Annons:
Etiketterrådtips
Läst 8759 ggr
Luju
2/2/12, 6:35 PM

Kokosnöt till flingkokos?

Jag har precis lyckats få upp min kokosnöt och tänker nu börja med urgröpningen. Har lagt in kokosnöten i frysen då jag förstått att det ska gå lättare att få ut kokosen då. Men min fråga är, hur gör jag den mjuka kokosen till flingkokos sen?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
DesK
2/2/12, 7:00 PM
#1

Du torkar den på låg värme i micron eller ugnen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Luju
2/2/12, 7:46 PM
#2

Aha okej :) ska jag riva den först? Just nu är den i mindre bitar. Ska jag då riva den i matmäster?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

DesK
2/2/12, 7:49 PM
#3

Beror på hur stora bitar du har nu! Glad För att den ska torka någorlunda jämnt bör ju inte bitarna /flingorna vara för tjocka eller stora, men finrivna behöver de ju inte vara Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Luju
2/2/12, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här stora är bitarna jag har just nu, så tänker att jag kör dem lite punkt-rivning (tror jag det kallas) på matmästern och får dem lite mindre. Eller vad tror du?

:)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

DesK
2/2/12, 8:15 PM
#5

Ja de bör du riva till mindre bitar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2/3/12, 11:42 AM
#6

För att få flingor lite mer som till snacks kan du riva i matberedare med skivan som man skivar potatis med annars får du snarare kokosflingor att ha i bakverk. Torka i ugn på lägsta värme med luckan på glänt, man får stänga av värmen ibland för det blir lätt för varmt. Har man välfungerande element kan man lägga flingorna på en tallrik ovanför dessa med så slipper man kolla så det inte blir för varmt.
Har en kokosnöt hemma men får inte upp den Skäms

Annons:
Luju
2/3/12, 12:09 PM
#7

Får nog testa att göra både bakflingor och snacksflingor :) Tack för tipset!

Jag tänker använda skalet från kokosnöten som gömställe för mina gerbiler, därav varför jag bara öppnat min genom ett litet hål i sidan. Men jag använde delen av hammaren där man drar ut spikar och hamrade på ett och samma ställe, (inte för hårt dock, det är ändå flytande vätska där inne som inte är värd att spillas ut :) ). Sen slog jag tills det yttersta bruna skalet började lossna. Dock inte så hårt så att det blev hår på själva kokosen som är inne i.

När jag fått hålet så stort som jag ville ha den skar jag upp kokosen som var i hålet och dranerade den på kokosmjölken. Ställde in den i frysen ett tag, vet inte om det hjälpte något men såg det på ett youtubeinslag så tänkte det kan inte skada. Sen använda jag en liten kniv för att "skära" ut del för del av kokosen.

Ska skalet sen användas som bo för djur är det bra att koka skalet först för att få bort baciller och otrevligheter :)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

[Aquelegia]
2/3/12, 3:36 PM
#8

#7 Får testa att banka på igen, använde en liten yxa men var så rädd för att hugga migOskyldig
Det är faktiskt kokosmjölken som är det jag vill åt mest, köpte den vid nyår så undra om inte den är dålig nu!
Hihi har djur men mina marsvin får nog inte riktigt platsTungan ute

storost
2/4/12, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det är jätteenkelt att öppna en kokosnöt:

Ta nöten i den ena handen och en tung kniv i den andra. Slå med ryggen av kniven på de "tre punkter" som kokossnöten har. Slå rytmiskt och lagom hårt. Efter några slag knäcker skalen. Sedan vänder du kokosnöten en aning och kör vidare. Jag själv använder en kinesisk "grönsaksyxa". Det går också jättebra med en hammare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Aquelegia]
2/4/12, 11:15 PM
#10

#7 Hur gick det med kokosflingorna? Blev det bra och hur gick du tillväga?

Luju
2/28/12, 12:35 AM
#11

Det gick väldigt bra med kokosflingorna! :) De fick mycket mer smak än de man köper i butiken. Jag rev kokosen till lagom stora flingor i matberedaren. Strö ut flingorna på bakpapper och sen in i ugnen på hm.. ca 80 grader. Låt de vara där tills de är torra nog. En liten förvarning, det kommer att lukta Väldigt sött i hela köket medan du har dem där inne.

Men jag rekommenderar verkligen att göra egna kokosflingor! :)

#8 Jag har gerbiler, passade utmärkt till dem ;)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

[Aquelegia]
2/28/12, 1:50 AM
#12

#11 Vad roligt att det gick så bra! Min kokosnöt hade hunnit torka redan och skalet var oöppningsbart. Som betong!

Upp till toppen
Annons: