Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2428 ggr
[Tassy]
1/12/12, 11:15 PM

Skötsel av grill

När jag läste grilltråden så blev jag själv sugen och började skrubba i ordning grillen ifrån allt sot och skräp, så kom jag på, undrar om det bara är jag som är knäpp nog att diska hela klotgrillen? Tyst

Hur gör ni andra med era grillar? Hur sköter ni om dem?

Enligt min erfarenhet så verkar det vara vanligt att bara skapa iväg askan och skura grillgallret, medan man står och spritar för fullt i köket för det ska vara kliniskt rent.. Så hur ser det ut egentligen ute bland grillfolket?

Hur vårdar du din grill?

Vad är det för typ av grill?
(engångsgrillar gills inte Cool)

Annons:
dolfen
1/13/12, 6:12 PM
#1

Jag la alltid dubbelvikt aluminiumfolie i min "öppna" klotgrill. När man grillat klart var det bara att låta grillaskan att svalna innan jag vek ihop det som ett "paket".

Varför skrubba grillkolsbehållaren när jag inte måste?

Jag är inte lat. Jag är "arbetsminskningsprioriteringsvillig"! Flört Cool

[Tassy]
1/13/12, 6:38 PM
#2

#1 Smart där Dolfen Skrattande

DesK
1/13/12, 7:50 PM
#3

Ha ha Dolfen - "arbetsminskningsprioriteringsvillig" Är nog årets ord! Skrattande

Klotgrillens bottenbehållare gör vi inte ren särskilt ofta, men galler och lock rengörs regelbundet, men vi använder aldrig sånn där sprej annat än på själva spishällen i köket, för övrigt är det vanligt diskmedel och såpa som gäller. I öppna spisen på altanen grillar vi också ibland och det är samma där galler rengörs inför varje grillning med vatten och såpa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sweli
1/18/12, 12:07 PM
#4

Jag har en Argentinsk murad grill som inte behöver så mycket skötsel.

Jag brukar inte göra något efter grillning mer än borsta lite lätt när den har svalnat.

Sedan när jag ska grilla nästa gång sätter jag igång grillen och när den är varm borstar jag lite lätt igen.

Så har vi gjort i åratal i Argentina och alla överlever.

Elden dödar alla bakterier så det är inga problem.

Ibland kan man ta med tidningspapper och rensa när den har svalnat något.

Det som är bra med det är att fettet är kvar på grillen och då fastnar inte köttet på gallret. Skrattande

Vi använder aldrig diskmedel till grillarna eller något annat än varmt vatten om det behövs.

[Aquelegia]
1/20/12, 3:37 PM
#5

Lite OT men grillgallret ifrån ugnen har jag bråkat med många gånger, nu fyllde jag en ugnsplåt med hett vatten och la gallret däri några timmar, sedan tog jag mig ork att börja skrubba och VIPS lossnade allt bara av sig självt nästan, Det blev skinande rent utan ens diskmedel.

Snacka om förvåning!

dolfen
1/20/12, 4:58 PM
#6

Ja. Det är arbetsminimeringsprioriteringskompatibelt att låta en vattenlösning göra jobbet.

Jag brukar exempelvis spraya spisen och sedan göra något roligt en tid. Sedan går det "vips-lätt" bort. Cool

Annons:
DesK
1/20/12, 5:34 PM
#7

OT Dolfen jag gillar dina långa ordkompositioner Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
1/20/12, 5:46 PM
#8

OT

Tack, DesK. Glad

Den i #1 var version 3. Den i #6 var version 5.

Upp till toppen
Annons: