Annons:
Etikettmatprat
Läst 5201 ggr
[TrevorS]
1/31/12, 8:52 PM

Krydda ost, hjälp!

Tänkte göra lite olika sorters ost, fetaost och lite tjockare färskost, men vad kan man krydda dem med? Sett recept där man rullat dem i svartpeppar och persilja, men vad mer?

Annons:
putte!
1/31/12, 8:55 PM
#1

vitlök funkar att krydda osten medCool

[Aquelegia]
1/31/12, 9:09 PM
#2

Parikapulver både att krydda med och rulla i, olika färska örter, lökpulver, chilimix, Valnötter. Hm, nu kommer jag inte på merTungan ute

[TrevorS]
1/31/12, 9:09 PM
#3

#1. Ja det stämmer, det är riktigt gott också. Skrattande

Jalking
2/2/12, 11:17 PM
#4

Chiliflakes?

dolfen
2/3/12, 4:32 PM
#5

Röka osten…

(Jag tror att det var den där norska matskribenten som rökte ost.)

[TrevorS]
2/3/12, 5:48 PM
#6

#4. Chiliflakes kan nog bli rätt bra.

#5. Smart, rökt ost kan nog vara gott. Skrattande

Annons:
dolfen
2/3/12, 6:05 PM
#7

Jag hade lite fel i #5.

Det var Camilla Plum som gjorde "Rökost" av avrunnen filmjölk i del 2 i serien "Mat som håller".

(Hon hade lite egenodlad kummin på osten, vilket inte var nödvändigt, sa hon.)

[TrevorS]
2/3/12, 8:28 PM
#8

#7. Räkor lär jag inte ha i dock. Flört Men röka kan jag tänka mig bli gott och hemmaodlad kummin. Rökte hon i ugnen eller i grill?

dolfen
2/4/12, 3:45 PM
#9

#8

Eldplatsen var utomhus och i markplan. De eldade ved tills det blev glöd. Därefter satte de ut tegelstenar som de ställde en djup ugnsplåt på. När plåten blivit varm, la de i träspån.

Sedan tog de tillfälligt bort plåten och lade i osten, som låg på något duk-aktigt, som låg på ett galler.

Som jag uppfattade det, låg den ena gallersidan nere mot plåtbotten, och den andra mot plåtkanten, så den lutade lite och gjorde att det blev luftigt och inte låg plant mot botten, typ.

Sedan lade de över metallfolie och satte tillbaka plåten över glöden i 5 minuter. (Camilla sa: "Överrökt rökost är inte gott". Fast på danska.)

Aha. Du läste "rökost" som "räkost" ? Skrattande Själv gillar jag räkost.

Lite på skämt och lite på riktigt undrar jag om man kan röka råkost? Obestämd Jag menar inte en ost med (rökt?) råka i. Skrattande

[TrevorS]
2/4/12, 8:12 PM
#10

#9. Spännande, väl värt att testa! Jo jag läste det som räkost istället för rökost, fick det till att det var ett annat tips. Fel det kan bli när man läser fort ibland. Skäms

hehe. Flört

storost
2/4/12, 8:20 PM
#11

Det finns alla möjligheter med olika kryddor. Det beror helt enkelt vad du gillar.

Bockshornklöver - det är en speciell smak, men enligt mig smakar det jättebra, men man får ta bara pyttelite.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: