Annons:
Etikettfågel
Läst 3172 ggr
[Aquelegia]
2011-12-17 20:13

Julgås Tysk julmiddag

Idag fuskfirade vi våran tyska jultradition då vi i min familj firar med våra respektives familjer i jul.

Denna julmiddagen äter man egentligen den 25e december.
På julafton äts det enklare maträtter kanske potatissallad med korv, eller risgrynsgröt.

Maten på juldagen består ofta av gås (tamgås), grönkål, rödkål och kartoffelklöse. Just med gåsen kom in i familjen via min fars familj. Min farfar gjorde alltid gås till juldagen.

Det finns lokala varianter med annat viltkött såsom rådjur med mera.

Detta åts alltså idag och jisses vad magen slog lyckovolter. Gåsen var fylld med äpplen, apelsiner, lök och timjan.
Rödkålen är en släktspecialite hur vi tillagar den men hört från många att det är den godaste rödkålen dom någonsin ätit. Receptet och tillvägagångssättet är självklart en släkthemlighetFlört

Självklart bytte vi även julklappar idag så nu är julstämningen på topp!

Var bara tvungen att berätta om denna gudomliga maten, skall värma lite mera grönkål nu som blev kvar och njuta hela kvällen långSkrattande

Annons:
DesK
2011-12-17 20:40
#1

Låter härligt Aquelegia, gås gör vi ju inte så ofta i Sverige annat än till Mårtens afton. Min tyska farmor serverade klassisk surstek på julafton, det var också gott!Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-12-17 23:49
#2

Fick googla vad surstek var, låter supersmarrig skall jag testa någon gångGlad 

Åt resterna nu på kvällen mums, synd bara att all rödkål tog slutFörvånad

Gås är faktiskt inte så fasligt dyrt, den jag köpte kostade 399:- för 5kiloGlad Mättar många magar!

Upp till toppen
Annons: