Annons:
Etikettmatprat
Läst 2242 ggr
DesK
2011-12-28 14:41

Pris på saffran och tillsatser i kryddor

Priset på saffran höjdes rejält iår, på grund av dålig skörd i Iran och tillgången på saffran har till och med delvis varit dålig i våra butiker. Exempelvis tog saffranet helt slut cirka en vecka före jul i min vanliga butik. Ärets pris på saffran ligger mellan 32 och 35 kronor för 1/2 gram. När jag var där dagen före julafton fann jag att de nu sålde ett helt gram saffran för 29.95!  Jag frågade hur detta kunde vara möjligt och fick till svar att det berodde på att det är en lokal återförsäljare. Den lokala återförsäljaren ifråga är Junis kryddor, som ofta säljer på marknader med mera. Jag besökte dem tidigare iår och upptäckte då att de använder väldans mycket tillsatser, särskilt smakförstärkaren glutamat och jag frågade dem varför de gör så. Svaret var: "Annars smakar kryddorna ingenting"! Nu tog jag kontakt med Mats-Eric Nilsson - Äkta Vara och frågade honom vad han anser om detta. Han svarade: "Att kryddorna de säljer inte skulle smaka något, om de inte innehöll smakförstärkare, är ett svar, som förmodligen, ger en inblick i vilka dåliga råvaror de vanligtvis använder. Saffranet kan förstås vara saffran av sämre kvalitet."
Intressant att notera är att Junis kryddor på såväl sin hemsida som i sina marknadsstånd gör stor affär av saltets farlighet, men tillsatserna verkar de inte tycka är så vidare farliga.

I samband med en marknad i somras träffade jag på en annan kryddförsäljare - KryddJohan och frågade dem hur de ser på detta med tillsatser. Svaret var: "Vi jobbar aktivt med att ta fram ett sortiment med kryddor och kryddblandningar utan tillsatser"

recepthjälpen.se kan du läsa mer om saffran.

dn.se Insidan och på Äkta Vara kan du läsa om Mats-Eric Nilsson och hans arbete för att vi ska få bra mat utan onödiga tillsatser.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MaMaMade
2011-12-28 17:17
#1

Heja Mats-Eric! Kyss

DesK
2011-12-29 11:05
#2

Ja Mats-Eric och de andra på Äkta Vara har gjort ett fantastiskt bra jobb Glad Ni vet väl om att man kan bli medlem i Äkta Vara Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2012-01-06 02:11
#3

Tack för det!

Känner igen dessa namn både från butiker och marknader häromkring, har dock aldrig handlat från någon av dem. Nu vet jag vem jag ska gå till på nästa marknad Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bjornen
2012-01-07 10:09
#4

Det är stor skillnad på kvaliten på saffran. Till största delen beror det på hur man rensar saffranskrokusens blommor. Saffran i lös vikt kan till och med innehålla hela blommor istället mörk bara blommans märke.

yvonnel
2012-01-12 00:37
#5

Jag köpte torkade kryddor på en invandrarbutik i V:a Frölunda, Opaltorget. Dessa kryddor kostade 30 kr för en jättepåse frächa fina bladkryddor med mycket ren och fin smak. Dragon, koriander och dill. Det är ett Malmö-företag också invandrade-specialiteter som det kom ifrån.

dolfen
2012-01-12 17:32
#6

Hur blir det med priset på saffran, när de nu har pratat om att öka sanktionerna mot Iran?

Kommer det även att gälla saffran?

Annons:
DesK
2012-01-12 17:53
#7

Dolfen sannolikt ja!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: