Annons:
Etiketterrådtips
Läst 10806 ggr
[Aquelegia]
1/18/12, 8:47 PM

Potatisgratäng

Använder du fast eller mjölig potatis?
Hälften mjölk, hälften grädde?
bara grädde?
Med eller utan lök/vitlök?
Krämig eller fastare konsistens på gratängen?

Ja hur gör du din gratäng?

Är helt vilse varje gång jag skall försöka mig på denna maträtt.
Alltid lika osäker på vad som "gäller"

Annons:
DesK
1/18/12, 8:57 PM
#1

Jag använder fast potatis och slivar den rätt tunnt, strimlar mycket gul lök och varvar potatis, kryddor, lök, vitlök och riven ost, sen på med ispgrädde och in i ugnen tills den är färdig - det vill säga potatisen ska vara mjuk. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
1/18/12, 9:00 PM
#2

#1 Sitter nämligen och ska laga gratäng nu och blev allmänt nyfiken då jag testat alla varianter. Ska testa med fast potatis och ha osten i gratängen!

Honestyisdead
1/18/12, 9:00 PM
#3

Fast potatis, medeltjocka skivor
Grädde (ibland lite buljong också)
Lök
Vitlök
Muskotnöt
Salt och peppar
Lite ost på toppen

DesK
1/18/12, 9:01 PM
#4

Ost ska det vara i varje lager och så klart på toppen Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
1/19/12, 6:22 PM
#5

jag gör som DesK Tungan ute

[Aquelegia]
1/19/12, 8:20 PM
#6

Gjorde helt emot allt igår Skäms
Gjorde med mjölig potatis, rev lök på finaste för lökbitar uppskattas inte här hemma.
Vitlök, svartpeppar, timjan.
Grädde/mjölk med ost på toppen bara för hade inte tillräckligt hemma annars.

Det blev SÅ GOTT! Godaste gratängen jag gjort hittills. Nu vet jag varför det aldrig blev sådär krämig innan som jag och sambon gillar, jag använde alltid fast potatis. Vi gillar geggig gratängOskyldig
Kunde tyvärr inte äta så mycket fick jätteont i magen men gott var detTungan ute

Annons:
[Mairah]
1/21/12, 7:48 PM
#7

Jag fullständigt älskar gratänger. Skrattande

Brukar också ta fast eller mjölig potatis också, lök, vitlök örtsalt, och som grödde har jag IMat, havregrädde,

Ibland så skivar jag även i morötter i potatisgratängen och det blir också gott.

(Undviker osten tyvärr eftersom jag vill undvika mjölkprodukter så mycket som möjligt. Fast jag saknar ost , så ibland fuskar jag Flört)

Mums mums Glad

SaraC
1/21/12, 8:09 PM
#8

Jag tar den potatis vi har hemma. Använder oftast matlagningsgrädde och då är det bara det jag använder, ingen mjölk. Ibland kan det bli vanlig grädde och då tar jag bara det. Grädde ska alltid på mellan lagren, tycker jag. Bara salt och svartpeppar. Gul lök, aldrig vitlök då jag inte tycker det passar i potatisgratäng av någon anledning (älskar vitlök överallt i princip annars).

Jag skivar potatis och lök i en sådan där gammal herderlig skivare (vet ej vad det egentligen heter, men en sådan där man kan byta ut skivorna och vevar), varvar sedan potatis, lök, grädde och kryddor tills formen är full. Avslutar med lite riven ost om vi har det hemma, det är inte nödvändigt. Sedan får den stå inne tills den är klar, jag vill inte ha bränt ovanpå så jag brukar lägga på lite folie när den börjar ta lite färg.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
1/21/12, 8:14 PM
#9

#7 Vad härligt att gratängen blev så lyckad! Glad

#8 Man kan göra gratäng på bara morötter, det är också gott! Tungan ute

#9 Den däringa nojängen brukar jag kalla för månlandare Glad men den har säkert ett finare namn. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
1/21/12, 8:15 PM
#10

#9 Hihi, månlandare? Varför? Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
1/21/12, 8:23 PM
#11

Utseendet - Så här såg min ut som jag hade, men den var orange Glad Tyvärr har den rymt vid nån flytt Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
1/21/12, 8:25 PM
#12

#11 Hihi, ja nu förstår jag! Det kopplade inte alls först. Ja, jag har en gammal och den ser också ungefär ut så där, den på bilden ser lite modernare ut. Tråkigt att din är borta, de är väldigt bra tycker jag! De brukar dock vara lätta att komma över billigt på loppisar, Blocket, auktioner, Tradera.. Och finns även på Claes Ohlsson i "nytappning" såg jag nu sist jag var där!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
1/21/12, 8:30 PM
#13

Ja just det andrahandsmarknaden ska man ju inte förakta Glad Clas Ohlson har mycket bra och man måste ju handla lokalt Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
SaraC
1/21/12, 8:33 PM
#14

#13 Nej, verkligen inte. Oj, vad mycket roligt, bra och fint jag hittat begagnat! Hihi, ja handla lokalt är ju viktigt!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
1/21/12, 8:39 PM
#15

#14 Samma här! Det ä närmast undantagsvis som jag har köpt något helt nytt till hushållet Glad

Ursäka att det blev utanför ämnet, nu återgår vi till potatisgratänger. Hur tillagar ni era favoritpotatisgratänger?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring]
1/22/12, 11:36 AM
#16

Själv använder jag fast potatis till gratängen som jag skivar med "månlandare". Men sedan kokar jag den helst i mjölk men det  går med vatten också.

Sedan lägger jag det i en form med svartpeppar, salt, hackad lök och gärna några klickar gorgonzola. Fyller på med vispgrädde och sedan rikligt med riven ost överst.

[Aquelegia]
1/22/12, 8:41 PM
#17

#16 Vilket bra tips med gorgonzolaSkrattande

[Mairah]
1/23/12, 2:02 PM
#18

# 11 Ha ha, "månlandare" - den var bra! Skrattande En sån var det väldigt länge sedan jag såg. Har också haft en "månlanadare" för länge sedan .

Nuförtiden skivar jag potatisen för hand.

[Tassy]
1/23/12, 2:26 PM
#19

Man får till och med fram rätt sak om man googlar på månlandare, bland nasas alla mojänger Cool

[Aquelegia]
5/14/13, 5:18 PM
#20

Förra veckan gjorde jag gratäng igen. Då det var parmiddag förberedde jag gratängen genom att koka den. Sicken smart sak! Blir klar på nolltid och lätt att smaka upp innan den skjutsas in i ugnen, jag tar nämligen ALLTID för lite salt och vitlök😃
Testade att ha i färsk vitlök men jag har en tendens att få till "svavelsmak" med färsk vitlök.
Så mina bästa vänner till gratäng är numera vitlöks/lökpulver. Som jag skall försöka mig på att göra själv i framtiden. Gillar den torkde smaken då det blir en tydlig men inte så skarp smak av lök.
Har också upptäckt att jag föredrar tjocka skivor. Känns mastigare då och mättar fortare. Med tunna skivor blir det lite för mosigt.

Har fortfarande inte testat med gorgonzolan men har en rejäl brieost som säkert vill trängas med gratäng!

Annons:
[Tassy]
5/14/13, 9:03 PM
#21

I Per Morbergs kokbok (husman) så finns en potatisgratäng till en lammstek där, den var banne mig himlen i en liten form!

http://www.recept.nu/per-morberg/varmratter/kott/lammstek-med-potatisgratang/

Intehärutandär
5/14/13, 9:09 PM
#22

Använder mjölig till gratäng, fast till frestelse.

Skivar alltid tunna skivor för hand (med kniv). Fyller halva formen, saltar och har vitpeppar. Sedan fyllning, t ex ost, lök, korv, kaviar. På med resten av potatisen, salt och vitpeppar och vispgrädde så det täcker. 45-50 min senare, så är den klar. 

Använde aldrig mandolin, assistent och liknande, för då snor de för mycket stärkelse och den blir inte lika krämig.

Då jag gör frestelse så skär jag stavar av potatis, morot, lök, palsternacka. Blandar runt med persilja. Och varvar med salt och vitpeppar. Blandar pressad vitlök i grädden och häller på.

Honestyisdead
5/14/13, 9:48 PM
#23

#22 En bra mandolin skär ju lika fint som en kniv, så inte förlorar du något på det.

Intehärutandär
5/14/13, 10:04 PM
#24

#23 Det är min upplevelse de senaste 25 åren, och det går ju lika snabbt med en kniv - så varför smutsa ner mer disk i onödan. 🙂

En svärmor la alltid potatisen i vatten, ve och förbannelse.

Honestyisdead
5/14/13, 10:09 PM
#25

Nja, jag skär då inte jämna skivor för hand lika bra eller snabbt som med en mandolin 😃Fast det blir för hand för tillfället eftersom min mandolin gick sönder. Märker dock ingen skillnad i smak eller konsistens.

Sofy
5/15/13, 2:00 PM
#26

Jag tar den potatis vi har hemma sedan blandar jag vispgrädde med kryddor och lite ost och riven vitlök och så blandar jag finskuren lök och potatis, häller över gräddblandningen och blandar lite och sedan lite ost på toppen. Godaste och enklaste gratäng jag ätit och gjort.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

bamse6311
5/15/13, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Använder också mandolinen när jag skivar potatis till gratäng.
Den är ju dessutom väldigt lätt att rengöra.

Angående "månlandaren" så hade jag och min dåvarande också en sådan en gång i tiden och originalnamnet var "Moulin Jansson".
Den ingick i sortimentet hos ett företag som heter Moulinex och troligen så blev då namnet Moulin Jansson en blandning mellan Moulinex och en Svensk Janssons.

Angående tillagning så gör jag ungefär som de flesta andra här på den tråden men jag har även purjolök.

På bifogad bild ser man en Moulin Jansson från den tiden, har sett att den nu finns i andra färger men den här färgen var den enda som den då fanns i.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
MonicaLagerquist
11/1/19, 7:46 PM
#28
Potatisgratäng 4 portioner
Ev. smaksättning
  • 1. Värm ugnen till 175 grader.

  • 2. Skala och skiva potatisen tunt, gärna i matberedare.

  • 3. Pressa vitlöksklyftorna och fräs dem i olivolja i en stor kastrull, utan att de tar färg. Häll på mjölk och grädde och låt koka upp.

  • 4. Lägg i potatisen och koka tills gräddmjölken blivit tjock. Det blir den för att stärkelsen dras ur. Rör hela tiden så att det inte bränns vid.

  • 5. Salta och peppra. Rör eventuellt ned smulad chèvre eller riven parmesanost.

  • 6. Häll allt i en smord, ugnssäker form. Strö över riven ost.

  • 7. Gratinera i ca 40 minuter. Känn med en provsticka att gratängen är klar. Lägg eventuellt över folie mot slutet så att den inte bränns.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: