Annons:
Etikettfågel
Läst 6961 ggr
MonisN
2011-12-15 10:49

Hur tillaga engelsk julkalkon?

Jag skulle behöva lite tips på hur man tillagar en engelsk julkalkon och vilka tillbehör man har. Är det någon som har gjort detta och har några råd att ge?

Jag åt denna rätt en gång för några år sedan i England, men kommer inte ihåg vad vi fick för tillbehör eller hur kalkonen var tillagad. Det enda jag kommer ihåg är att det var underbart gott!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MaMaMade
2011-12-15 12:45
#1

Jag såg på Jamie Olivers Jul på TV igår o han lagade till en kalkon som verkade helsmarrig! Tänkte göra till nyårshelgen själv.

Receptet finns här: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.channel4.com%2F4food%2Frecipes%2Fchefs%2Fjamie-oliver%2Fthe-best-turkey-in-the-world-recipe&h=fAQFDpcg0AQEvSxFZPilorJia1EkdgJZOXOMNQ-z9ul9EFg (det går inte att länka för mig här på iFokus).

ettlitetalias
2011-12-15 13:53
#2

Hos svärföräldrarna så får vi först en förrätt. Oftast så är det ett val mellan prawn cocktail, melonsallad och stuffed mushrooms.

Sen får vi kalkon med potatis, morötter, brysselkål, ärtor, gröna bönor, gravy och tranbärssås. Som tillbehör finns även pigs in blankets, stuffing balls, palsternackor ungsbakade antingen med honung eller kummin och ibland bread sauce.

Till efterrätt så bjuds det på trifle och christmas pudding med brandy cream.

Ett enkelt recept på kalkon hittar du här: http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/516919
Tänk på att korvköttet ska vara från "riktig" engelsk korv, alltså inte typ falukorv eller liknande. Grovmalen grisfärs med kryddningar typ svartpeppar, muskotnöt, purjolök och salvia borde kunna ersätta det bra. Eller stuffing balls som jag länkade till tidigare.

MonisN
2011-12-15 18:00
#3

Tack för era tips! När jag tittat runt lite på olika recept verkar det finns en mängd olika varianter. Några korvar kommer jag inte att ha till, men tänkte fylla den med lite olika godsaker. Salvia verkar däremot ingå i många recept.

Hur gör man tranbärssås?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


ettlitetalias
2011-12-15 18:12
#4

Japp, finns nog lika många varianter på den som det finns sätt att laga kyckling på.. Skippar du korven så satsa på stuffing balls, de är väldigt traditionella! Många lägger bacon ovanpå kalkonen.

Ang. tranbärssåsen så är det här ett väldigt enkelt och gott recept.

ettlitetalias
2011-12-15 18:13
#5

Kan även tipsa om att "stoppa" kalkonen med en apelsin som man prickat hål i skalet på. Juicen som kommer ur den när den tillagas i ugnen smaksätter kalkonen innifrån samt förhindrar den från att bli torr (som kalkon lätt blir).

MonisN
2011-12-15 19:11
#6

#5 Det var ett bra tips! Det ska jag göra! Ska spana in såsen också. Fick ett annat tips att ha i hjortron i såsen, vilket också låter väldigt gott.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: