Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 15213 ggr
[Aquelegia]
2012-02-09 14:19

Glutenfritt/laktosfritt/Lchf Bröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett recept av en väninna som hon hade modifierat lite och jag som äter gluten/laktosfritt blev så glad över detta brödet.
Fluffigt och så gott.
Älskar det mest för jag är tokig i vitt bröd egentligen och det fyller mitt "vitt bröd" behov.
Busenkelt och tar bara en halvtimma att göra!

Receptet är:
Sätt ugnen på 200grader.

1 1/2dl mandelmjöl, funkar även att med finmalda hasselnötter, cashew, pecan med mera.
3msk sesamfrön (går jättebra med vallmofrön också eller hälften/hälften)
2msk fiberhusk
1/2tsk bakpulver
1dl crème fraîche eller sojghurt.
2 ägg
2msk kokosfett (smält) eller smör/margarin.

Blanda samman alla torra ingredienser, blanda sedan i ägg, crème fraîche och kokosfett, rör samman och låt stå i 10min. Dela upp degen i 10-12 bullar och grädda dem i ca 15min i mitten av ugnen.

För min del fick jag det bara till 6 bullar så delar man i 10-12 får man minismå bröd.
Otroligt mättande bröd, åt en bulle till frukost och en smoothie och varit mätt sedan 11, lunchen får allt vänta!

Annons:
ettlitetalias
2012-02-09 22:40
#1

För en som inte bor i Sverige… Vad är fiberhusk? Ser det lite här och var och är nyfiken, men måste ju hitta rätt sak i affären också Tungan ute

[Aquelegia]
2012-02-09 23:31
#2

I innehållsförteckningen står det "ljust indiskt psylliumfröskal, pulveriserat", finns i glutenfritt hyllan i sverige så testa att kika där.

Använde en bulle till hamburgerbröd PERFEKT! Mandelmjöl är att rekommendera för den som inte vill ha bröd som smakar nötter för mandlar är så neutrala i smaken.

Otroligt nöjd med receptet. Så skönt att slippa suget till allt som innehåller glutenTungan ute

Upp till toppen
Annons: