Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2110 ggr
Loveradio
2012-01-29 20:19

Grönsaker i kylen

Hur ska man förvara dom så dom håller sig fräscha längst? Alltså använda grönsaker eller hur man ska säga. Jag använde gurka till maten och har halva gurkan kvar. Är plastfolie bäst? Eller ska man stoppa den i en plastpåse? Kanske både och? Aliminumfolie? Plastlåda?

Vad är bäst?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
DesK
2012-01-29 20:25
#1

De flesta grönsaker mår bäst i plastpåse, men sen har även temperaturen i kylen betydelse. Lådorna som finns längst ned i de flesta kylskåp är ju vanligen avsedda för just grönsaker Glad Så jag lägger ned våra grönsaker där i plastpåsar eller plastbyttor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-01-29 20:27
#2

Tomater ska man tydligen inte förvara i kylen. Det gör jag. Tog ut några tomater från kylen. De började mögla vid kvistfästet.

Gurka förvarar jag i kylen. Skär sedan bort den "något" torra första skivan. Har inte ens plastfolie.

Loveradio
2012-01-29 20:28
#3

#1 Bara plastpåse? Eller plastfolie också?

Okej :) vill försöka förvara grönsakerna på bästa sätt för annars torkar dom ut så snabbt,

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

DesK
2012-01-29 20:30
#4

Antingen plastfolie eller plastpåse, men exempelvis tomater bör helst förvaras i rumstemperatur Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loveradio
2012-01-29 20:31
#5

#2 Ja alltså det där med tomater har jag hört många olika åsikter om. Jag har mina körsbärstomater i kylen. Vanliga tomater brukar jag lägga på köksbordet så dom får mogna lite, brukar köpa såna som inte är helt mogna.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2012-01-29 20:32
#6

#4 Det är så alltså. Varför inte i kylskåp? :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
DesK
2012-01-29 20:34
#7

Tomater och exempelvis bananer mår inte bra i sån kyla, de blir vattniga och tenderar att ruttna och tappar smaken helt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loveradio
2012-01-29 20:37
#8

#7 Okej då lärde jag mig nåt nytt! Förvånad Ska ta och plocka ut körsbärstomaterna ur kylskåpet.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

dolfen
2012-01-29 20:39
#9

Tomas Tengby sa i ett avsnitt av matserien MAT, hur man förvarar olika grönsaker. Ska försöka hitta det avsnittet. Han sa också troligen att tomater ska man inte förvara i kylskåp.

Till saken hör att jag råkar vara i trotsåldern. Cool

Fick en "tokig" idé. Lät en tomat koka med några ägg. Inga kryddor. Intressant "ny" kokt-tomat-smak.

Loveradio
2012-01-29 20:42
#10

#9 Ja gör gärna det!

Oj spännande Skrattande Smakade det gott?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

dolfen
2012-01-29 20:48
#11

#10 - Ja. Jag tyckte att kokningen plockade fram en smak som man inte får om man käkar en "rå" tomat.

(Lät koka upp, stängde av plattan, lät stå tio minuter (på plattan).)

Loveradio
2012-01-29 20:56
#12

#11 Ugnsstekta tomater har jag ätit, måste smaka ungefär likadant?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Honestyisdead
2012-01-30 17:59
#13

Förvarar de flesta grönsaker i kylen. Gurkan får ligge i den plast den har när jag köper den. Sedan skär jag bara bort den biten längst ut som torkar litet.

Annons:
[Aquelegia]
2012-02-02 00:08
#14

Hittade en otroligt bra artikel som svarar på alla frågor, fick mig en liten smäll på fingrarna för jag bevarar citrusfrukter i rumstemperatur, hade ingen aning om att det gällde svalt/kallt för domFörvånad

I artikeln stå allt förklarat också om hur grönsakerna/frukterna påverkar varandras mognad och vilka som man inte bör hålla ihopGlad
Blir till att skriva ut den och hänga upp på kylskåpet tills jag lärt migTungan ute

Förvaring av frukt och grönt

Upp till toppen
Annons: