Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 4570 ggr
[Aquelegia]
2012-01-31 19:33

Vegetarisk fredagsmiddag idétorka

På fredag ska det va tjejmiddag och en av mina vänninor är helvegetarian alltså inga levande ting överhuvudtaget.
Quorn har jag tröttnat på, linser och bönor äter hon redan dagligen.

Bara grönsaker är icke bra då hon behöver protein.

Vad finns då att hitta på?
Är helt tom i huvudet.

Annons:
[Momiji]
2012-01-31 19:41
#1

Min favoritmat är att först steka grönsaker(morötter, paprika, babymajs, svamp, vattenkanstanjer och bambuskott) och koka risnudlar. Sen när grönsakerna är stekta och nudlarna kokta så blandar du ner nudlarna i grönsakerna och häller i kokosmjölk och låter det puttra ett tag. Brukar hälla i några skvättar soya också. Det blir jättegott

[Aquelegia]
2012-01-31 19:46
#2

#1 Låter jättegott men bara stekta grönsaker ger inte henne något protein vilket hon behöver. Vill gärna bjuda henne på något hon inte brukar ätaGlad

Praefatio
2012-01-31 20:18
#3

Gratinerade portabellosvampar med örtsmör är väldigt gott och har en härligt köttig konsistens som jag uppskattade väldigt mycket som vegan, tuggigt och gott utan att faktiskt likna kött.

När det kommer till protein så har du ju faktiskt inte så mycket att välja på om du inte vill ge varken linser eller bönor. Visserligen är det mumsigt med nötbiffar så någonting i den stilen kanske? Thaigryta med mycket cashewnötter och grönsaker? Sojaprotein finns ju också men det tycker jag personligen är jätteläbbigt så det skulle inte jag uppskatta.

[Aquelegia]
2012-01-31 21:07
#4

Hittade ett recept på biffar med solrosfrön som lät trevligt skall testa dom imorgon, jag gillar att äta vegetariskt med så kanske blir en helt vegetarisk middag Glad

Praefatio
2012-01-31 21:32
#5

Biffar med solrosfrön lät fräscht och gott, solrosfrön är supergott med sparris (!) så där har du kanske u har ett gott tillbehör, och potatis och någon god varm sås plus sallad. Alternativt kanske tzatziki och sallad? Hmm… Nu blev jag sugen på nötbiffar :)

Ja, gör en helt vegetarisk middag! Det är jättemycket trevligare om alla äter samma, än om någon ska sitta själv och äta en egen rätt.

[Aquelegia]
2012-01-31 21:39
#6

#5 Det var visst hasslnötter i receptet med låter ännu godare då tycker jag, hittade ett annat med kidneybönor och rödbetor annars trevligt för mig att hitta lite alternativ med då jag inte är överförtjust i kött och äter vegetariskt när sambon är bortrestTungan ute

Annons:
FruThea
2012-02-01 11:56
#7

Här kan du kolla in massvis med smaskiga och vegetariska recept! Dock är det på engelska men vi har ju också google translate! :D

Upp till toppen
Annons: