram smör, 3 ägg(gulor), 3 matskedar ättika, 7 vitpepparkorn och resten på känn!

Smält 150 gram smör. 
Koka 4 scharlottenlökar eller en medelstor gul lök tilsammans med ca 1-2 dl vatten (så löken får något att sjuda i bara), 3 matskedar vitvinsvinäger, persilja och dragon (någon matsked av varje, eller mindre av dragonen om du inte gillar det). 7 vitpepparkorn till det (har du inte hela pepparkorn kan du ta lite malen vitpeppar och krydda när den är färdig istället, efter smak). Koka tills det är ungefär är en halv dl vätska kvar. Sila.

Sätt vätskan över sjudande vattenbad (helst glas eller metall, har du plast tar det så lång tid för skålen att bli varm även med kokande vatten) och släng ner 3 äggulor. Vispa i lugn takt över hela skålens botten tills det börjar bli lite krämigt.

Häll över smöret lite i taget och vispa (behöver inte vispas frenetiskt, lite lugnt bara).

Smaksätt med salt och släng i lite extra persilja för de grönas skull :)

Ju kallare béan blir ju fastare blir den (förvarar du den i kylen blir den hård, så rumstempererad om du inte vill ha varm).

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: