Annons:
Etikettsallader
Läst 6962 ggr
[Aquelegia]
1/20/12, 12:02 PM

Era salladstips!

Behöver inte vara udda utan era favoritsallader som ni gärna gör hemma.

Mitt får bli:
Färsk spenat
Machesallat
Selleri
Apelsinsaft
Färskost
Hackade hasselnötter

Blanda spenat, machesallat och skivad selleri med apelsinsaften.
Rulla färskosten till små bollar och rulla i hasselnötterna.
Servera i portioner eller en stor skål till dig själv Färskostbollarna på toppen för annars börjar dom gärna lösa upp sig i bottensaften.
En bra sallad för den som får i sig för lite fosfater (mörkgröna blad)

Annons:
[Tassy]
1/20/12, 1:09 PM
#1

Cesarsallad i all sin enkelhet, mums!

Eller en salladsblandning med tomat och mozarella samt balsamvinäger.

Lyxa till det med ruccola, halloumi, tomat, citron, rostade pinjenötter (hittade receptet på en blogg som finns länkad här på matlust, njutmatsbloggen).

DesK
1/20/12, 1:13 PM
#2

#0 Det låter som en god sallad Glad

En av mina favoriter är:

Några olika krispiga sallatssorter
Tunnt strimlad rättika, gurka, kålrabbi och rödlök
Små hela tomater
Tunnt hyvlad Parmesan eller annan smakrik ost
Hackade valnötter
Salladsdressing gjord av god vinäger och god olivolja + kryddor

Salladsbladen strimlas och blandas med övriga grönsaker, på med den väl avsmakade dresingen och på toppen generöst med ost och valnötter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
1/20/12, 9:54 PM
#3

Jag maste nog saga samma saker som bade Dessan och Tassy!

Medarbetare på matlust

Namiko
1/23/12, 9:40 PM
#4

Min absoluta favorit är

några olika sorters sallad (isberg, ruccola, spenat med mera)
gurka
tomat
rödlök
ost (feta, får eller get)
hemgjorda krutonger
avocado

och en vinägrett till gjord på någon god olja, vitvinsvinäger, eventuellt lite citronsaft och salladskrydda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Honestyisdead
1/24/12, 3:15 PM
#5

Ruccola, rödlök, fetaost, knaperstekt bacon och jalapeños

Anterrabae
1/26/12, 1:19 AM
#6

Som hel måltid väljer jag helst en matig med massa olika grönsaker inkl oliver och fefferoni och bönor eller kikärtor.

Som tillbehör blir det tomatsallad med rödlök och en dressiing på olivolja, äppelcidervinäger, salt och nymalen svartpeppar. Eller en ljummen potatossallad med silverlök i ringar och en senapsvinegrett med dill.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Gunlog
1/29/12, 9:00 PM
#7

Här kommer jag med en konstig sak som hör till grillningen på sommaren:

Isbergssallad

Ruccolasallad

cocktailtomater i halvor

fetaost

jordgubbar

Perfekt till grillat!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Elshira
1/30/12, 5:57 PM
#8

Här hemma är våran favorit ceasarsallad, vi gör dock inte ceasardressingen med fisk utan blir mer en vitlökssås Glad brukar dessutom bara använda helt vanlig isbergssallad, tycker det är godast.

En snabb sallad som alltid är lika god är ruccola, tomat, rödlök och mozarella med pesto och lite salladsdressing (jag brukar blanda den färdiga salladskryddan med olja och vinäger).

Annars har vi en matigare variant vi gör ibland:

Isbergssallad
Rödlök
Tomat
Gurka (när den inte är så dyr)
Mozarella
Avocado
Stekt baccon
Lite solrosfrön

Till det brukar vi röra ihop en egen dressing i stil med rhode island.

Hakuna matata!

penphotography
2/6/12, 2:58 PM
#9

Vinterfavorit: Strimlad vitkål, apelsinbitar och gröna pumpafrön. Supergod dagen efter. Passar mycket bra till stekt lever med gräddsås.

Sommarfavorit: Ljummen tomatsallad. Olika småtomater (olika färger och former skurna i halvor/fjärdedelar), skivad vårlök, bladpersilja och basilika grovt hackad, olivolja och sherryvinäger, salt.
Choritzo av bra kvalité (inte scans grillchoritzo utan en fastare mer smakrik sort som man köper i delikatessdisken) i munsbitar. Skivad vitlöksklyfta. Fräs choritzon i olivolja tills den börjar få färg, lägg i vitlöksskivorna. Precis när den första färgen kommer på vitlöken, slå på några matskedar sherryvinäger.
Häll över tomaterna och rör om.
Supergott till grillat, pasta eller bara som den är med en bit bröd och ett glas vin.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

[Aquelegia]
2/6/12, 11:05 PM
#10

#9 Vilka toppenrecept, verkligen annorlunda men med "vanliga" ingredienser i ny tappning. Alltid välkommet med lättgjorda recept.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Khadidja
2/10/12, 12:46 PM
#13

Jag brukar göra sallad med jordgubbar, bladspinat, valnötter, rödlök och fetaost - gärna med någon fräsch men ändå lite sötare dressing.

Annars mixar jag gärna i allt jag har - älskar t.ex. kombinationen av majs och fetaost, gärna med pasta och cashewnötter. Sen äter jag inte rött kött så brukar "klippa i kalkonskivor" från kalkonpålägg :)

Sen citronpeppar, citronpeppar passar till allt :D

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Annons:
Anterrabae
3/4/12, 11:12 PM
#14

en annan jättegod sallad är med vattenmelon, svarta oliver och fetaost. Svartpeppar och god olja på.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
3/4/12, 11:20 PM
#15

#14 Den har jag velat testa länge men fegat urTungan ute Skall försöka hitta en riktigt krämig get eller fårost. Svarta oliverna är det kalamte då eller färgade gröna man skall använda?

Anterrabae
3/4/12, 11:25 PM
#16

kalamata, de är godast. Eller den andra sorten som är mindre. Kommer inte ihåg namnet. de har lite intensivare smak. Soltorkade svarta är goda också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
3/4/12, 11:33 PM
#17

#16 Bra, det är nämligen dom oliverna jag gillar. Jag har länge velat köpa vattenmelon men är det inte sommar så är dom lite tafatt i smaken. Perfekt att piffa till dom lite i en sallad.

Anterrabae
3/4/12, 11:59 PM
#18

Japp jag håller helt med.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

League
3/5/12, 12:23 PM
#19

Grill/picnic-sallad på mitt eget lilla vis:

Majs

Kidneybönor

Baby-spenat

Paprika

Gurka

Purjolök

Tomat (gärna plommon- eller coktail-tomater)

Allt delas i lagom stora bitar, tomaterna på mitten. Gurka o paprika i 1-2 cm2 bitar och så skär jag purjolöken i ringar.

Dressing: en mosad Avokado, ett par matskedar turkisk yoghurt, saften från en halv citron plus salt och peppar. Var inte rädd att ta i lite med pepparn, tillsätt gärna chili-krydda med.

Gör sig väldigt bra ihop med grillat, men om jag bara ska äta sallad har jag i bacon eller ägg ochså.

penphotography
3/13/12, 9:31 AM
#20

Senaste favoriten:

Morot- och fänkålsallad med apelsin. Skala morötterna och gör sedan tunna remsor med hjälp av potatisskalaren av morötterna. Skiva fänkål fint (ungefär halva mängden av morötterna). Tillsätt apelsin i bitar (gärna utan "skinnet"). Pressa över ca en matsked apelsinjuice och olivolja. Tillsätt grovhackad bladpersilja eller annan ört.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Annons:
fridaas
3/13/12, 1:00 PM
#21

Vi brukar göra sallad på: Isbergsallat, babyspenat, ruccola, majs, gurka, tomat, rödlök, purjolök, fetaost, kyckling, stekt bacon och vitlökskrutonger

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[sakring]
3/14/12, 9:44 PM
#22

När vi hade hus i Spanien under 13 år så brukade vi köpa färskost i bit, saltad eller osaltad och gjord på fårmjölk eller komjölk. Denna var inte syrad.

Den använde vi i sallad tillsammans med avocado, kokt ägg, tomater, gurka och någon form av sallad. Mycket god och myckte mättande.

Anterrabae
3/18/12, 8:48 PM
#23

En annan favorit är coleslaw, med touch av senap, gjord på vitkål, morot och surkål. Gärna med lök i också. Och så någon god majjo. Perfekt tillbehör till grillat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Namiko
3/19/12, 8:11 PM
#24

Gjorde en riktigt god sallad idag med tomat, avocado, lök (jag hade gul men det hade passat bättre med röd), basilika, salt, vinäger, olja och vitlök.

Skulle gärna ändra lite på den och använda rödlök och färsk basilika istället för torkad men det blev gott ändå.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

DesK
3/19/12, 8:19 PM
#25

Idag gjorde jag en sallad på kokta rödbetor, rödlök, vitlök,örtsalt,peppar, äppelcidervinäger, olivolja och på tallriken lite fetaost

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Praefatio
3/19/12, 8:22 PM
#26

Jag gillar att bygga upp mina sallader såhär:

  • Någon eller hellre några former av blad - sällan isberg, gärna bladspenat, ruccola, maché, mangold etcetera
  • Någon form av extra grönsak, gärna paprika
  • Avocado
  • En eller flera sorters frukt, gärna citrus, syrligt äpple eller jordgubbar
  • Någon form av ost, feta, halloumi eller getost till exempel.
  • Någon form av frön eller nötter

Jag tycker absolut bäst om en enkel vinägrett till, min favoritvinäger är den som är gjord på champagne och som man hittar i välsorterade mataffärer. Balsamico är också väldigt gott. Tycker rent generellt att man ska unna sig en god vinäger och en god olivolja, det gör sån väldig skillnad. Lite salt och lite grovmalen peppar till så är man i hamn!

[Aquelegia]
11/7/12, 10:35 PM
#27

En riktig vitaminkick såhär i vintermörkret är persiljesallad, eget recept!

2 STORA nävar grovhackad persilja
1 tesked sambal oelek
1/8 dels röd paprika finhackad
1/4 dels rödlök finhackad
1 vitlöksklyfta pressad
1 matsked äppelcidervinäger
salt
Citronjuice av 1/2 citron
2matskedar kallpressad olja

Blanda väl och låt stå några timmar i rumstemperatur, i kylen "marineras" den inte lika gott.
Äts med fördel som tillbehör till både husman och medelhavsmat, eller istället för potatis/ris och dylikt.

Annons:
[Aquelegia]
11/7/12, 10:37 PM
#28

Eller marinerad chinakålsallad:

Chinakålsallad
apelsin mixat med tomat, vitlök, ingefära och salt.
Hälls på den grovhackade chinakålen. Låt marinera i kylen någon timme. Ej god att äta dagen efter då chinakålen tappar i onsistens och tappar smak i "dressingen"

Anterrabae
11/15/12, 9:48 AM
#29

Som jag skrivit ovan så gillar jag tabbouleh, och det går utmärkt att skippa bulguren! Då blir det en supergod persiljesallad. Lika delar finhackad persilja, tomater och gurka. Dressa med olivolja, pressad citron, salt och svartpeppar. Man varierar den med rå lök och/eller pressad vitlök. Man kan byta bulgur mot ris eller quinoa eller bovete eller hirs. Om man vill ha en matigare variant, och inte vill ha vete.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: