Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 6116 ggr
MaMaMade
2011-12-20 23:38

Mincemeat - vad är det?

Tittar på Jamie Oliver o har lite problem med en del ingredienser.

Blannat annat suet som ska vara i mincemeat. Nån som vet vad det är? Tror inte att jag kan få tag på färdig mincemeat i vårt lilla samhället, så jag tänkte göra eget.

Annons:
Joppo
2011-12-20 23:41
#1

Minced meat betyder köttfärs. Lycka till med matlagningen.

Zadeira
2011-12-20 23:43
#2

#1, Minced Meat och mincemeat är inte samma sak, är lite osäker på vilket av det som TS menar.

MaMaMade
2011-12-20 23:46
#3

Ja *jag* menar i alla fall "inläggningen" (eller vad man ska kalla det) av olika sorters frukter o bär + kryddor i sprit. Men vad 17 är just "suet"?

Zadeira
2011-12-20 23:51
#4

"Suet is the solid hard white fat found around the kidneys and loins of beef". Fick det översatt som Talg med google translate, men tror inte det stämmer riktigt. Det borde gå att få tag i hos nån slaktare/välsorterad köttbutik om man frågar.

MaMaMade
2011-12-21 00:00
#5

Hum, fett - borde gå lika bra med cocosfett då, enligt min hjärna.

Sophey
2011-12-21 07:48
#6

Jag antar att du menar beef suet? Det ar i alla fall koagulerat fett en ganska enkel forklaring ar det vita fettet som vi har i talgbollar och liknande.

Medarbetare på matlust

Annons:
mooonlight
2011-12-21 07:54
#7

Njurtalg kallas det. Glad

WinterPrince
2011-12-21 08:46
#8

Talg. Men det går alldeles utmärkt att göra utan talg.

Blev förtjust i Mince Pies när jag bodde i Storbrittanien och har gjort egna ett par gånger.

Ska man vara ordentlig så ska man redan i början av hösten göra sin mincemeat för att ta vara på sin frukt.

Det brukar vara vinbär i, men det brukar vara svårt att hitta när man på vintern kommer på att man behöver mincemeat.

Sultanas har jag också haft svårt att hitta så har bytt ut det mot vanliga russin.

Jag brukar koka äpplet och en citron.

Sen på med farinsocker och spriten. Kryddar med kanel och lite muskot.

Lägger allt i en påse och låter dra över natten/någon dag.

Det är en väldigt speciell smak, antingen gillar man dom, eller inte.

MaMaMade
2011-12-21 09:00
#9

Nigella har ett recept med tranbär i - då jag har en fallenhet för att blanda flera olika recept blir det nog en "himla röra" sas. Skrattande

Tänkte mig; äpple, svarta vinbär (har i frysen, funkar det?) tranbär, eller kanske lingon (från frysen), russin o kanske lite annan torkad frukt; dadlar, aprikoser.

Om man som Jamie O använder smördeg torde man inte behöva fettet i fruktröran, känns som om det kan bli lite för smetigt.

Sultanrussin brukar alltid finnas i affärer med utländsk mat har jag märkt.

DesK
2011-12-21 12:36
#10

Mincemeat är ett ord, så jag fixade det i rubriken Glad På wikipedia kan du läsa mer om mincemeat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2011-12-21 13:48
#11

Tack! Råder lite delade meningar där ute i cyberrymden om vad som skall särskrivas el ej. Själv har jag inte en susning! Glad

DesK
2011-12-21 17:39
#12

Vanligen särskriver man ju de flesta ordkombinationerna på engelska, men för att undvika missförstånd liknande det som sägs i #1 är det bra att just sammanskriva mincemeat Glad Ursäkta att det blev lite utanför ämnet, men språk är ju ett annat intresse som jag har Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: