Annons:
Etikettmatprat
Läst 6250 ggr
DesK
1/31/12, 3:35 PM

Salt med eller utan jod

Det populära flingsaltet finns numera i de flesta svenska hem, bara få märken innehåller jod, vilket kan ge problem. Den allvarliga sjukdomen struma kan undvikas om vi får i oss tillräcklig mängd jod och jodberikat salt är en mycket god källa till att vi får i oss tillräckligt med jod.

Mitt enkla tips är att alltid använda joderat salt i matlagning, bakning och konservering. Flingsaltet använder du till att salta på den färdiglagade maten på din tallrik - om det skulle behövas, eller som dekoration och smaksättare på salta bakverk.

Läs mer på dn.se Trendigt flingsalt risk för jodbrist

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loveradio
1/31/12, 3:43 PM
#1

Det är så jag gör :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Honestyisdead
1/31/12, 9:02 PM
#2

Bra tips!

[Tassy]
1/31/12, 9:18 PM
#3

Jag använder alltid salt med jod i maten då mina sköldkörtelvärden är dåliga. Sen har jag flingsalt för smaken sen på tallriken möjligen, enstaka tillfällen.

fridaas
1/31/12, 9:58 PM
#4

Flingsalt är något som aldrig har kommit över våra trösklar, vet inte varför, men har aldrig blivit av.

Här har vi bara "vanligt" salt med jod hemma.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Mairah]
2/1/12, 10:17 AM
#5

Använder alltid salt med jod

[Aquelegia]
2/4/12, 5:08 PM
#6

Jag är för att äta en varierad kost utan tillskott och vill därför påpeka att man måste se helheten med jodberikat salt.

Gillar inte när artiklar är vinklade endast för, då man har svårt att bilda sig en bra uppfattning om hur pass mycket man behöver få i sig och genom vad för annat man kan få i sig jod genom vanliga kosten istället.
Genom salt är det ju svårt att styra hur mycket jod man egentligen får i sig då dom flesta ju äter alldeles för mycket salt. För mycket jod är långt ifrån bra heller.
Havssalt dessutom innehåller naturligt bra med jod som är ett alternativ till jodberikat salt.

Tänker inte leka någon besserwisser men vill gärna påpeka att man bör läsa på om alla aspekter först innan man kan ta ställning, annars är det gärna så att man faller för det som står.

Livsmedelsverket har skrivit en jättebra artikel där det står hur mycket man behöver ha i sig och vad som händer med för mycket/för lite jod. Om nedsatt skörtelfunktion, överkänslighet med mera.
I slutet finns sedan en tabell över livsmedel som har högt till lågt jodinnehåll.

Jod

Annons:
[Tassy]
2/4/12, 5:37 PM
#7

Lagom är bäst Glad

Själv är jag dålig på att få i mig salt alls, har ofta svårt med maten som andra lagar då det smakar som de har tappat i både salt och pepparkvarnen i maten Skäms

[Aquelegia]
2/4/12, 5:44 PM
#8

#7 Det som ofta saknas i "lagom är bäst" är vad som ÄR lagom.
     Därför jag tyckte kompleteringen i och med artikeln från livmedelsverket     var bra att ha för att få ett hum om vad i joddjungeln som är "lagom" Flört

[Tassy]
2/4/12, 6:14 PM
#9

Absolut, jag glömde att skriva att det var en bra artikel. Det är tur man har huvet på skaft SkämsOskyldig

[Aquelegia]
2/4/12, 7:09 PM
#10

Om den är bra eller inte är upp till var och en, jag har inte tagit någon ställning till om det är bra eller dåligt med jod i salt utan låter alla bestämma själva men det är bra att påminna om att allt som går att äta som tillskott redan finns i olika mängder i olika livsmedel.
Dröjde med att länka artikeln för att inte trampa någon på tårna.

DesK
2/4/12, 8:18 PM
#11

Aquelegia mycket bra att du påpekar detta! Glad Jag vet att det finns jod i en hel del livsmedel, men en del människor har svårt att få i sig tillräcklig mängd jod, därför tycker jag det är bra att ta upp det här. Jag har genom åen haft flera bekanta som har drabbats av struma, gemensamt för dessa var att de undvek salt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2/4/12, 11:13 PM
#12

#11 Tyckte det stod så bra i den artikeln på livsmedelsverket verkligen allt som hade med jod att göra, ibland blir man ju lite "ensidigt" informerad av artiklar där det egentligen inte är så informativt.
Jag förstod inte utav första artikeln alla för och nackdelar, vilka saker med jod man behöver vara försiktig med och vilka som är okej att äta. Alger till exempel innehåller jättemycket jod och kan rent utav vara superfarligt.

Förstår att du varnade, för att struma är inte att leka med! Men jag är ju alltid sådär informationsnörd och behöver ta reda på alla aspekter.
Slängde i mig 2 ägg till frukost idag med kaviar bara för jag vet att det innehåller jod och skall absolut tänka mer på att inte missa det i kosten och faktiskt sluta vara livrädd för salt med jod.
Har av någon anledning hört att det skulle vara farligt och därför totalt tagit avstånd. VIlket jag ju inte behöver visade det sig nu tack vare din trådGlad

DesK
2/5/12, 3:47 PM
#13

#12 Det är många som lider av den där saltskräcken, efter alla larmrappoerter angående saltets farlighet. Salt är inte farligt om man håller sig till rimligt intag av det, precis som med så mycket annat Glad

Off topic men ett stort problem är ju att många hel- och halvfabrikat innehåller på tok för mycket salt, likaså en hel del kryddblandningar. Om man vanligen äter mat som man själv har lagat från grunden, då har man ju bra koll på vad maten innehåller och hur mycket salt det är i den Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Mairah]
2/6/12, 7:34 PM
#14

Mycket intressant och klokt ni tar upp här. Glad

Själv käkar jag Herbamare örtsalt. Däri finns jod från alg/havsväxt tror jag om jag inte minns fel.

[Tassy]
2/6/12, 10:26 PM
#15

#14 Japp, i både herbamae och trocomare finns det.

[sakring]
2/10/12, 12:23 PM
#16

Det tog 100 år från det att myndigheterna konstaterat att vi inte fick i oss tillräckligt med jod genom födan här landet till man beslutade att tillsätta jod i salt. Salt var då vår vanligaste konservingsmetod. Numera så har saltet ersatts av andra konserveringsmetoder så man behöver få i sig salt för att få jod.

Elshira
2/10/12, 8:11 PM
#17

Jod behövs och det är viktigt att få i sig, använd alltid joderat salt!

Om man inte köper färdig mat eller äter ute ofta så tror jag nog att många kan få i sig mindre salt än rekomenderat faktiskt. Jag märker detta själv genom att jag får huvudvärk.

Rekomenderat är 5-6 gram vilket är ungefär en tesked. Och om ni tänker på hur lite salt man faktiskt har när man lagar mat hemma (eller jag i alla fall?) så kan man snart inse att man knappast äter för mycket i alla fall.

Glöm inte heller att saltkaret alltid ska vara slutet. Jod är flyktigt och stänger man inte till saltet så försvinner det.

Hakuna matata!

dolfen
2/10/12, 8:33 PM
#18

Jag använder vanligt finsalt (med jod) i den dagliga matlagningen. Flingsalt använder jag exempelvis när jag skär tomater i skivor, kanske har med någon sorts ost (feta, mozarella), drypplar olivolja och strör flingsalt på.

Eller rökt flingsalt på kokt ägg.

Alltså när saltet inte behöver bli upplöst. Lite gott när det knastrar också.

Paul Svensson använder hellre finsalt (fint salt) än flingsalt när han exempelvis gör grytor. (De nämnde inget om jod då.) Han tyckte att flingsalt inte hinner lösa upp sig, liksom.

[Aquelegia]
2/10/12, 9:00 PM
#19

#17 Nu har du missuppfattad lite tror jag för salt är gjort av natrium och salt skall är rekommenderad HÖGSTA intag 5-6gram om dagen alltså inte att man skall äta 5-6 gram om dagen utan högst så mycket.
Jod är en helt annan femma, havssalt innehåller redan naturligt med jod men sedan finns bordssalt med jod då det är det lättaste sättet att få in mer jod i kosten då ju "alla" använder salt i mat.

Det är alltså jod man skall få i sig för att undvika struma.
Endast salt finns ingen nytta med egentligen då det är väldigt koncentrerat (även om det späs ut i maten)
Kroppen behöver däremot natrium särskilt vid fysiskt ansträngning men då är det bättre att äta till exempel sellerie då natriumhalten är perfekt balanserad och nedbrytbart för kroppen.

Elshira
2/10/12, 9:20 PM
#20

#19 Jag är väl medveten om att det är jod man behöver för att inte få struma Flört

Såg nu att det var max rekomenderad dos precis som du sade, tycker det stod lite otydligt på livsmedelsverkets hemsida Skäms Däremot är RDI av natrium 0.5 gram/dag, vilket i alla fall var cirka 1 tesked (1-2 gram koksalt). Och en tesked tycker jag var rätt mycket ändå (det var det jag föreställde mg 5-6 gram att vara).

Om man då äter maxdosen 3 teskedar, eller "så som svenskar "brukar"(???) äta 6 teskedar om dagen. Hur sjutton känner man någon annan smak än salt då Förvånad Jag förstår det är lätt hänt när man käkar typ chips eller färdiga kryddblandningar med mycket salt i (eller andra färdiga produkter att använda i matlagning), men skulle jag nog i alla fall behöva kämpa för att ens lyckas komma upp i 5-6 gram!

Men det är klart, salt är ju som socker, lätt att "vänjas" vid.

Hakuna matata!

Annons:
[sakring]
2/10/12, 10:06 PM
#21

Är det rotselleri eller stjälkselleri? Undrar jag som fått en böjele för just stjälselleri och som knappast äter så mycket ute och som saltar lite.

[Aquelegia]
2/11/12, 10:54 AM
#22

#20 Vad bra att du inte tog det som att jag menade något negativt, var lite orolig för det faktiskt men tänkte bättre jag säger till så inte folk börjar stoppa i sig 6 gram salt och mer hihi, jag vägde 6gram en gång och det var faktiskt mycket men ja, genom chips får man ju lätt i sig mängder med salt. Dock äter jag det inte ofta.
Jisses hoppas inte jag äter 6 teskedar salt om dagenSkäms
Har faktiskt funderat på om jag skall börja köpa salt med jod för övrigt, eller om jag bara ska öka mängden fisk/skaldjur i min kost. Så svårt det blev nu när man läste Tråden ju!

Ja, klart man kan vänja sig lätt vid salt och socker, är ju det man gör med bebisar.Flört

#21 Det är stjälksellerie som innehåller bra med natrium, man känner till och med att den är jättesalt om man äter det utan att ha ätit något salt innanGlad
Har det alltid i mina hemmapressade juicer efter träning för återhämtningen.

Men åter till tråden gott folk se till att äta varierad kost eller om man inte får i sig tillräckligt använda salt med jod,havssalt då det är lättaste sättet att få i sig detGlad

Upp till toppen
Annons: