Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2746 ggr
Bregotta
12/29/11, 10:44 PM

Förrätt på nyår?

Vi brukar vara några som firar nyår tillsammans i år blir vi 4 par.

Vi brukar köra knytvarianten att någon fixar drinktilltugg, någon förrätten, någon varmrätten och sista paret fixar efterätt.

I år faller det på vår lott att fixa förrätten, Jag vet att det blir helgrillad oxfilé till huvudrätt och vit chokladmousse till efterrätt.

Har någon ett jättebra tips på förrätt? Som går att förbereda, är lätt att ta med och passar till ovanstående meny? Gör inget om det är lite jobb med tillredningen.

Jag har letat rätt mycket på olika receptsiter men har svårt att bestämma mig. Vill ha tips på något väl prövat, helst klockrent, jättegott!

Tacksam för alla tips!

Annons:
MaMaMade
12/29/11, 11:45 PM
#1

Får genast upp kräftstjärt med buljong - salt o rik (mycket dill) ska det vara! Häll buljongen i ett litet glas (snapsglas), trä upp en kräftstjärt på nåt passande o lägg över kanten/häng kräftstjärten över glasets kant. Ett litet vitlöksbröd till o en liten sallad.

Varför? Jo, det är en lätt förrätt som ändå väcker matlusten, om man nu gillar skaldjur. Det känns som om man inte behöver särskilt mycket om man ska äta kött (o potatis?) samt en efterrätt med choklad i, efteråt. Ett glas skumpa till såklart! Tungan ute

[Aquelegia]
12/30/11, 12:38 AM
#2

Ostkorgar
Har gjort denna förrätten 2 gånger och fått mycket uppskattning, den är dock lite pillrig att göra då det tar lite tid att göra korgarna (funkar med all sorts hårdare ost)

Det går att fylla med valfria fyllningar, lite torrare fyllning är att föredra, jag gjorde med tomathack och kräftstjärtar en gång och det löste upp hela bottnen Skäms

Bregotta
12/31/11, 8:10 AM
#3

Tack för två bra tips! Bra och lite annorlunda! Det gillar jag.

Jag lutar mot att göra ostkorgarna! Spännande att se om jag får till korgar…

Tack och Gott Nytt År alla!

Upp till toppen
Annons: