Annons:
Etiketterrådtips
Läst 8865 ggr
Torparmor
2011-12-16 21:24

Hantering av lök

Stämmer det att man inte ska skiva eller riva lök med maskin för att då förändras och försämras löksmaken?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
DesK
2011-12-17 09:33
#1

Ja det stämmer, löken får ofta en besk smak då.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
2011-12-17 10:29
#2

Vet du varför den får besk smak? Det är ju metall i knivar också


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

fridaas
2011-12-17 18:12
#3

När jag gick kockutbildningen sa de att löken blir besk i maskin eftersom man slår sönder porerna i löken, porerna som smaken/vätskan ligger i

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

dolfen
2011-12-17 19:18
#4

Lite som när man skär med en slö kniv?

Om man först skär lök med kniv, steker och sedan kör i maskin (mixer)?

Torparmor
2011-12-18 19:11
#5

Är det någon som testat att köra i maskin och märkt att det blir beskt? Jag är inte så snabb på att hacka lök och det tar ju tid när det är mycket som ska göras.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Anterrabae
2011-12-18 23:35
#6

Jag märker ingen direkt skillnad i maten, om jag ändå fräser och kryddar och så. Möjligen att man får fram mer sötma när löken är hackad för hand, men i mitt tycke marginellt.

Jag hackar ungefär lika mycket i maskin som med kniv. Dock vill jag ha maksinknivarna ordentligt vassa de med.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Torparmor
2011-12-19 08:51
#7

Tack för alla era svar. Kan ju testa några lökar med maskin och prova resultatet, kanske är det om man har rå lök i köttbullar som märks mest.

Finns förstås en poäng med vassa maskinknivar. Klingan till skärmaskinen har jag haft på slipning, skulle kanske ha lämnat in maskinknivarna på samma gång.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
2011-12-19 11:20
#8

När man tillagar löken märker jag heller ingen direkt skillnad, men om den ska ätas rå vill jag att den ska vara hackad för hand. På Taffel.se finns en bra artikel om att hacka lök och vad som händer när vi hanterar lök Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
2011-12-19 13:18
#9

#8 Tack för länken, ska kolla


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Anterrabae
2011-12-22 22:11
#10

jo rå lök vill jag också ha handhackad. Där kan man märka skillnad om man hackat den med lite för slö kniv också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: